روایت فاصل میبدی از دیدار هاشمی با دانشمندان کوم; هاشمی رفسنجانی از رهبری “مادام العمر” نگران است

روایت فاصل میبدی از دیدار هاشمی با دانشمندان کوم;  هاشمی رفسنجانی درباره

روز جدید : فاضل میبدی جزییات دیدار جنجالی مرحوم هاشمی رفسنجانی با دانشمندان کوم به دیده بان ایران گفت: برخلاف قولی که به رهبری آقای هاشمی داده شده بود، هیچ تغییری در عزل صورت نگرفت. هاشمی رفسنجانی نگران این بود که چه کسی در این مملکت تصمیماتی می گیرد که حتی اجازه نمی دهد وعده های رهبری محقق شود. / همین جریانات خاص هستند که زندانی بیمار را با دست و پای زنجیر به بیمارستان منتقل می کنند!

چند روز پیش ویدئویی از سخنرانی مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی با جمعی از روحانیون در قم در رسانه ها منتشر شد و صحبت ها و سخنان آقای هاشمی بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت.

محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع فضلا و مدرسین حوزه علمیه کوم یکی از حاضرین بود.

برخلاف قول رهبری که به آقای هاشمی داده بودند، تغییری در عزل نشدن ها رخ نداد/ هاشمی رفسنجانی نگران این بود که چه کسی در این مملکت تصمیم بگیرد که حتی نگذارد وعده های رهبری محقق شود.

* آقای می بادی! چند روز پیش فیلمی از سخنرانی مرحوم هاشمی رفسنجانی در فضای مجازی منتشر شد که البته تاثیر زیادی داشت. شما هم در این جلسه حضور داشتید، در این جلسه درباره چه موضوعاتی صحبت کردید؟

این ویدئو که منتشر شده مربوط به جلسه ای است که برخی از دوستان در شهر کوم در سال 1390 با حضور مرحوم هاشمی رفسنجانی داشتند. موضوع بحث در این مجمع، انتخابات و تصویب نظارت هیئت امنا، برخی از اینجانب از جمله برخی از دوستان مجلس روحانیت را نگران کرد. چند دقیقه ای صحبت کردم. همه ما نگران رد صلاحیت های دسته جمعی بودیم که منجر به برخی حوادث غم انگیز شد. آقای هاشمی رفسنجانی به شدت نگران این موضوع بود و اذعان داشت که بارها در این زمینه با رهبری صحبت کرده و همچنین قول داده است که برای جلوگیری از ردصلاحیت ها به این شکل همکاری و همدلی لازم است، اما در عمل اتفاق دیگری افتاد. آقای هاشمی رفسنجانی در این دیدار بیان کردند که من در این موارد با رهبری صحبت کردم و ایشان هم قبول کردند، اما در عمل رفتارشان متفاوت بود و اتفاقاتی بر خلاف وعده رهبری افتاد. آقای هاشمی رفسنجانی خیلی نگران این بود که چه کسی برای این مملکت تصمیم می گیرد که نگذارند حتی وعده های رهبری محقق شود. ایشان به صراحت اعلام کردند که برخی از مسائل کشور از دست رهبری خارج است!

همدردی مردم با دولت کاهش یافته است/ رد صلاحیت های گسترده خشم را برانگیخته است

* در این مجموعه درباره چه چیزی صحبت کردید؟

من هم در مورد همین مشکلات صحبت کردم. من در این مجلس تاکید کردم که اگر رد صلاحیت ها به همین شکل ادامه پیدا کند و دولت به دست جریان خاصی بیفتد، این رویه به شدت خطرناک خواهد بود و همدلی را که از مردم می خواهیم در این مقطع از دست خواهیم داد. آن زمان ما در شرایط سختی قرار داشتیم، تحریم ها شدیدتر بود، اما از طرفی از خارج برای ما برنامه ریزی کردند و ما گفتیم اگر می خواهیم با دنیا روبرو شویم، ابتدا باید همدلی مردم را داشته باشیم. کشور ماست، اما متأسفانه آن زمان یا دیگر آن همدلی مردم را نداریم. رد صلاحیت های گسترده ای که صورت گرفته باعث ایجاد سوء نیت شده و متأسفانه کسانی که صلاحیت لازم را دارند رد صلاحیت می شوند و کسانی که صلاحیت لازم را ندارند تایید صلاحیت می شوند! این گروه بیشتر مورد شکایت بود. گلایه و انتقاد دوستان به دلیل از بین رفتن حس همدلی مردم نسبت به نظام است. چرا باید یک جریان خاص بر این کشور حکومت کند؟! صحبت از “محاصره” هم شد، چرا مسئله حصر حل نشود؟! چرا که در نهایت بین مردم و دولت تفرقه ایجاد شد و اگر این اتحادیه ایجاد نشود طبیعتا مشکلات و خطرات زیادی برای همه ما ایجاد می کند.

f620757d-5ebe-4152-9891-339ca85622a3

نمی توانم بگویم این جریان های خاص چیست/ این جریان های خاص همان هایی هستند که زندانی بیمار را با دست و پای زنجیر زده به بیمارستان منتقل می کنند! / جریان خاص حاکم بر دولت در همه قوا قدرت و نفوذ دارد.

* آقای می بادی! بازتر صحبت کنید؛ یک بار این جریان خاص که دارای قدرت و نفوذ زیاد و حتی قدرت بیشتر از رهبری است، چه اهمیتی دارد؟ این چه جریانی است که از خود رهبری قدرت بیشتری دارد؟

نمی توانم نام ببرم، اما اینها همان کسانی هستند که مذاکرات را در بلاتکلیفی قرار دادند و تا الان به تعویق انداختند، همان مذاکراتی که الان در حال انجام است، می توانست 5 سال پیش تمام شود، اما نه! این افراد تاجر تحریم هستند. به نفع آنهاست که در کشور همدلی وجود نداشته باشد و هر روز که می گذرد مشکلات در کشور بزرگتر شود. این افراد کسانی هستند که همه را رد صلاحیت می کنند و فقط کسانی را تایید می کنند که خودشان هستند. این جریان خاص مردمی است که وقتی زندانی سیاسی بیمار را در زندان می بینند با علم به بیماری او را به بیمارستان نمی برند و در نهایت با دست و پاهای بلند با زنجیر به بیمارستان می برند. !! این مردم اجازه نخواهند داد که این کشور به کشوری صالح تبدیل شود و در خود آرامش پیدا کند. این افراد همیشه منافع خود را بر منافع ملت مقدم می دارند! متأسفانه این افراد و جریان های خاصی در تمام بخش های حکومت نفوذ کرده اند.

سوال: آیا می توان با این جریان خاص مقابله کرد و افرادی که می گویید از خود رهبر هم قدرتمندتر هستند؟ چه باید کرد؟

باید اراده جدی وجود داشته باشد که وجود ندارد. به نظر من می توان با این جریان مخالفت کرد اما چنین اراده ای در کشور وجود ندارد. ما باید معیشت مردم را در اولویت قرار دهیم نه معیشت گروه خاصی!

اگر سقف رهبری در قانون اساسی محدودتر بود، شاهد شرایط بهتری بودیم.

مرحوم هاشمی رفسنجانی در بخشی دیگر از سخنان خود در این ویدئو از اینکه رهبری جمهوری اسلامی مهلت خاصی ندارند انتقاد کرد، نظر شما در این باره چیست؟

همانطور که خود آقای هاشمی رفسنجانی از قول رهبری گفته است، اگر رهبری در قانون اساسی محدود می شد، وضعیت خیلی بهتر بود. طبیعتا رهبری مادام العمر چیزی است که چندان با دنیای امروز و مسائل سیاسی روز همخوانی ندارد. به هر حال هرچه مدیریت مسئولان را محدود کنیم برای کشور بهتر است. هر چه مسئولیت کمتر و قدرت بیشتر باشد، طبیعتاً مشکلات بیشتری ایجاد می شود. اخیرا آقای هاشمی رفسنجانی به شدت نگران این رهبری مادام العمر بوده که چرا در قانون اساسی ما محدودیت زمانی خاصی برای رهبری وجود ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید