چالش برای بیماران سرطانی؛ از تشخیص تاخیری تا کمبود داروهای خارجی / بسیاری از سرطان ها با مراقبت از خود قابل پیشگیری هستند


ساعت: 10:01
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812362

سرطان شایع سالانه 120000 ایرانی را مبتلا می کند. این بیماری ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی و انتخاب های غذایی و البته وراثت دارد. پزشکان معتقدند که خودمراقبتی و سبک زندگی مناسب می تواند بروز بسیاری از سرطان ها را به صفر برساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، به دلیل سبک زندگی امروزی که زمینه ای از تغذیه نامناسب، اعتیاد به ماشین و کم تحرکی، افزایش استرس را فراهم می کند، ابتلا به سرطان رو به افزایش است.

شیوع این بیماری در حالی است که متاسفانه بیماران سرطانی با مشکلاتی همچون هزینه های سرسام آور درمان، کمبود دارو، عدم پوشش بیمه ای کافی همراه با درد و رنج ناشی از تحمل این بیماری مواجه هستند.

در شرایط کنونی شیوع ویروس کرونا باعث شده است که برخی از بیماران به موضوع غربالگری و پیگیری مشکلات درمانی خود کمتر توجه کنند و همین امر به این مشکل دامن زده است.


7fb831c0 55e6 4afc a292 5ed7436365a8 خبر خاکستری


سالانه 3000 سرطان جدید در کرمانشاه تشخیص داده می شود

حسین خاطرنشان کرد: با توجه به سایه شدید بحران تاج که توجه کامل را به خود جلب کرده است، ارتقای خودمراقبتی، کاهش عوامل خطر و ترویج سبک زندگی سالم از دوران نوجوانی و همچنین توجه حداکثری والدین و خانواده‌ها. بزرگترها در مصاحبه با مرصادنیوز مورد نیاز هستند.

وی گفت: سالانه حدود یکصد و بیست هزار مورد سرطان جدید در کشور تشخیص داده می شود که این رقم در استان کرمانشاه بیش از سه هزار مورد است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: موارد جدید سرطان و همچنین تعداد مبتلایان در سال های گذشته بار سنگینی را بر دوش نظام سلامت و خانواده ها وارد می کند و خطرات مرگ و میر و اقتصادی را به دنبال دارد. فشارها

بیگلری گفت: بیشترین موارد سرطان در سال های اخیر بر اساس جنسیت در زنان از جمله سرطان سینه و در مردان به دلیل سرطان معده، سرطان دستگاه گوارش و سرطان پروستات بوده است.

وی افزود: با خودمراقبتی، رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، پرهیز از مصرف دخانیات و قلیان به عنوان عامل اصلی سرطان هایی مانند سرطان ریه، معده و مثانه و فعالیت بدنی مناسب می توان از بسیاری از سرطان ها پیشگیری کرد.

بیگلری گفت: افرادی که اضافه وزن دارند و شاخص توده بدنی بالایی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان های خاص هستند.

وی افزود: حتی افرادی که از سنین نوجوانی سبک زندگی ناسالمی دارند نیز در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها هستند.


8a250848 00f3 48cf 883f 7c626c139a2c خبر خاکستری


خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش ناشی از مصرف بیش از حد سموم در محصولات کشاورزی

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: سلامت محصولات کشاورزی نیز موضوع بسیار مهمی است.

بیگلری گفت: برخی از میکروب ها نیز می توانند سرطان زا باشند که عامل اصلی آن هلیکوباکتر پیلوری به عنوان عامل اصلی سرطان معده و دوازدهه و همچنین ویروس هپاتیت B است که باعث سرطان کبد می شود.

وی افزود: استفاده بیش از حد از داروهای انرژی زا مانند استفاده از تستوسترون و هورمون های آنابولیک توسط برخی ورزشکاران آنها را در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و دستگاه تناسلی قرار می دهد که البته در سال های اخیر شاهد رشد آن بوده ایم.

بیگلری خاطرنشان کرد: افرادی که کم خواب هستند و از استرس دائمی رنج می برند نیز به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و اختلال در رشد سلولی در معرض خطر ابتلا به برخی سرطان ها هستند.

وی افزود: برای کسانی که زیر نور مستقیم آفتاب کار می کنند استفاده از کرم های ضد آفتاب به ویژه در روزهای گرم سال توصیه می شود، البته در روزهای ابری باید از این کرم ها استفاده شود زیرا این موضوع دیگری است. راه های پیشگیری از سرطان پوست که دلیل اصلی آن نور بیش از حد خورشید است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خطر ابتلا به سرطان پوست در میان گروهی که محیط کارشان به گونه‌ای است که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند بیشتر است.

بیگلری گفت: تغییرات و گرفتگی صدا به مدت بیش از دو هفته بدون دلیل مشخص، کاهش وزن غیرعادی (البته ممکن است به دلایلی مانند دیابت یا پرکاری تیروئید باشد)، تغییر در حرکات روده، تغییرات غیرعادی در خال ها. از نظر رنگ، حاشیه و اندازه و عدم التیام زخم، از مهمترین علائم احتمالی سرطان هستند.

وی افزود: در سرطان بحث ژنتیک بسیار مهم است بنابراین ممکن است عوامل ارثی در برخی سرطان ها نقش داشته باشد. همچنین افزایش سن یکی دیگر از مؤلفه‌های تأثیرگذار بر روند این بیماری است و عمدتاً در طول فرآیند پیری، خطر را به همراه دارد. سرطان نیز در حال افزایش است.

بیگلری با تاکید بر لزوم تمرکز بر پیشگیری، تقویت اطلاعات فعلی برای اعضای جامعه برای تغییر رفتارهای پرخطر که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، گفت: نقش خانواده ها، والدین و رسانه ها در کنترل سرطان بسیار مهم است.


اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان های احتمالی

وی گفت: اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان های احتمالی بسیار مهم است. وی افزود: «علاوه بر اینکه یک تهدید جدی برای زندگی انسان است، تأخیر در تشخیص می‌تواند بار مالی سنگینی را بر خانواده‌ها و سیستم مراقبت‌های بهداشتی وارد کند». کشور.


14a9f580 9e0e 455d a4ff ede6b33c1a03 خبر خاکستری


بیماران سرطانی با کمبود داروهای خارجی مواجه هستند

آذریار در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: بر اساس آمار سرطان در سال 96 بیش از 3200 بیمار سرطانی در استان کرمانشاه شناسایی شده است که از این تعداد 46 درصد زن و 54 درصد مرد هستند.

وی گفت: اطلاعات دقیقی از شیوع این بیماری در دست نیست. شایع ترین سرطان ها در کرمانشاه شامل سرطان سینه، غیر ملانوما، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ و معده است که در مردان مبتلا به سرطان غیر ملانومی متمایز می شود. سرطان کولورکتال شایع ترین است.

مدیر اجرایی برنامه های سرطان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: در حال حاضر تعداد بیماران سرطانی در استان حدود میانگین کشوری است.

آذریار خاطرنشان کرد: بسته حمایتی ویژه بیماران سرطانی به مراکز دولتی ابلاغ شده که بیشتر توسط مراکز مذکور رعایت می شود و شامل تخفیف تحقیقاتی، ویزیت رایگان و تزریق رایگان داروهای شیمی درمانی است.

وی افزود: بیماران سرطانی در حال حاضر با کمبود دارو مواجه هستند که اغلب آنها خارجی هستند و نیاز به واردات ارز دارند، البته داروهای ایرانی مشابه وجود دارد و تخفیف بیمه ای نیز به عنوان بسته یارانه ای و سهم بیمار در نظر گرفته شده است.

آذریار از توزیع تسهیلات کم بهره برای بیماران سرطانی خبر داد و گفت: علاوه بر این معاونت غذا و دارو به این بیماران کمک کرده است.

وی گفت: بر اساس بخشنامه دارویی کشور اکثر داروها برای بیماران سرطانی موجود است اما در برخی داروها کمبود وجود دارد اما تلاش شده تا این مشکل برطرف شود.

آذریار گفت: مراکز دولتی شیمی درمانی شامل بیمارستان امام رضا(ع)، درمانگاه فتاحی، درمانگاه مهدیه و بیمارستان کودکان محمد کرمانشاهی در کنار بخش خصوصی فعال هستند که هزینه های درمانی کمتری دارند.

وی افزود: مرکز مراقبت های تسکینی سرطان برای بیمارانی که عمر طولانی نخواهند داشت در بیمارستان بوستان ایجاد شده است که با تجهیزات لازم زیر نظر متخصصان سرطان و با حضور روانشناس، فیزیوتراپیست خدمات لازم را ارائه می کند. و دستیار «درد این بیماران را کاهش دهید.

اگرچه موضوع این گزارش سرطان است اما متاسفانه بیماران مبتلا به بیماری های خاص وضعیت مشابهی دارند که در ادامه گفت و گو با مسئول بیماری های خاص و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه انجام می شود.


70c1fbd6 93e8 4805 952d 2d08c58acd59 خبر خاکستری


ارائه خدمات رایگان به بیماران خاص منوط به پوشش بیمه پایه آنها می باشد

بنام راندی در گفت و گو با خبرنگار مرصادنیوز، تعداد بیماران خاص را گفت: 700 بیمار هموفیلی و تالاسمی، 650 بیمار دیالیزی و دو هزار بیمار ام اس به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارجاع شدند اما تعداد بیماران ام اس. اغلب به این دلیل است که آنها به مراکز دولتی مراجعه نمی کنند.

سرپرست بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: بیماری های دیگری نیز وجود دارد که بیماران در آنها بسیار کم است.

روندی گفت: وزارت بهداشت برای این دسته از بیماران بسته های خدماتی و حمایتی تعریف کرده است که اکثر آنها به صورت رایگان ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه داروهای اولیه بیماران خاص تحت پوشش بیمه رایگان است، افزود: علاوه بر خدمات دارویی، خدمات دیگری مانند مراجعه به پزشک متخصص در مراکز دولتی، انجام تعدادی MII یا اکوکاردیوگرام بسته به نوع ویژه وجود دارد. بیماران رایگان هستند

رئیس بیماری های خاص و پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: خدمات بیمارستانی تا سقف دو میلیون تن و ارائه خدمات دندانپزشکی تا سقف یک میلیون تن در سال در صورت توصیه دانشگاه علوم پزشکی برای بیماران خاص، می باشد. شارژ مجدد رایگان در نظر گرفته شده است..

روندی با تاکید بر اینکه بسته حمایتی شامل دارو، ویزیت و معاینه بیماران خاص رایگان است، گفت: البته بستگی به بیمارانی دارد که از پوشش بیمه پایه برخوردار هستند.

وی افزود: وزارت بهداشت سهم بیمار را بر عهده می گیرد و مابقی هزینه ها بر عهده بیمه گذار است بنابراین بیماران بدون پوشش بیمه پایه حداقل باید بیمه سلامت داشته باشند.

به گزارش مرصاد، اگرچه امروزه روش های درمانی پیشرفته است و امکان درمان بسیاری از سرطان ها وجود دارد، اما نام سرطان غم انگیز است و حتی بیشتر از جسم، روح و روان فرد مبتلا و خانواده اش.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید