وزیر اقتصاد: حذف 4200 تنی تدریجی خواهد بود/رفتار پلیس تاثیر مفیدی بر اقتصاد نخواهد داشت

وزیر اقتصاد: حذف 4200 تنی تدریجی خواهد بود/رفتار پلیس تاثیر مفیدی بر اقتصاد نخواهد داشت

روز جدید: وزیر اقتصاد از لغو حذف ناگهانی ارز ۴۲۰۰ تومانی خبر داد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گام به گام و به تدریج انجام می شود.

سید احسان هندوزی در دیدار با اعضا و روسای بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی، تعاونی ها و اصناف، حذف تدریجی و گام به گام ارز ۴۲۰۰ تومانی را بیان کرد و گفت: توضیح اندازه آن زمان زیادی می برد. اما این را هم باید بگویم که در سال 1401 قطعا دولت قدم به قدم به این سمت خواهد رفت و ارز 4200 تومانی بلافاصله حذف نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در سال 1401 قطعا تغییری در وضعیت ارزی 4200 تومانی کشور ایجاد می شود، خاطرنشان کرد: در پایان سال 1401 وضعیت ارزی فعلی 4200 تومان را نخواهیم داشت، اما با چه مراحل تدریجی و از چه دسته بندی هایی. و محصولات . اجرای این سیاست، زمان و نحوه شروع و اقدامات جانبی که به یکباره کل اقتصاد را تحت تأثیر قرار ندهد، هنوز مورد بحث جدی است.

یکی از اعضای کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اهمیت موضوع پیش بینی پذیری در اقتصاد گفت: سیاست ما در وزارت اقتصاد کمک به تحقق موضوع پیش بینی پذیری در اقتصاد کشور است.

وی افزود: قبول دارم که در برخی موارد این قابل پیش بینی بودن زیر پا گذاشته و زیر پا گذاشته شده است، اما همچنان بر اولویت این ایده پافشاری می کنیم و در ستاد اقتصادی دولت به دقت موضوع را رصد می کنیم.

وزیر اقتصاد در خصوص بحث عوارض صادراتی نیز گفت: روسیه نیز اخیرا در بحث عوارض صادراتی مشکل داشت. این بر عهده سایر کشورهای همسایه مانند عراق است که در ماه گذشته و حتی در ترکیه تعدادی تعرفه صادر کنند.

وی گفت: اقدام دولت برای رفع موانع صادرات گامی در مسیر درست است. ما توانسته ایم در این بازارها اعتماد و اطمینان پیدا کنیم، محکم ایستاده ایم و گفته ایم که ممنوعیت صادرات به هیچ وجه نباید اتفاق بیفتد.

هندوزی با اشاره به اینکه با اعمال تعرفه نیز می توان همین کار را کرد، افزود: ما حق نداریم در این زمینه ممنوعیت کلی اعمال کنیم و به بازارهای صادراتی آسیب بزنیم.

وزیر اقتصاد در ادامه به مصوبه افزایش حقوق ها اشاره کرد و گفت: در بحث حقوق در وزارت اقتصاد معتقد بودیم که بتوانیم راهکاری را ببینیم که با شرایط کلان اقتصادی سازگارتر باشد.

وی به مبادلات گمرکی و قیمت برخی مواد اولیه و انرژی اشاره کرد و افزود: برای متعادل سازی فشار کلی اقتصادی به گونه ای که اقتصاد کشور دچار شوک قیمتی نشود، ستاد اقتصادی دولت در گام اول تصمیم گیری خواهد کرد. این باید زمان شروع و نحوه جبران باشد و چند ماه بعد قدم دوم را بردارید.

هندوزی درباره موضوع قیمت گذاری نیز افزود: منظم بودن نرخ رشد قیمت های متعارف به معنای وجود منطق اقتصادی است و افزایش قیمت ها که مبتنی بر منطق اقتصادی است قابل انکار نیست.

وی توضیح داد: به عنوان مثال نمی توانیم قیمت مواد اولیه را افزایش دهیم، اما انتظار داشتیم قیمت تمام شده ثابت بماند، به عبارتی شاهد سرکوب قیمت ها باشیم.

وزیر اقتصاد افزود: این تغییر باید در سقف مشخصی انجام شود، مثلاً وقتی قیمت ها افزایش می یابد، وقتی ارز یک کالا چند برابر می شود، قیمت نهایی این کالا چند برابر نمی شود یا اگر نرخ ارز در گمرک محاسبه شود. از سوی دیگر، دولت اصرار دارد که تعرفه ها باید کاهش یابد تا به قیمت مواد اولیه و ماشین آلات شوک وارد نشود.

وی ادامه داد: نتیجه افزایش نرخ ارز مبنای ورودی و کاهش تعرفه ها و حتی کاهش ورودی های مصوب مجلس است که نمی تواند کمتر از 4 درصد (یعنی دولت مصر بر اساس نرخ قانونی) باشد. ) بر قیمت ها تاثیر می گذارد.

رفتار پلیس هیچ تاثیر مثبتی بر اقتصاد ندارد

هندوزی با تاکید بر اینکه رفتار پلیس در اقتصاد در بلندمدت تاثیرات مطلوبی نخواهد داشت، گفت: معتقدیم رفتار پلیس در بلندمدت نمی تواند قیمت کالاها و محصولات را در بازار کنترل کند و بهترین راه ایجاد پذیرش است. و اعتماد به بازار فرصت های زیادی برای عرضه ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: زمانی که اعتماد لازم در بازارها ایجاد شد، دیگر نیازی به بردن 4 قوطی روغن مورد نیاز برای نگهداری در خانه نیست و بی شک وفور محصولات و کالاها در بازارها این اعتماد را ایجاد می کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش در زمینه انتشار و عرضه اوراق سلف نفتی گفت: دولت در این زمینه بسیار جدی است و با مساعدت وزارت نفت در نظر داریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

از ما انتظار نداشته باشید که چشمانمان را ببندیم

وی در خصوص انتشار لیست بدهکاران بانکی گفت: توافق ما در وزارت اقتصاد با بانک های دولتی این است که تعهدات مشکوک الوصول قطعی منتشر شود یعنی. بدهی هایی که 18 ماه پس از پرداخت آخرین قسط آنها گذشته است و اگر هم هستند که می گویند ما وارد شده ایم ما راه پرداخت بدهی های خود هستیم و اگر چنین است نقض توافق صورت گرفته با بانک ها در این زمینه است. اما باید توجه داشت که اصل این اقدام به ویژه در اقتصادی که تفاوت بین نرخ سود و تورم آنقدر جذاب است که در اصل نکول می باشد. یک انتخاب صرفا اقتصادی و منطقی انجام می دهد، اقدامی منطقی و قابل دفاع است.

هندوزی ادامه داد: در صورت عدم استفاده از چنین ابزارهایی و ایجاد ریسک اعتباری برای بدحساب ها، حداقل به دلیل هزینه اعتبار، بخش قابل توجهی از منابع بانک ها به صورت معوقات رسمی خواهد بود. ساختگی است و منجر به انتقال اطلاعات نادرست به دولت و سیاستمداران، تحلیلگران و محققان می شود و با اجرای این سیاست می توان بخشی از این مشکلات را حل کرد.

وی در پاسخ به این سوال که در کجای دنیا چنین محاسبات اشتباه بلندمدتی را می توان یافت، گفت: در کدام کشور دیگر دنیا می توان در درازمدت اشتباه محاسباتی داشته باشیم و بعد بگوییم چون تولید یا صادرات انجام می دهم تا بتوانم آن را به صورت اعتباری انجام دهم. راستش را بخواهید، امروز رفتار نادرست شما در خیابان ها و پشت چراغ قرمزها بر نرخ سود بانکی و حتی مالیات شما تأثیر می گذارد و در جایی که سیستم های رتبه بندی پیچیده ای وجود دارد، ما همچنان با آن دست و پنجه نرم می کنیم. ما از هم دور هستیم و چنین ادعایی نداریم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه با استانداردهای روز دنیا در زمینه رتبه بندی و اعتبارسنجی بنگاه های اقتصادی فاصله زیادی داریم، گفت: در ماه جاری این درصد از بدهی معوق خود را بازپرداخت کنید و برای پرداخت مانده با شما همکاری خواهیم کرد، اما هیچ اتفاقی نیفتاد!

وی افزود: به عنوان سیاستگذار اقتصادی از من انتظار نداشته باشید در مقابل کسانی که می گویند ما جزو فعالان شناخته شده و مطرح اقتصاد کشور هستیم بی تفاوت عمل کنم، اما توان پرداخت معوقات خود را حتی در قالب معوقات نداریم. یا مشارکت ها.

هندوزی گفت: فراموش نکنیم که برای قرار گرفتن در لیست بدهکاران کلان باید حداقل 18 ماه از پرداخت آخرین قسط گذشته باشد.

وی گفت: این افراد نباید انتظار داشته باشند که ما چشمانمان را روی این موضوع ببندیم.

وزیر اقتصاد ادامه داد: یکی از مدیران عامل بانک ها با من تماس گرفت تا اسامی بدهکاران عمده دولت را اعلام کند و به او گفتم این کار را انجام دهید چرا که دولت نیز باید به تعهدات خود در قبال بانک ها و طرف مقابل عمل کند. .

وی افزود: در صورت وجود خطایی در جزئیات هنگام انتشار لیست بدهکاران کلان، حتما در اختیار بنده قرار دهید و از همکاران خود در بانک خواهم خواست تا نسبت به اصلاح آن اقدام کنند.

هندوزی افزود: به همین دلیل در گام اول عمداً گفتیم که به هیچ وجه ارقام مربوط به حوزه ارزی را اعلام نکنیم. زیرا همه اعداد بحث برانگیز هستند. حسابرسان یک عدد; دولت یک عدد می گوید و بانک مرکزی یک عدد، چون حساب و کتاب و محاسبه نرخ ارز با هم فرق می کند.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید با انتشار این فهرست کاری کنیم که انگیزه و انرژی منفی ناشی از عدم تقارن شاخص های کلان اقتصادی را با ایجاد انگیزه مثبت برای محاسبات خوب جبران کنیم.

ادامه کاهش مالیات تولیدکنندگان

وی با اشاره به کاهش 5 درصدی بار مالیاتی تولیدکنندگان در بودجه امسال، گفت: به عنوان وزیر اقتصاد از این پس به شما قول می دهم که روند کاهش بار مالیاتی تولیدکنندگان را در سال 1402 ادامه دهیم، حتی اگر درآمد دولت را کاهش می دهد.»

وی ادامه داد: در بحث هایی که در دولت درباره این موضوع داشتیم، همچنین تاکید کردیم که باید بگذاریم اقتصاد و صنعت رونق پیدا کند و پس از آن بتوانیم مالیات بگیریم، زیرا اگر بخواهیم ابتدا به فکر پول درآوردن برای دولت باشیم. معمولاً درآمد بلندمدت.» «خودمان را از دست خواهیم داد».

وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید بلندمدت فکر کنیم، گفت: برای امسال به سازمان مالیاتی گفتم که عمدتاً روی گره های قبلی و معوقات باقی مانده از سال های گذشته تمرکز کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بر خود وظیفه می دانیم به ویژه در حوزه صادرات و اشتغال به فعالان و شاغلان بزرگ اقتصادی کمک کرده و مسیر را هموار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید