دلیل پایین بودن سرعت اینترنت چیست؟ / عضو کمیسیون ارتباطات مجلس: توسعه باند فرکانسی داخلی دستور شورای عالی امنیت ملی است.

دلیل پایین بودن سرعت اینترنت چیست؟  / عضو کمیسیون ارتباطات مجلس: توسعه باند فرکانسی داخلی دستور شورای عالی امنیت ملی است.

روز جدید. : کاهش شدید سرعت اینترنت ایران در دولت اصلی اکنون به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. بدیهی است که دولت به اینترنت و توسعه آن اعتقادی ندارد و در این فضا شورای عالی امنیت نقش آفرینی می کند که به جای توسعه کلی اینترنت (داخلی و بیرونی) تنها وظیفه دارد توسعه باند داخلی را بر عهده بگیرد. برنامه کار.

دولت ها می توانند با سفارش دادن به ISP ها دسترسی به اینترنت را محدود کنند. این روش در حال حاضر به طور مداوم در بسیاری از وب سایت ها و شبکه های اجتماعی استفاده می شود و به آن فیلترینگ می گویند. در بدترین حالت، دولت ها ممکن است به ISP ها دستور دهند که دسترسی به اینترنت را به طور کامل قطع کنند. اتفاقی که یک بار در آبان ماه 1377 در اعتراضات سراسری رخ داد و در عرض 11 روز دسترسی سراسر کشور به اینترنت جهانی قطع شد اما در همان مدت دسترسی به برخی سایت ها و شبکه ها همچنان امکان پذیر بود. این تجربه به این معناست که ممکن است تعریف مردم و دولت برای قطع اینترنت متفاوت باشد و این دقیقاً همان لحظه ای است که نگرانی ناظران در مورد تاخیر اینترنت در ماه های اخیر تشدید شده است.

بسیاری از ناظران امکان اجرای بی سر و صدا طرحی را که برای حمایت از حقوق مصرف کننده طراحی شده است، گزارش می دهند. به همین منظور کمپینی با چندین هزار امضا راه اندازی کرده و خواستار توقف طرح کاهش سرعت اینترنت شده است.

دولت معتقد است هیچ اقدامی برای کاهش سرعت اینترنت انجام نشده و سیاستی در این زمینه وجود ندارد. اما آنچه اتفاق افتاد در دو زمینه کاملاً آشکار است. یکی ساعت دسترسی برخی از شبکه های اجتماعی را دستکاری می کند و دیگری پهنای باند خارجی را توسعه نمی دهد و بر توسعه پهنای باند داخلی تمرکز می کند.

در مورد گام اول، نمونه ملموس آن اتفاقی است که در سال 96 در تلگرام رخ داد، این شبکه اجتماعی ابتدا فیلتر شد و سپس با تاخیر مواجه شد. این برای اینستاگرام و واتس اپ بدون فیلتر نهایی اتفاق می افتد. این بدان معناست که پهنای باند مصرفی برای این شبکه های اجتماعی به ترتیبی که به شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی داده می شود کاهش می یابد و بنابراین در ساعات شلوغ روز عملاً سرعت دسترسی به این وب سایت ها کاهش می یابد.

دولت ابراهیم رئیسی پس از روی کار آمدن از ارائه آمار دقیق از تحولات پهنای باند در خارج از کشور پرهیز می کند. همزمان، برنامه های دولت برای افزایش پهنای باند داخلی اعلام شده است. اما سوال اینجاست که این به چه معناست؟

پهنای باند داخلی و خارجی چیست؟

همه وب سایت ها یا برنامه ها دارای یک “سرور” یا “میزبان” هستند. هاست انواع مختلفی دارد. این هاست ها می توانند یک سیستم کامپیوتری یا یک فضای مجازی باشند و تمامی اطلاعات وبسایت یا اپلیکیشن مانند محتوای آن، اطلاعات کاربران عضو این سایت و اطلاعات مشابه را در خود ذخیره کنند. توسعه دهنده وب سایت یا برنامه محل این هاست ها را مشخص می کند.

شرکت هایی در ایران هستند که خدمات هاست «سرور» و «هاست» را ارائه می دهند. اگر هاست سایت خود را از آن شرکت هایی که سرور آنها در ایران است تهیه می کنید، پس شما هاست ایرانی دارید. اگر از شرکت ها یا شرکت های خارجی در ایران که سرور خارجی در اختیار شما قرار می دهند هاست خریداری می کنید، سرور شما خارجی است.

سرعت اینترنت را کم کنید

هنگام اتصال به اینترنت یک آدرس یا IP دریافت می کند. اکنون وقتی آدرس سایتی مانند google.com را وارد می کنید، رایانه شما درخواست شما را به نزدیکترین روتر ارسال می کند. این روتر مقصد آدرس مورد نظر شما را شناسایی کرده و درخواست شما را به آنجا ارسال می کند.

زمانی که سرور وب سایت در خارج از ایران قرار دارد، درخواست شما از داخل ایران برای روترها و سرور آن به مقصدی در خارج از کشور ارسال می شود. پاسخ ارسال شده از این سایت به رایانه شما در همان پلتفرم ارسال می شود. حال اگر سرور یک وب سایت در ایران قرار داشته باشد، درخواست دریافت شده از روتر مبنی بر باز شدن صفحه سایت به سرور آن در داخل کشور ارسال می شود. دریافت و ارسال اطلاعات بر اساس شبکه داخلی کشور را اینترنت داخلی می گویند.

دامنه ها را می توان از طریق میزبانی داخلی شناسایی کرد. هنگامی که پهنای باند خارجی کاهش می یابد یا دولت دستور می دهد دسترسی به دامنه های دارای میزبان خارجی یا به اصطلاح اینترنت بین المللی را قطع کند، این دامنه ها غیرقابل دسترس نمی شوند.

به تدریج سرعت اینترنت خود را کاهش دهید

برخی از کارشناسان اتفاقی را که در حال رخ دادن بود به آزمایش یک “قورباغه آب پز” تشبیه کردند. تست قورباغه جوشیده به این معناست که وقتی قورباغه را در آب در حال جوش قرار می دهید به سرعت بیرون می زند اما وقتی در آب سرد است آرام آرام گرم می شود و بیرون نمی آید. در اینجا قورباغه ابتدا در آب سرد قرار می گیرد و گرم می شود و جای خود را امن می داند. سپس آب به آرامی شروع به گرم شدن می کند اما قورباغه ای که گرم شده است تا زمانی که آب به نقطه جوش برسد متوجه گرما و خطر نمی شود و سپس قورباغه می جوشد و ناخودآگاه می میرد.

کند شدن تدریجی اینترنت مانند قورباغه آب پز، مردم را به تدریج در معرض سیاست محرومیت از دسترسی به سایت هایی قرار می دهد که میزبان آنها خارجی است و بنابراین تأثیری در سیاست دافعه ندارد. مهدی طاهری، عضو کمیسیون ارتباطات و فناوری اطلاعات مجلس نیز این فرضیه را تایید کرد.

توسعه باند فرکانس داخلی وظیفه شورای عالی امنیت ملی دولت است

طاهری در گفت وگو با رویداد۲۴ در پاسخ به این سوال که آیا مجلس تاکنون اعتراض مردم را به وزارت ارتباطات به ویژه در خصوص تاخیر در اینترنت منتقل کرده است؟ وی گفت: یکی از مواردی که هم در دولت قبل و هم در این رای اعتماد و در گزارش وزیر به کمیسیون فناوری ارتباطات مجلس مطرح شد، بحث افزایش پهنای باند کشور است.

وی یکی از دلایل کاهش سرعت اینترنت را عدم توسعه مخابرات ثابت و فیبر نوری عنوان کرد. توسعه اصلی ما در بخش موبایل است که ظرفیت محدودی دارد. قولی که از وزیر در رای اعتماد گرفتیم این بود که طرح توسعه اینترنت ثابت و فیبرهای نوری جدی گرفته شود. دولت نیز برنامه ای نوشته و متعهد به توسعه این بخش شده است.

نماینده کمیته فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه توسعه شامل توسعه پهنای باند خارجی می شود یا خیر؟ وی گفت: ما فقط برای توسعه باند فرکانسی داخلی تلاش می کنیم. وظیفه این است که ما باید استفاده از اینترنت بین المللی را منطقی کنیم. اکنون 80 درصد اینترنت بین المللی و 20 درصد اینترنت داخلی استفاده می شود که این درست نیست. وظیفه شورای عالی امنیت ملی نیز توسعه زیرساخت های پهنای باند داخلی توسط دولت است.

دیدگاهتان را بنویسید