سیگار شانس ابتلا به سرطان مثانه را 6 برابر افزایش می دهد / مردان بیشتر از زنان به سرطان مثانه مبتلا می شوند


ساعت: 15:58
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883859

تومور مثانه یکی از شایع ترین تومورها است و طبق مطالعات انجام شده در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. یکی از دلایل اصلی شیوع آن را می توان به سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت مردان در معرض مواد شیمیایی صنعتی نسبت داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ داود عرب، فلوشیپ غدد و اندورولوژی و از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مرات، اظهار کرد: سرطان مثانه سرطانی است که در اثر عوامل محیطی و سن ایجاد می شود. شیوع آن با افزایش سن افزایش می یابد و در دهه هفتم زندگی فرد به اوج خود می رسد. همچنین ارتباط قوی بین سموم محیطی و تشکیل سرطان مثانه وجود دارد.

این متخصص اورولوژی با اشاره به عوامل موثر در بروز سرطان مثانه بیان می کند: سرطان مثانه با بیماری های ژنتیکی و عوامل خطر خارجی شامل قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان زا، عوامل غذایی، مصرف مایعات، الکل، التهاب، عفونت، شیمی درمانی، پرتودرمانی و احتمالاً مصنوعی. شیرین کننده ها

این استاد دانشگاه افزود: علاوه بر پوست و ریه، مثانه اصلی ترین اندام داخلی است که تحت تأثیر عوامل سرطان زای شغلی قرار می گیرد. قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی می تواند باعث سرطان مثانه شود. به عنوان مثال، افرادی که در شرکت هایی با موادی مانند پارامتر، چرم، رنگ، لاستیک و غیره کار می کنند بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه هستند.

وی با اشاره به یکی از عوامل مهم این نوع سرطان گفت: سیگار عامل شناخته شده اصلی در شکل گیری سرطان مثانه است. به طور کلی، احتمال ابتلا به سرطان مثانه با سیگار کشیدن ۲ تا ۶ برابر بیشتر است و شدت و مدت سیگار کشیدن با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط است.

عرب با بیان اینکه بیشتر مواد غذایی یا سایر متابولیت هایی که از طریق ادرار دفع می شوند و تماس طولانی مدت با پوشش داخلی مثانه دارند، گفت: بنابراین تغذیه نقش مهمی در ایجاد سرطان مثانه دارد. وی بیان کرد: با این حال گزارش های ضد و نقیضی درباره میوه ها و سبزیجات کامل در پیشگیری از سرطان مثانه وجود دارد. اما به طور کلی، رژیم غذایی مدیترانه ای منجر به کمترین خطر ابتلا به سرطان مثانه می شود.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: میوه ها و سبزیجات به ویژه مرکبات، سیب، توت، گوجه فرنگی، هویج و سبزی حاوی چندین ترکیب فعال هستند که برای سم زدایی مهم هستند. عناصر کمیاب که تأثیر پیشگیرانه در تشکیل سرطان مثانه دارند. آنها عمدتا آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین A، C، E، سلنیوم و روی هستند. علاوه بر این، مصرف کم مایعات منجر به ادرار کمتر و غلظت بالاتر مواد بالقوه سرطان‌زا در ادرار می‌شود و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می‌دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به عفونت به عنوان یکی از عوامل مهم سرطان مثانه، تصریح کرد: عفونت ظاهرا یکی از عوامل ایجاد سرطان سلول سنگفرشی در بیمارانی است که به طور مزمن به شیستوزوما هماتوبیوم مبتلا هستند. همچنین ارتباط احتمالی بین ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) و تشکیل سرطان مثانه وجود دارد. همچنین برخی از محققان بر این باورند که عفونت مزمن باکتریایی ممکن است در شکل گیری سرطان مثانه نقش داشته باشد.

وی افزود: وجود خون در ادرار بدون احساس درد، سوزش، تکرر ادرار و نیاز زیاد به ادرار، ادرار ناقص و قطع و اتصال آن را نیز می توان از علائم این بیماری دانست. در موارد پیشرفته تر، کاهش وزن و کاهش اشتها، درد استخوان، ادم و تورم اندام تحتانی از علائم این بیماری است.

عرب در پایان خاطرنشان کرد: امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان مثانه بسته به نوع سرطان و مرحله ای که در آن قرار دارند متفاوت است. خوشبختانه در اکثر بیماران مبتلا به سرطان مثانه، سرطان در مراحل اولیه و قبل از انتشار به سایر قسمت های بدن تشخیص داده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید