اضافه وزن مادام العمر خطر ابتلا به سرطان رحم را دو برابر می کند

اضافه وزن مادام العمر خطر ابتلا به سرطان رحم را دو برابر می کند

روهر نه مطالعات دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که افزایش وزن مادام العمر می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را در زنان دو برابر کند.

دانشمندان و پزشکان مدت هاست می دانند که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. از هر سه نفر در بریتانیا یک نفر اضافه وزن دارد.

محققان دانشگاه بریستول قبلاً این ارتباط و همچنین میزان افزایش خطر را روشن کرده اند. آنها دریافتند که به ازای هر پنج BMI اضافه شده، خطر ابتلا به سرطان رحم در زنان 88 درصد افزایش می یابد. این مطالعه توسط Cancer Research UK (CRUK) تامین مالی شد و در مجله BMC Medicine منتشر شد.

افزایش خطر بیشتر از آن چیزی است که در مطالعات قبلی مشاهده شد، که وضعیت وزن مادام‌العمر را نشان می‌دهد، نه تصویری از زمان استفاده شده در بیشتر مطالعات دیگر. طبق CRUK، پنج شاخص توده بدنی تفاوت بین دسته چاق و دسته اضافه وزن است.

جولی شارپ، مدیر اطلاعات سلامت CRUK، گفت: «تحقیقات تأیید می‌کند که اضافه وزن یا چاقی دومین علت اصلی سرطان در بریتانیا است و می‌تواند به ما در تعیین علت کمک کند». این نقش کلیدی در کشف چگونگی پیشگیری و درمان سرطان در آینده خواهد داشت.

این مطالعه به سرطان آندومتر، شایع ترین نوع سرطان رحم که پوشش داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می دهد، می پردازد. از هر 36 زن متولد شده پس از سال 1960 در انگلستان، یک نفر در طول زندگی خود به سرطان رحم مبتلا شده است.

نمونه های ژنتیکی از 120000 زن در بریتانیا، استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد و ایالات متحده آزمایش شده است. حدود 13000 نفر از آنها سرطان رحم داشتند.

محققان در حال بررسی 14 نشانگر هستند که ممکن است چاقی و سرطان رحم را مرتبط کند. آنها دو هورمون به نام های انسولین ناشتا و تستوسترون پیدا کردند که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهند.

با شناسایی چگونگی افزایش خطر چاقی، از جمله از طریق هورمون ها، متخصصان امیدوارند که در آینده بتوان از این داروها برای کاهش یا افزایش سطوح هورمون های خاص در افرادی که در معرض خطر بالاتر سرطان هستند، استفاده کرد.

اما هیزلوود، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «این مطالعه اولین گام جالب در مورد چگونگی استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای درک اینکه چاقی دقیقاً چگونه باعث سرطان می شود و برای مبارزه با آن چه کاری می توان انجام داد، است. ارتباط بین چاقی و سرطان رحم به خوبی شناخته شده است. اما این یکی از بزرگترین مطالعاتی است که دقیقاً چرا در سطح مولکولی را بررسی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید