56 درصد «آلودگی هوا» عامل مرگ و میر است

56 درصد سهم

روز جدید : رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی درباره مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در سال 1399 گفت: مرگ و میر ناشی از مواجهه با آلودگی هوا در سال 1399 حدود 9 میلیون و 226 هزار و 277 نفر بوده است که 56 درصد از مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و هوا را شامل می شود. .

انوشیروان محسنی بندپی در نشست تخصصی روز ملی هوای پاک با شعار هوای پاک، حقوق عمومی اراده ملی روز دوشنبه 26 دی ماه در دانشکده بهداشت و ایمنی با اشاره به شعار هوای پاک در سال جاری ، گفت: در آستانه روز هوای پاک قرار داریم با توجه به شعار هوای پاک باید شرایطی را فراهم کنیم که همه مردم و عموم مردم بتوانند حق خود را بخواهند و به هوای پاک دست پیدا کنند.

وی افزود: آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به حد مضر رسیده و عوارضی برای سلامتی مانند سوزش چشم، آسم و برونشیت، خس خس سینه و تنگی نفس، آسیب ریه، سرطان و مرگ زودرس ایجاد می کند.

رئیس مرکز تحقیقات کیفیت هوا و تغییرات اقلیمی ادامه داد: منابع آلاینده هوای تهران به دو دسته منابع متحرک و ساکن تقسیم می شوند. ذرات معلق آلاینده های هوا جامداتی هستند که ذاتاً به صورت میکروسکوپی در جو زمین معلق هستند و هرچه ذرات ریزتر باشند، نفوذ آنها به اعماق ریه ها آسان تر است. میانگین غلظت سالانه هوای معلق در تهران حدود 10 میکرون است که بیش از حد استاندارد است و مرگ و میر ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال 1399 بر اساس آلودگی هوا حدود 9 میلیون و 226 هزار و 277 نفر برآورد شده است که 56 نفر است. مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا و ذرات معلق است.

وی درباره گازهای کشنده در فرمول های شیمیایی آلاینده های هوا گفت: مونوکسید کربن گازی است که در اثر احتراق ناقص کربن ایجاد می شود که کشنده است و دی اکسید گوگرد و تری اکسید گوگرد گازهای گوگردی غالب در جو هستند. دی اکسید گوگرد گازی گازی غیر قابل اشتعال، غیر منفجره و بی رنگ است که طعمی شبیه هوا در غلظت های 0.3 ppm تا 1 ppm دارد.

وی ادامه داد: در غلظت های بالای 3 پی پی ام، این گاز بوی تند دارد و همچنین تخمین زده می شود که SO2 به طور متوسط ​​بین 2 تا 4 روز در هوا باقی می ماند. بیش از 80 درصد اکسید گوگرد توسط انسان در طی فسیل تولید می شود. سوخت های احتراق از منابع ثابت آلودگی و اکسیدهای گوگرد در ترکیب با مواد جامد معلق و رطوبت، مضرترین اثرات آلودگی هوا را ایجاد می کنند و متأسفانه ثابت شده است که اثرات دی اکسید گوگرد به تنهایی دشوار بوده و می تواند عوارض جانبی ایجاد کند. سوزش چشم، آسم، برونشیت و خس خس سینه.

محسنی بندپی ادامه داد: ترکیبات آلی فرار مواد شیمیایی هستند که در ساختار خود اتم کربن دارند. 66 درصد آنها منابع محرک و 34 درصد منابع ثابت هستند و گاز ازن از ترکیب سه اتم اکسیژن تشکیل می شود. این گاز از لایه های جو از ورود اشعه ماوراء بنفش به زمین جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: اگر مدت کوتاهی در معرض آلودگی هوا قرار بگیریم معمولا دچار سردرد و سرماخوردگی، سرفه و مشکلات پوستی می شویم اما اگر مدت زیادی در معرض آلودگی قرار بگیریم دچار بیماری های عصبی، برونشیت می شویم. و بیماری ریوی.» نتیجه این است که در هوای آلوده باید از ماسک استفاده کنید و زمان کمتری را در خارج از منزل سپری کنید. حساس‌ترین افراد از آلودگی هوا، افراد مسن، زنان باردار و کودکان هستند.

رئیس مرکز کیفیت هوا و تغییر اقلیم درباره علل مرگ و میر گفت: طبق برآوردها پس از فشار خون، سیگار و رژیم غذایی چهارمین عامل مرگ زودرس آلودگی هوا است. با توجه به میزان تولید و سهم منابع آلاینده در انتشار آلودگی در تهران، ۵۷۲ هزار تن آلاینده گازی در تهران داشتیم که سهم ذرات معلق ۶ هزار تنی است که تنفس ما را کوتاه می کند و همه این گروه ها و عوامل ایجاد می کند. مرگ زودرس

وی افزود: بر اساس محاسبات انجام شده؛ سهم منابع سیار در تولید ذرات معلق در تهران 6338 تن بود. این مقدار برای کلیه منابع ساکن 4095 تن می باشد. بنابراین 60.8 درصد از آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق در تهران مربوط به منابع متحرک و 2.39 درصد مربوط به منابع ساکن است.

محسنی بندپی افزود: طبق قانون هوای پاک متوجه هستیم که وزارت کشور بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد و وزارت کشور با توجه به نقشی که دارد می‌تواند بین همه دستگاه‌ها تقسیم تکلیف کند و نظارت جدی بر موضوع داشته باشد. در مجموع موتورسیکلت در سطح شهر وجود دارد که از این تعداد تنها 30 موتورسیکلت تحت معاینه فنی هستند و با توجه به مقوله بهداشت عمومی باید تلاش کنیم مدیریت جدی و ویژه ای داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید