حل مسئله غنی سازی 83 درصد و سایت آباده پیشرفت مفیدی است. قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت/ باید دید این دو موضوع چگونه در گزارش مدیرکل سازمان منعکس می شود/ احتمالا دو سایت دیگر در دست بررسی است.

حل مسئله غنی سازی 83 درصد و سایت آباده پیشرفت مفیدی است.  قطعا تاثیر مثبت خواهد داشت/ باید دید این دو موضوع چگونه در گزارش مدیرکل سازمان منعکس می شود/ احتمالا دو سایت دیگر در دست بررسی است.

کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایرانی در سازمان ملل، می گوید خبر حل و فصل دو موضوع بین ایران و آژانس از جمله غنی سازی 83 درصد و موضوع سایت آباده قطعاً تأثیر مثبتی دارد و تحول مفیدی است. باید دید این دو موضوع چگونه در گزارشی که مدیرکل آژانس به شورای حاکم ارائه خواهد کرد منعکس خواهد شد. اما در هر صورت این یک گام بزرگ رو به جلو است و در کاهش تنش بین ایران و آژانس تاثیر دارد.

خبرگزاری مهر امروز به نقل از منابع آگاه از حل مناقشه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. این خبرگزاری دو موضوع ذکر شده را پرونده یکی از سایت های ادعایی این خبرگزاری به نام آباده و کشف ذرات اورانیوم غنی شده 7/83 نام برد. این آژانس پیش از این ادعاهایی در مورد کشف ذرات اورانیوم در سه سایت در ایران داشته است. نشست بعدی شورای حاکم آژانس قرار است از 15 تا 19 ژوئن برگزار شود و در آن رافائل گروسی، مدیرکل آزانس نیز گزارشی درباره پرونده ایران ارائه خواهد کرد. با این تحول جدید، آیا نتیجه نشست آتی آژانس برای ایران مفید خواهد بود؟

کوروش احمدی، دیپلمات سابق ایران در سازمان ملل در گفت و گو با «الکت»، خبر حل و فصل دو موضوع بین ایران و آژانس از جمله غنی سازی 83 درصدی و موضوع سایت آباده که توسط خبرگزاری مهر منتشر شده است، گفت: سطح غنی سازی 83 درصدی و بخش هایی از ایران از ابتدا اعلام کردند که این میزان غنی سازی تصادفی بوده و برای تولید و ذخیره سازی ساخته نشده است. در نتیجه، این یک خطای فنی بود و اورانیوم در چنین غلظتی ذخیره نشد. این بدان معناست که ایران واقعیت وقوع چنین حادثه ای را پذیرفته و توضیح قابل قبولی ارائه کرده است. با توجه به توضیحاتی که ایران در این زمینه داد و هیچ نشانه ای از ذخیره اورانیوم غنی شده تا 83 درصد وجود ندارد، موضوع باید حل می شد.

وی ادامه داد: در مورد آباده که گفته می شد سال ها پیش فعالیت هایی در آن صورت گرفته بود، سوال آژانس این بود که تکلیف اشیا، مصالح و تجهیزات مورد استفاده در آن سایت چه شده و کجا هستند؟ کارشناسان آژانس در سال 2019 با مجوز ایران از این منطقه بازدید کردند و ادعا کردند که ذرات اورانیوم ناشی از فعالیت های انسانی را در آنجا پیدا کرده اند و خواستار توضیح در این زمینه شدند. ایران همچنین توضیح داد که ما هیچ گونه فعالیت هسته ای نداشتیم و شاید این مواد توسط صهیونیست ها و عوامل آنها در آژانس یا توسط دشمنان جاسازی شده باشد. آژانس آن توضیحات را نپذیرفت، اما حالا که پرونده بسته شده، خبر خوبی است.

وی در خصوص تاثیر حل این دو موضوع بر روند جلسه هفته آینده هیات دولت گفت: این اتفاق قطعا تاثیر مثبتی دارد و تحول مفیدی است. باید دید این دو موضوع چگونه در گزارشی که مدیرکل آژانس به شورای حاکم ارائه خواهد کرد منعکس خواهد شد. اما در هر صورت این یک گام بزرگ رو به جلو است و در کاهش تنش بین ایران و آژانس تاثیر دارد. به احتمال زیاد دو سایت دیگر که بحث های مشابهی با بحث سایت آباده دارند به همین صورت بررسی شده اند. اگر در این دو مورد پیشرفتی حاصل شود، قطعاً فرصت کار در سایر موضوعات نیز فراهم می شود. البته باید منتظر انتشار جزئیات باشیم و گزارش آژانس را ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید