هیچ کس از عربستان سعودی، امارات یا بحرین با بیروت تماس نگرفته است

روابط عربستان و لبنان اخیراً با اظهارات وزیر اطلاعات در بیروت و محکومیت تجاوز به مردم یمن تیره شده است. جورج کرداحی، وزیر اطلاعات لبنان و از رهبران برجسته جهان عرب، در یک برنامه تلویزیونی از نیروهای جنبش انصارله یمن حمایت کرد و جنگ عربستان سعودی علیه یمن را “بی فایده” خواند.

وزیر امور خارجه لبنان گفت: هیچ درخواست رسمی از وزیر اطلاعات لبنان مبنی بر استعفا داده نشده و بحران پیچیده است، هرچند جرج کاردای از منافع لبنان آگاه است.

عبدالله بوهبیب در خصوص استعفای احتمالی دولت لبنان گفت: نجیب میقاتی بارها تاکید کرده است که دولت هرگز استعفا نخواهد داد و ما به مقابله با بحران ادامه خواهیم داد. دولت در تلاش است تا منافع لبنان و دوستی آن با کشورهای عربی خلیج فارس را حفظ کند.»، بحران را حل کنید.

به گفته وزیر امور خارجه لبنان، از دست دادن اعتماد پارلمان به دولت در شرایط فعلی منتفی است و اظهارات کرداحی به نقل از عربستان مربوط به یک ماه قبل از انتصاب وی به عنوان وزیر اطلاعات لبنان است و ما در لبنان. ما هرگز با ما رابطه نداشته ایم. ما با کشورهای عربی برادری که سفیران خود را از بیروت اخراج کرده اند، قطع رابطه نخواهیم کرد.

وزیر امور خارجه لبنان افزود: تاکنون هیچ کس از عربستان، امارات و بحرین با بیروت در مورد موضوع کنونی تماس نگرفته است و ما نمی پذیریم که لبنان بر خلاف منافع عربستان عمل کند و همه مشکلات از طریق گفت وگو حل شود.

وی گفت: واشنگتن از میکاتی خواسته است که استعفا ندهد و پاریس به دولت فعلی متعهد است.

آنچه سعودی ها را نسبت به سخنان کرداحی بیشتر حساس کرد، موقعیت وی به عنوان یک مقام عرب و مسئول در وزارت اطلاعات لبنان بود.

این حساسیت از آنجا تشدید می شود که لبنان به دلیل شرایط خاص خود همواره برای سعودی ها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و آنها در سال های اخیر به طرق مختلف در امور داخلی این کشور دخالت کرده و تعادل داخلی آن را بر هم زده و به نفع چندین گروه سیاسی بوده اند. در مقابل سایر گروه ها تلاش کردند و در عین حال سعی کردند با پرداخت هزینه های هنگفت مالی و افزایش نفوذ رسانه ها، چهره خوب خود را نشان دهند و مداخلات خود را در حمایت از مردم لبنان معرفی کنند.

با این حال، بیانیه وزارت خارجه عمان پس از آن صادر شد که عربستان سعودی جمعه گذشته به سفیر لبنان 48 ساعت فرصت داد تا خاک این کشور را ترک کند و واردات همه کالاهای لبنانی به این کشور را متوقف کرد. ریاض همچنین سفیر خود در بیروت را فراخواند.

بحرین نیز به تبعیت از عربستان سعودی از سفیر لبنان خواسته است تا ظرف 48 ساعت این کشور را ترک کند. هفته گذشته عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و کویت سفرای لبنان را احضار کردند.

جنبش حزب الله لبنان با حمایت از مواضع وزیر اطلاعات در محکومیت تجاوزات عربستان سعودی به یمن، اعلام کرد که هرگونه درخواست برای حذف آن را رد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید