اگر بدون آب قرص بخورید چه اتفاقی برای شما می افتد؟

اگر بدون آب قرص بخورید چه اتفاقی برای شما می افتد؟

به گفته پزشکان «خوردن قرص بدون آب» خطرات زیادی دارد و حتماً خوردن آن با آب توصیه می شود، در غیر این صورت باعث ایجاد زخم مری و سایر بیماری های خطرناک می شوید.

اغلب ما گاهی اوقات بدون آب قرص می خوریم زیرا عجله داریم، خیلی تنبل هستیم که از روی میز بلند شویم یا نوشیدنی در این نزدیکی وجود ندارد.

دکتر جنیفر، پزشک خانواده و استادیار دپارتمان پزشکی خانواده در دانشکده پزشکی روئن، می‌گوید: «مصرف قرص‌ها با آب بسیار مهم است، نه تنها بلع آن آسان‌تر است، بلکه به جلوگیری از گیر کردن قرص‌ها در مری، که می‌تواند باعث التهاب معده شود.» و درد قفسه سینه یا حتی خونریزی و پوسیدگی دندان.

عوارض مصرف قرص بدون آب برای مری

از آنجایی که هیچ اعصاب درد در مری وجود ندارد، علائم همیشه ظاهر نمی‌شوند، که می‌تواند تعیین اینکه آیا قرص باعث ایجاد این بیماری شده است یا خیر. برخی از افراد درد قفسه سینه یا احساس سوزش سر دل را تجربه می کنند، حتی این ناراحتی ممکن است موقتی باشد و از بین برود. اما با گذشت زمان، قرص هایی که در طول مسیر گیر می کنند می توانند بافت ظریف مری را از بین ببرند و باعث خونریزی شدید یا کم آبی شدید شوند که همه اینها می تواند کاملا جدی باشد.

به گفته دکتر کادل، مطالعه ای از مجله مطالعات گوارش در ترکیه نشان می دهد که تقریباً هر دارویی می تواند باعث ایجاد زخم مری شود، اما به گفته دکتر کادل، داروهای کمی وجود دارند که وقتی در گلو گیر می کنند آسیب جدی ایجاد می کنند. مانند داروهای پوکی استخوان، آنتی بیوتیک ها، مسکن ها. داروهای مسکن (ایپروفن) بدون آب مصرف می شوند که اگر در مری باقی بمانند مشکل ساز می شود. مکمل های ویتامین C و آهن نیز مشکل ساز هستند.

مشاوره در مورد نحوه صحیح مصرف قرص

کادل توصیه می کند برای جلوگیری از مشکلات خطرناک هنگام بلعیدن قرص ها، همیشه بهتر است آنها را با حداقل هشت اونس آب مصرف کنید. او همچنین مصرف این قرص را در حالت نشسته یا ایستاده و هرگز دراز کشیده توصیه می کند. یعنی باید قبل از خواب یا حداقل 15 دقیقه قبل از خواب دارو را مصرف کنید تا قرص وارد مری شود. این بدان معنا نیست که اگر چیزی ننوشید، قرص می چسبد. اما اگر یک لیوان پر آب ننوشید، خطر افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید