سبد مادام العمر 11 میلیون و 479 هزار تن / 10 روز در ماه کافی است

سبد مادام العمر 11 میلیون و 479 هزار تن / 10 روز در ماه کافی است

روز جدید : در شهریور ماه میزان پوشش دستمزد به 35.36 درصد رسید، در واقع حداقل دستمزد کمتر از 40 درصد سبد معیشت را پوشش می دهد و بنابراین تنها برای 10.6 روز از ماه کفایت می کند.

قطار تورم با سرعت بسیار بالایی در حال حرکت است و اصلاً سربازی در کار نیست. بیش از یک سال از تعیین نرخ تورم 20 درصدی توسط بانک مرکزی می گذرد، اما آمارهای رسمی نشان می دهد که تورم همچنان بالای 45 درصد است و اگر آمارهای رسمی را خوش بینانه و کاهش گرایانه فرض کنیم، باید تورم واقعی را بپذیریم. بیش از 50 درصد و در واقع امروز ما در میانه «ابر تورم» هستیم.

دوباره رکورد زدیم!

به تازگی آمار رسمی تورم مهرماه توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است. این آمار بسیار نگران کننده است. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تورم دوازده ماهه منتهی به مهرماه ۱۳۹۹ برای خانوارها در کشور به ۲.۸ درصد رسیده است. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (3.8 درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (3.8 درصد) است. در مهرماه شاخص کل خانوارهای کشور به 3.1 رسید که نسبت به ماه قبل 2.8 درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین تورم ماهانه خانوار در کشور مربوط به استان های گیلان و کرمان با 2.7 درصد افزایش و کمترین تورم ماهانه مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با 3.8 درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 3.8 درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد (3.1 درصد) و کمترین آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان (3.8 درصد) است.

بر اساس این داده ها، تورم خانوارهای شهری در مهرماه 3.6 درصد و برای خانوارهای روستایی 4.1 درصد بوده است.

در چنین شرایطی است که محاسبات مستقل کمیته حقوق و دستمزد شورای عالی شوراهای اسلامی کار کشور حاکی از افزایش حمایت از خانواده های کارگری است. فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد) که محاسبات را بر اساس جدول قیمت زیر انجام داده است، با احتساب تنها یک وعده غذای گرم در روز (دو وعده غذای سرد) و یک وعده غذای 15 روزه مکرر، محاسبه سبد معیشتی را تکمیل کرد. برنامه زمانبندی…

محاسبات وی که نتایج آن در جدول زیر آمده است، نشان می دهد که حجم سبد حمایتی خانوار در مهرماه به 11 میلیون و 479 هزار تن رسیده است. این محاسبات نشان می دهد که هزینه های غذا به تنهایی به حداقل دستمزد 4 میلیون تن رسیده است. در واقع حداقل دستمزد و مستمری فقط برای تامین هزینه غذا برای یک خانواده متوسط ​​3.3 نفره کافی است، مشروط بر اینکه فقط یک وعده غذای گرم در روز مصرف کنند و دو وعده غذایی (صبحانه و شام) برای سرماخوردگی و … کافی باشد. متولد شد غذای شلخته!

توفیقی با بیان اینکه قیمت مواد غذایی از بهمن ماه سال 99 تا پایان مهرماه 66.32 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: قیمت مواد غذایی از بهمن ماه 1389 تا پایان مهرماه 1389 افزایش یافته است. وی می گوید: در مهرماه نرخ پوشش دستمزد به 35.36 درصد رسید. در واقع حداقل دستمزد کمتر از 40 درصد سبد مادام العمر را پوشش می دهد و بنابراین فقط برای 10.6 روز در ماه کفایت می کند.

این ارقام نشان می دهد که سطح پوشش دستمزد در مهر 1400 به پایین ترین سطح محاسبه مستقل سبد معیشتی رسیده است، یعنی. سه سال پیش؛ این محاسبات نشان می دهد که کارگران و بازنشستگان برای حداقل دستمزدها حدود 20 روز در ماه را صرف نمی کنند و در این شرایط است که برخی از نمایندگان پارلمان اروپا بحث برانگیز بودن افزایش دستمزدها را مطرح می کنند و استدلال می کنند که دستمزدها نباید در سال آینده بیش از حد افزایش یابد و سایر نمایندگان و مافوق همچنین دائماً از لزوم لغو کامل ارز دولتی 4200 تنی غذا و حتی دارو صحبت می کنند. همه تعرفه ها باید به طور کامل آزاد شود!

شوک درمانی عواقب وحشتناکی خواهد داشت

توفیقی به تبعات ناخوشایند لغو ارز 4200 تومانی در شرایطی که سبد معیشتی به 11 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است اشاره می کند و می گوید: کسانی که موافق لغو کامل ارز دولتی هستند به چند مشکل توجه نمی کنند. ; اول از همه، آیا جامعه طبقه کارگر «تاب آوری» یک شوک درمانی دیگر را دارد؟! این برنامه در گزارشی اعلام کرد: تجربه عملی شوک درمانی نشان داده است که آسیب پذیری مالی دولت در برابر سیاست های تورمی به طور متوسط ​​3.5 برابر بیشتر از خانواده ها و شرکت های تولیدی است. پس چرا دوباره شوک درمانی و اتخاذ سیاست های تورمی؟ برای حفظ حذف ارز دولتی از اجاره، می گویند رانت پنهان در شوک درمانی و سود کلان املاک از طریق آن چندین برابر رانت کنترل شده ارز دولتی است!

وی ادامه می دهد: گزارش رسمی دیگری حاکی از آن است که تنها در بازه زمانی 1394-1399، تقاضا برای شوک درمانی باعث خروج 171 میلیارد دلار از کشور شده است که پس از آن دانشگاه شریف گزارش داده است که هر بار که شوک درمانی ظاهر می شود، موج گسترده تری از شوک درمانی وجود داشته است. خروج سرمایه انسانی خواهد بود. چرا آنها را در محاسبات خود در نظر نمی گیرند؟! آنها در مورد کارت های اعتباری و خبرهای خوب در قالب کمک های اعتباری صحبت می کنند! کجای دنیا با پرش هزینه های زندگی و بعد ادعای اینکه کارت دادن به شما اشکالی ندارد، درآمد هنگفتی ایجاد می کنند!

گرانی کالاهای اساسی که در تورم سبد روزانه و افزایش حدود 70 درصدی هزینه مواد غذایی تنها در هفت ماهه نخست سال منعکس شده است، نگرانی اقتصاددانان حامی کارگران را به همراه داشته است. بینوا؛ چرا در شرایطی که دستمزدها برای یازده روز در ماه کفایت نمی‌کند، چرا تورم را کنترل نمی‌کنند و مهمتر از آن، چرا با اصرار بر حذف ارز دولتی و آزادسازی نرخ ارز، به سمت تورم و تورم گام برداشته‌اند. ؟!

یارانه ها هم فایده ای ندارد!

احسان سلطانی (کارشناس اقتصادی) در این باره می گوید: در شش ماه اردیبهشت (قبل از انتخابات) تا مهر 1400، شاخص کل قیمت کالاها و خدمات بیش از 20 درصد افزایش داشته است. در این مدت قیمت دلار 25 درصد افزایش یافت و بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت مواد غذایی 23 درصد و خدمات 15 درصد افزایش یافت، البته افزایش واقعی قیمت ها بیشتر از آمار دولتی است.

چهار عامل اصلی مرتبط با این افزایش قیمت را بررسی می کند:

افزایش 25 درصدی قیمت دلار نسبت به قبل از انتخابات

افزایش 50 درصدی قیمت جهانی کالاهای اساسی و مواد غذایی و کاهش ارزش واقعی دلار آمریکا که بر این اساس قیمت واقعی دلار بیش از 40 هزار تن برآورد شده است.

حذف تدریجی 4200 تن و قطع واردات و تامین مواد اولیه و خوراک دام و همچنین بروز خشکسالی

افزایش تورم در بخش خدمات و به ویژه افزایش حداقل 50 درصدی هزینه های اجاره بها در نتیجه حباب قیمت مسکن

سلطانی تاکید می کند که تنها راه کنترل قیمت ها واقعی شدن قیمت دلار (زیر 20 هزار تن و حتی کمتر) است. وی گفت: با قیمت فعلی دلار، نه تنها تورم در سال آینده بالای 30 درصد خواهد بود، بلکه اقتصاد ایران انتظار تورم بالایی را دارد.

سلطانی معتقد است حذف ارز دولتی و وعده یارانه ها کمکی به فقرا نمی کند. مصر باید بداند که پرداخت هرگونه یارانه نقدی هیچ تاثیری نخواهد داشت و باعث افزایش بیشتر قیمت ها و هزینه های زندگی مردم می شود و سود آن به جیب صاحبان املاک و رانت خواران می رود.

در این شرایط بسیار سخت بود که اعضای شورای عالی کار با ارائه درخواست کتبی برای تشکیل جلسه سه جانبه خواستار بحث و بررسی جدی در خصوص راهکارهای افزایش قدرت خرید دستمزدها شدند اما هنوز وزارت کار به این موضوع پاسخی نداده است. درخواست رسمی.

دیدگاهتان را بنویسید