اما اگر حذف دلار 4200 در اقتصاد شکننده کشور باشد چه؟

اما اگر حذف 4200 دلار در اقتصاد شکننده کشور باشد چه؟

روز جدید : ارز 4200 تومانی بسیار زیاد بود اما حتی اگر پس از توزیع آن، برخی از اقتصاددانان توزیع این ارز را عامل فساد دانسته و از ابتدا انتقاد کردند و برخی دیگر اجرای این طرح را با توجه به تحریم های دولت ضروری دانستند. برخی با استناد به تورم موجود معتقدند اجرای آن عملا تاثیری در کاهش تورم ندارد در حالی که مخالفان می گویند اگر ارز 4200 با همه مشکلات توزیع نمی شد، تضمینی وجود نداشت که تورم بالاتر نمی رفت. امروز بالاست

در حال حاضر نیز بسیاری به دولت هشدار می دهند که حذف ارز 4200 اگرچه به خودی خود بد نیست، اما به دلیل شرایط غیرعادی اقتصادی کشور می تواند منجر به تورم بیشتر شود. به همین دلیل مجلس به اجرای آن ایراد دارد.

دو فوریت و یک فوریت، لایحه «تامین ایمن کالاهای اساسی، مواد دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست‌های جبرانی در حمایت از اقشار آسیب‌پذیر» که خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس شد، با ۱۲۷ رای موافق در مقابل ۲۴۹ نماینده مجلس رد شد. حاضر. با تصویب این لایحه ارز 7 قلم کالا لغو و به 4 دهک پایین جامعه تا سقف 6 میلیون تن وجه نقد در ماه پرداخت شد. دولت که تا کنون 2 میلیارد دلار بیش از سقف مجاز 4200 برداشت کرده است، از مجلس خواسته است تا بیش از 8 میلیارد دلار ارز مجاز کند.

فوریت رد لایحه حذف ارز 4200 همچنان ادامه دارد. اگرچه دیروز 127 نماینده بلافاصله به این لایحه رای منفی دادند، اما همچنان این لایحه بی خانمان است. از سوی دیگر، ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه، از تصمیم دولت برای بازگرداندن فوریت لایحه حذف ارز 4200 تومانی و خروج از چرخه شارژ در نظام حقوقی مجلس خبر داد.

حاجی دلیگانی، یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در همین حال از برگزاری جلسات مشترک دولت و مجلس طی دو هفته آینده خبر داد و یوسفی یکی دیگر از اعضای هیأت رئیسه مجلس نیز در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: ارز 4200 به صورت علنی درخواست لایحه را داده است. عادی اعلام شود.

مجلس دیروز به دو فوریت لایحه «ایمن سازی کالاهای اساسی، مواد دامی، دارو و تجهیزات پزشکی و سیاست های جبرانی حمایت از معیشت اقشار آسیب پذیر» معروف به لایحه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رای نداد. با این تصمیم مجلس، دولت عملا دو راه برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اساسی دارد. یا اصلاحیه بودجه را در مجلس انجام دهید یا مانند گذشته آن را خارج از چارچوب هزینه کنید.

مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه که روز گذشته به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی یک فوریت این دو لایحه در مجلس حضور داشت، از مجلس خواست به جای یارانه به صورت 4200 تنی یارانه مستقیم ارزی در اختیار مردم قرار دهد. از کالاها پرداخت شود. این لایحه برای تامین کالاهای اساسی در مجلس موافقان و مخالفانی داشت و برای لحظاتی در سخنرانی شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون جهش تولید و در حین رای گیری، جو مجلس شعله ور شد.

بزرگترین مشکل مخالفان این لایحه این بود که مجلس طی دو ماه بیش از 2 میلیارد خارجی هزینه کرده است و این موضوع نیاز به تصویب مجلس ندارد بلکه باید در جیب زیان دیدگان باشد. وی محاسبه کرد که بزرگترین دلیل حامیان دوفوریت این است که دولت برای حفظ شأن و جایگاه مجلس لایحه ارائه کرده است و اگر ارز 4200 تنی حذف شود تورم افزایش می یابد و معیشت مردم به خطر می افتد.

حسینی بر خلاف فوریت این لایحه نکات مهمی را خطاب به نمایندگان مجلس مطرح کرد. وی گفت: اگر مجلس بخواهد در جایگاه اصلی خود قرار گیرد باید دولت را برای هزینه های بیشتر پاسخگو باشد.

به گفته حسینی، مجلس باید روی این سوال حساس باشد که از 4200 تن ارزی که دولت خواسته است 12 میلیارد دلار چقدر هزینه می شود و دولت باید به مجلس پاسخ دهد که 160 هزار میلیارد تن مابه التفاوت در کجا هزینه شده است. ارز ترجیحی

یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه مجلس از نمایندگان پارلمان اروپا پرسید: «اگر این پول شخصی ماست، آیا ما حاضریم آن را به این صورت خرج کنیم؟ تمرکز مجلس باید بر بررسی عمیق و منطقی این واقعیت باشد که دولت بیش از حد لازم ارز برداشت کرده است. چه کسی تضمین می کند که دولت 5 میلیارد دلار دیگر را برداشت و آن را خودش خرج کند؟

سخنگوی تنکابن افزود: رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس جمهور اعلام کردند که این ارز یارانه به هدف خود نرسیده است، از قضا دولت بیش از 8 میلیارد دلار و حدود 10 میلیارد دلار هزینه کرده است. حالا می خواهیم به 12.6 میلیارد برسانیم، کی به جیب می رود، چون مردم تولیدکننده هستند و همه ناراضی هستند.

حسینی افزود: معیشت مردم برای ما مهم است و سوال ما این است که درخواست دولت را تایید کرده ایم و دولت بیش از 4200 تن مصوبه برداشت کرده است، پس چرا اثرات این ارز در زندگی مردم مشخص نیست و قیمت آن مشخص نیست. هر روز کالاهای اساسی افزایش می یابد. چه کسی تضمین می کند که ما 4 میلیارد دلار دیگر بپردازیم و فعلی دیگر تکرار نشود؟

18 میلیارد دلار منابع معیشتی

«دولت برای تنظیم قیمت و بازار گوشت مرغ کمپ‌هایی ایجاد کرده است، در حالی که این موضوع بر عهده اتحادیه‌هاست و دولت نباید دخالت کند.

خشکسالی باعث کاهش شدید عملکرد کالاهای اساسی مانند گندم و دانه های روغنی و همچنین مواد اولیه دامی مانند جو، ذرت و سایر مواد خام دامی شده است. وی ادامه داد: باید 11.5 میلیون تن گندم از داخل خریداری می شد، اما تنها 4.6 میلیون تن از این میزان تحویل شد و 8 میلیون تن دیگر نیز باید وارد می شد تا در پایان سال با احتیاط به رقم 1401 برسیم. ذخایر «اینها بخشی از اظهارات مسعود میرکاظمی در دفاع از دو حساب اضطراری برای تامین مطمئن کالاهای اساسی است.

وی همچنین افزایش سطح محصولات کشاورزی و دانه های روغنی در بازار جهانی را یکی از دلایلی دانست که دولت مجبور به عرضه کالا و برداشت 2 میلیارد دلار اضافه برداشت ارز ترجیحی شده است.

میرکاظمی گفت: دولت برای انجام ماموریتی که در قانون بودجه بر عهده آن گذاشته شده است به حدود 18 میلیارد دلار ارز نیاز دارد که 8 میلیارد دلار برای آن در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از مجلس برای برداشت یارانه ها و پرداخت مستقیم آن به مردم به عنوان کالاهایی مانند لبنیات، مرغ و تخم مرغ درخواست مجوز کرد که در مهرماه امسال بیش از 150 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. سال، ارز اولویت دریافت کرده اند.

میرکاظمی همچنین از مجلس خواست تا پایان سال فقط برای دارو، تجهیزات پزشکی و گندم ارز ترجیحی و برای مواد اولیه دام اعطا شود تا مستقیماً به نیازمندان یارانه داده شود و 4 ده تا دیگر به افراد نیازمند یارانه پرداخت شود. 60 میلیون ریال. پرداخت شود.

نهادهای موازی کار مجلس را انجام می دهند

محسن زنگنه، عضو کمیسیون پرش که یکی از موافقان لایحه تامین مطمئن کالاهای اساسی بود و از رد این لایحه در مجلس ابراز تأسف کرد، در گفت و گو با «دنیای اقتصاد» گفت: نکته مهم لایحه رأی نمی آورد، به این معنی که به موضوع اولویت نمی دهد.

زنگنه رد این لایحه را قفل در کشور عنوان کرد و گفت: اگرچه گلایه هایی وجود دارد که چرا دولت دو ماه پیش همان لایحه را به مجلس ارائه نکرده و مجوز نگرفته است، اما اینکه مجلس لایحه را معرفی کرده صحت ندارد. موسسات تصمیم گیری موازی را تقویت می کند

به گفته زنگنه، دولت قبل به یک سنت تبدیل شده است که متاسفانه تا امروز ادامه دارد و نهادهای موازی مانند شورای سران قوا، شورای عالی امنیت ملی و ستاد ملی مبارزه با تاج و تخت کار مجلس را انجام می دهند.

وی افزود: اینها همه جنگ ماست. البته با توجه به شرایط کشور می فهمیم که شرایط سخت است.

زنگنه همچنین در دوره موقت خود گفت: دولت به هیچ وجه نمی تواند این لایحه را به مجلس تقدیم کند و به شورای رؤسای سه قوه تقدیم کند که در آنجا تصویب شد و 4.6 میلیارد دلار دیگر به آن اضافه شد، اما به شرطی. اعتراض کردند که چرا جایگاه مجلس مخدوش می شود چرا که طبق اصل 58 قانون اساسی هر گونه قانون گذاری و دخالت در بودجه عمومی دولت باید با اجازه مجلس باشد اما اگر امروز به این دو فوریت رای ندهیم. پارلمان دارای اختیاراتی خواهد بود.عملکرد کنترل و تصویب بودجه را از دست داد.

تورم 190 درصدی کالاهای مشمول ارز ترجیحی

از سوی دیگر، محمد تقی نکدلی، نماینده خمینی هر شهر در مجلس، با یک فوریت این لایحه موافق بود و گفت: همه مردم از مجلس می خواهند که موضوع قیمت مرغ 35 هزار تن و گوشت و غیره 130 هزار تن باشد. “به همین دلیل است که رای ما به فوریت این لایحه است و ما آزادیم که جزئیات را بررسی کنیم.

همچنین محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز در مجلس، بر خلاف فوریت این لایحه: محاسبات و نظرات کارشناسی، گفت: به این نتیجه رسیده ایم که کمیته تلفیق و نمایندگان در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. آن را لغو کند.

وی با اشاره به آمار بانک مرکزی گفت: کالاهایی که مشمول حجم 4200 بوده از اسفند 96 تا تیر 1400 تورم 190 درصدی داشته اند، اما در همین مدت کالاهایی که مشمول آن نشده اند تورم 433 درصدی داشته اند و این نشان می دهد که علی رغم اینکه ضعف‌های نظارتی: و تقاضای رانت‌هایی که وجود داشت نیز همین تاثیر را داشت. لااقل وزن اضافی بر آنها تحمیل نخواهیم کرد و اگر این لایحه در شرایط فعلی بدون تمهیدات لازم و بدون کالا برای اقشار مختلف مردم و بدون تامین پروتئین برای فقرا به قانون تبدیل شود، به ناچار شوک هایی در جامعه ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید