واکسیناسیون؛ دلیل پایین بودن میزان واکسیناسیون در کوم / حفظ سلامت و عدم ورود به اوج بعدی با واکسیناسیون


ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۲
کد خبر: 1838059

مشکلات مربوط به آمار کم واکسیناسیون در کوم؛

امروزه به گفته کارشناسان در سراسر جهان، واکسیناسیون یک ضرورت ضروری برای محافظت از شما در برابر آسیب های ناشی از ویروس کرونا به ویژه مرگ ناشی از بیماری کووید است، اما تبلیغات ضد واکسن و ضد واکسن موانع جدی ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم فردا، بیماری تاج سر بزرگترین چالش قرن جهان اعلام شده است. به گفته کارشناسان واکسیناسیون در سراسر جهان و کشور ما مرگ و میر، عفونت و بستری شدن در بیمارستان را کاهش می دهند.

در سال 1999، بیماری عروق کرونر قلب جدید و ناشناخته بود و محدودیت‌های مختلفی از جمله قرنطینه خانگی در همه کشورها اعمال شد. اما امروز محدودیت ها کاهش یافته است و سیاست جهانی بازگشت به زندگی عادی البته با رعایت قوانین است.

با نگاهی به آمار یک روز خاص از اردیبهشت 1378 و سال گذشته، متوجه می شویم که تعداد بیماران در سال 98، 983 نفر، پارسال 17080 و امسال 655 نفر بوده است. همچنین میزان مرگ و میر بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب نیز به همین میزان است. روز در سال 1378 حدود 71 نفر، پارسال 332 نفر و امسال 13 نفر بوده است.

تعداد بیماران بدحال در سال 1999 2996 نفر، سال گذشته 5421 نفر و امسال 1.01 نفر بود.

آمارها نشان می دهد که واکسیناسیون تأثیر مثبت و مثبتی بر کاهش چشمگیر عفونت، مرگ و میر و بستری شدن دارد.

5301101a 2324 4a5a babf 728796aa18aa خبر خاکستری

واکسیناسیون عامل اصلی مرگ و میر و بیماری عروق کرونر قلب است
شهنام عرشی معاون مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:
همچنین حمید سوری، اپیدمیولوژیست گفت: زمانی که در سال 1377 بیماری عروق کرونر در کشور ما شیوع پیدا کرد، به دلیل سردرگمی اولیه در مورد این بیماری، سیستم بهداشت و درمان کشور متعجب شد. متأسفانه به موضوع قرنطینه رسیدگی نشد و محدودیت‌های کوتاه‌مدت جز با هزینه‌های سنگین اقتصادی مؤثر نبود.
وی گفت: طرح شهید سلیمانی یکی از طرح های موثر و خوبی برای شناسایی بیماران و شیوع این بیماری بود که متأسفانه از آن حمایت کافی صورت نگرفت.
این متخصص اپیدمیولوژی گفت: مرگ و میر، تعداد بیماران و حتی تعداد بستری شدن در بیمارستان ها و مراکز درمانی در این مدت یعنی بین سال های 99 تا 1481 کاهش چشمگیری داشته است. یکی از دلایل کاهش مرگ و میر و عفونت، واردات واکسن و تزریق برای انسان است. این موضوع تا حدی امنیت را در بین مردم کشورمان ایجاد کرده است.

86a028e3 0c29 4236 8968 4eacfcc61f15 خبر خاکستری

دانشمندان ایرانی در تولید واکسن ایرانی بر علیه تاج نقش دارند
در ماه‌های اول اپیدمی تاج، دنیا به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع ویروس یا کاهش مرگ و میر و مرگ و میر بود و تقریباً ماه‌ها بعد تلاش‌ها برای تولید واکسن‌های لازم انجام شد و ایران در مسیر درست قرار دارد. اما برای تامین نیاز داخلی، واکسن باید وارد می شد.
در ابتدای سال گذشته واردات واکسن به دلایل و بهانه های مختلف با تاخیر مواجه شد و نگرانی از کمبود واکسن به اوج خود رسید که با تلاش دولت این مشکل برطرف شد و واردات واکسن انجام شد. سریعتر با ورود تعداد زیادی واکسن تاج به کشور در عرض چند ماه، 75 درصد مردم دو دوز واکسن کراون دریافت کردند.
از سوی دیگر با تولید واکسن در دنیا، دانشمندان ایرانی نیز وارد این موضوع شدند و توانستند به سرعت چندین واکسن مختلف تولید کنند و چندین واکسن را در سبد تزریقی کشور قرار دهند و این تاثیر بیشتری در واکسیناسیون داشت.

واکسیناسیون در کوم کمتر از میانگین کشوری است
در استان کوم واکسیناسیون در همان رده های سنی کشور انجام شد و در ابتدا با استقبال خوبی مواجه شد، به همین دلیل تردد در مراکز واکسیناسیون شبانه روز زیاد بود.
امروز با گذشت حدود یک سال از شروع واکسن عمومی تاج در کوم، تعداد دوزهای اول تا سوم تزریقی در این استان رضایت بخش نیست و در برخی گروه های سنی و اقشار مختلف کمتر از میانگین کشوری است.

077c5ce2 17fc 431d 973c 4f8d8b874ae4 خبر خاکستری

واکسیناسیون در کوم
یکی از دلایل کم بودن تعداد واکسیناسیون در کوم، واکسیناسیون است که به صورت گروهی انجام می شود. گروه ها و افراد به طور علنی علیه واکسیناسیون در فضای واقعی و مجازی و تأثیرات منفی آن بر باورها و دیدگاه های خود و عمدتاً بر اساس مطالب و ادعاهای مغشوش و اثبات نشده به مبارزه می پردازند.
تبلیغات این گروه‌ها توانسته بود میزان واکسیناسیون را در بین اقشار مختلف جامعه از جمله افرادی که ارتباط بیشتری با عموم مردم دارند حفظ کند و نگرانی‌های مدیران و دست اندرکاران حوزه سلامت را برانگیخت.
بر اساس آمار منتشر شده، حدود 24 درصد از مردم کوم تاکنون هیچ واکسنی دریافت نکرده اند، 36 درصد نوبت دوم و 55 درصد نوبت سوم را دریافت نکرده اند.

روند واکسیناسیون در کوم مطلوب نیست
از این رو دکتر مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه روند واکسیناسیون در این استان مطلوب نیست، ادامه داد: استان کوم از میانگین کشوری برای تزریق اولین و دوز دوم و طبق آمار در دوز سوم، این تاخیر بیشتر است.
مصری با تاکید بر اینکه برای پیشگیری از واکسیناسیون باید جلسات متقاعدسازی افزایش یابد، گفت: با وجود یک میلیون و 300 هزار نفر در استان قم، تاکنون یک میلیون و 856 میلیون دوز واکسن کراون تزریق شده که تعداد کمی است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت تاج به حدی رسیده است که تعداد فوتی ها تک رقمی شده است اما با توجه به پیش بینی شیوع تاج در تابستان باید دستورالعمل های بهداشتی رعایت شود.

b0fd3d73 8d99 42bd ae84 4a8c3f1ed891 خبر خاکستری

آمار پایین واکسیناسیون باعث زرد شدن کرونا در قم می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کوم با اشاره به اینکه پایین بودن میزان واکسیناسیون دلیل زرد شدن تاج تاج در این استان است، گفت: روند واکسیناسیون در این استان نسبت به میانگین کشور مطلوب نیست و استان های همجوار
وی افزود: عادی سازی، 10 تا 15 درصد کمتر تزریق واکسن در این استان نسبت به میانگین کشوری، کوم در مسیر مواصلاتی و ورود زائران به مناسبت های مختلف از جمله چهارشنبه شعبان، نوروز، عید سعید فطر و برگزاری چندین تسلیت است. وضعیت تاج در این استان از 28 اسفند سال گذشته همچنان زرد باقی مانده است.

کارشناسان تأثیر واکسن کرونا را تشخیص می دهند
بر اساس تحقیقات، 62 درصد از کسانی که در پیک ششم بر اثر بیماری عروق کرونر جان خود را از دست دادند، هیچ واکسنی دریافت نکردند و 30 درصد واکسن ناقص داشتند.
همچنین بر اساس مطالعات انجام شده در استان کوم، علیرغم شیوع بالای سویه اومیکرون نسبت به سویه دلتا، تعداد بیماران 3 برابر، بیماران بستری 10 برابر و مرگ و میرها در پیک ششم نسبت به پیک پنجم کاهش 8 برابری داشته است. اثرات واکسن
البته با وجود اینکه با سطح مطلوب واکسیناسیون در استان قم فاصله داریم، اما با وجود همه محدودیت ها با خسارات کمتری از قله ششم عبور کردیم که عمدتاً ناشی از واکسیناسیون در ماه های اخیر بود. بنابراین، با متقاعد کردن صحیح مردم نسبت به واکسیناسیون، فرآیند واکسیناسیون باید سریعتر انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید