رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد، اما زیرساخت های صنعت هسته ای نباید آسیب ببیند

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد، اما زیرساخت های صنعت هسته ای نباید آسیب ببیند

حضرت آیت الله خامنه ای با تشکر صمیمانه از دانشمندان، کارکنان و فعالان صنعت هسته ای، نمایشگاه بازدید شده را عالی، دلنشین و بشارتی خواندند و گفتند: مردم باید از ابعاد و آثار مختلف این تحولات در زندگی ملت آگاه باشند.

وی با تشریح اهمیت سه گانه صنعت هسته ای، این صنعت را از نظر پیشرفت و توسعه توانمندی برای کشور “قابل اعتبار” دانست و با اشاره به تاثیر اساسی پیشرفت های هسته ای در بهبود زندگی مردم، افزود: از وزن سیاسی و جایگاه جهانی ایران، صنعت هسته ای یک افتخار ملی است. در عین حال برخلاف تلاش دشمنان برای ناامید کردن کشور و دلسردی جوانان، روحیه امید و خودباوری ملی را در جامعه زنده می کند و به مردم به ویژه جوانان نشان می دهد که امکان ورود وجود دارد. میدان های بزرگ و تسخیر آنها .

رهبر انقلاب با اشاره به اهمیت راهبردی و در عین حال «عینی و ملموس» صنعت هسته‌ای، آن را یکی از مولفه‌های اصلی قدرت و اعتماد به ایران برشمردند و گفتند: هر که ایران را دوست دارد، جمهوری اسلامی است. و توان و پیشرفت کشور را باید در فعالیت های علمی، تحقیقات علمی و صنعت هسته ای گنجاند تا اعتبار و اهمیت قائل شود.

در بخش بعدی سخنان رهبری، تمرکز دشمن بر مسئله انرژی هسته ای ایران بود.

وی ادعای غرب مبنی بر ترس از تولید سلاح هسته ای در ایران را دروغ خواند و افزود: آنها خودشان می دانند که ما به دنبال سلاح هسته ای نیستیم. زیرا جامعه اطلاعاتی آمریکا چندین بار از جمله در ماه های اخیر این واقعیت را پذیرفته است که هیچ نشانه ای از حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای وجود ندارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تولید سلاح‌های کشتار جمعی (اعم از هسته‌ای یا شیمیایی) را خلاف اسلام خواندند و افزودند: اگر مبنای اسلامی نبود و ما اراده تولید سلاح هسته‌ای را داشتیم، این کار را می‌کردیم و دشمنان هم می‌دانند که می‌دانند. نتوانست متوقف شود

رهبر انقلاب «مخالفت با پیشرفت ملت ایران» را دلیل واقعی دلبستگی دشمنان به صنعت هسته‌ای دانستند و گفتند: این صنعت رمز پیشرفت چشمگیر کشور و ملت در بخش‌های مختلف است. در عین حال، دشمنان از سایر ملت‌های پیرو راه و تفکر مترقی ملت ایران می‌ترسند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با نگاهی به چالش هسته‌ای 20 ساله دشمنان جمهوری اسلامی، حقایق بسیاری را روشن کردند که مهم‌ترین آنها ظهور توانایی‌ها و استعدادهای فوق‌العاده جوانان ایرانی در بحبوحه تهدیدها و تحریم‌های بی‌پایان است.

«افشای منطق غیرانسانی و قهری مخالفان پیشرفت ایران» دومین حقیقتی بود که رهبر انقلاب به آن اشاره کردند: آنها انتظارات هولیگانی زیادی فراتر از توافقات امنیتی دارند. اگر به دنبال تهدید ملت ایران نیستند، چرا مخالف امنیت تأسیسات ایران هستند؟
لزوم عدم اعتماد به کشورهای هسته ای سومین حقیقتی بود که در چالش هسته ای 20 ساله غرب با ایران آشکار شد.

خامنه‌ای در این باره گفت: کشورهای هسته‌ای و آژانس در این سال‌ها وعده‌های زیادی دادند که عملی نشد و ما فهمیدیم که چه کسی و کجا باید باور کنیم یا نه، درک این موضوع برای یک ملت بسیار مهم است. چون خیلی جاها به خاطر عدم توجه به این مشکل ضربه خوردیم.

تأثیر مشهود تحولات هسته‌ای بر شکست تاریخی غربی‌ها در تحقیر ملت واقعیت دیگری بود که رهبری با دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای مطرح کردند.

گفتند: حاكمان امت ها را از دو جهت مهار و تضعيف مى كنند; روش اول تسلط مستقیم بر ملت ها و استعمار آنها و روش دوم که خطرناکتر است، القای روحیه بی تفاوتی و «نمی توانیم» در ملت هاست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به کاربرد هر دو روش در دوران قبل از انقلاب، افزودند: در آن زمان در دیدار اتفاقی با یکی از مقامات رژیم گذشته، از عملکرد آنها انتقاد کردم. این مقام مسئول ضمن نادیده گرفتن منابع نفتی ایران، تسلط بر بازار ایران و دخالت حداکثری غرب در سیاست‌های ایران، با افتخار گفت: «این حرف‌های بیهوده را نزنید. اروپایی ها از قبل نوکر ما هستند و کالاهای مختلفی برای ما تولید می کنند و ما از آنها استفاده می کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: علاوه بر این نگاه تحقیرآمیز و غربی به مسئولان رژیم گذشته، جوانان ما را نیز به این باور رساندند که «ایرانی‌ها درمانده و ناتوان هستند» و به گفته یکی از نخست‌وزیر وقت، بزرگترین استعدادشان این بود که تولید گل رس و آفتابگردان سفالی.

رهبر انقلاب در جمع بندی این قسمت از سخنان خود، تحولات هسته ای و نمایش روحیه کار، امید و نشاط را شکست آشکار غربی ها خواندند و افزودند: آن زمان غربی ها ملت را ذلیل کردند و امروز ملت آنها را ذلیل می کند. با دستاوردها و پیشرفت هایش.

آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۱ بیش از صد بار تأسیسات هسته‌ای ایران را فهرست کرده‌اند. آغاز چالش هسته ای بود و گفت: از جنایت و ترور برای جلوگیری از این روند استفاده کردند، اما نتوانستند و صنعت هسته ای اکنون با تلاش جوانان ملت در این کشور بومی شده است، این دیگر نمی تواند. برداشته شود.

رهبر انقلاب در ادامه به نکته حاشیه ای اما مهمی که ایجاد تضاد علم و دین در مورد رنسانس و انقلاب صنعتی در غرب است، اشاره کردند و گفتند: یکی از مهمترین خطوط. رنسانس این بود که باید دین و معنویت را برای پیشرفت علمی کنار گذاشت، در حالی که امروز با گذشت حدود 500 سال از این واقعه، مهمترین تحولات علمی در جمهوری اسلامی در رقابت با دنیای غرب در حال وقوع است، هرچند علم و معنویت به گونه ای آمیخته که محرک های اصلی پیشرفت علمی جوانان و مؤمنان هستند. کسانی که نماز شب می خوانند مانند شهریاری و فخری زاده هستند.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس توصیه های مهمی به مسئولان و دست اندرکاران صنعت هسته ای کردند.

وی با تاکید بر لزوم ریختن دانش هسته ای در بخش های مختلف زندگی از جمله بهداشت، صنعت، کشاورزی، محیط زیست و شیرین سازی آب، گفت: خوشبختانه این کار در حال انجام است و من نیز تاکید و اصرار دارم که زندگی مردم در گرو پیشرفت علمی است. صنعت هسته ای

رهبر انقلاب به کارکنان نیروگاه هسته‌ای دستور دادند تا مردم را از آثار مفید صنعت هسته‌ای آگاه کنند و افزودند: دانش مردم از صنعت هسته‌ای به بحث تولید انرژی و برق محدود می‌شود، در حالی که اگر از فواید آن مطلع شوند. در تمام بخش های زندگی از آنها قدردانی خواهد شد. آنها بهتر می دانند آنچه گفته اند حق مسلم ماست. البته صداوسیما و سایر بخش ها نیز در این زمینه نقش دارند.

وی در توصیه دیگری با تاکید بر “توسعه تجاری سازی محصولات و خدمات هسته ای” و “افزایش همکاری های علمی با کشورهای متحد و غیر متخاصم برای استفاده حداکثری از امکانات و پیشرفت های جهان” گفت: موضوع تولید 20 هزار عدد مگاوات برق هسته ای را که سال گذشته اعلام کردیم جدی گرفته ایم و به صورت برنامه ریزی شده این هدف را دنبال می کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه تلاش برای ایجاد نیروگاه‌های کم ظرفیت و رایج در دنیا را ضروری دانستند و گفتند: کشور در بخش‌های مختلف به این نیروگاه‌ها نیاز دارد.

رهبر انقلاب، نیرو‌های هسته‌ای را به «احترام، حفظ و حراست از نیروی انسانی» توصیه اکید کردند و گفتند: در حال حاضر تعداد دانشجویان در رشته هسته‌ای بسیار اندک است که ضمن جبران، باید حداقل 10 برابر شود. با توجه به مشکلات و معضلات خاص این حوزه، استفاده حداکثری از دانشمندان موجود و حفاظت از آنها باید جدی گرفته شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این خصوص افزودند: البته دقت در جذب و ارزیابی نیروی انسانی نیز حائز اهمیت است زیرا دشمن در صدد نفوذ و خرابکاری است و در برخی از نقاط این منطقه ضربه خورده‌ایم، بنابراین باید نهایت دقت را در نیروی کار داشته باشیم. ارزیابی

وی در توصیه بعدی خود «حفظ ارتباط، تعامل و همکاری با آژانس البته در چارچوب مفاد پادمانی» را ضروری خواند و افزود: توصیه من به مسئولان مختلف صنعت هسته ای از ابتدا این بوده است. البته جز مفاد حفاظتی باری بر دوش نداشته باشید.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه سازمان انرژی اتمی نباید زیر بار ادعاهای واهی و مطالبات قهرآمیز طرف‌های مقابل برود، افزودند: آنچه را که باید انجام دهید، انجام دهید، اما در ایستادگی، مطالبات قهری یا اجباری را نپذیرید. من هم بر خلاف این می دویدم که فلان وقت فلان کار را کردی.

وی در این خصوص افزود: البته در مورد تعهدات اسفندماه سال گذشته، طبق گزارش جدیدی که بنده مشاهده کردم، آژانس به تعهدات خود عمل نکرده است.

«پرهیز از تخطی از قانون انرژی هسته‌ای مجلس» توصیه دیگری بود که رهبر انقلاب در این خصوص گفتند: مصوبه مجلس برخلاف تصور غلط برخی، قانون خوبی است و به نفع کشور و صنعت هسته‌ای است. باید رعایت شود و با دادن دسترسی و اطلاعات آن را نقض نکنید.

آخرین توصیه و تاکید رهبر انقلاب در این دیدار به مسئولان سازمان انرژی اتمی، «حفظ زیرساخت های موجود صنعت هسته ای» بود.
وی در این زمینه گفت: در سال های گذشته مدیران و مسئولان و فعالان صنعت هسته ای زیرساخت های مهمی را ایجاد کرده اند، بنابراین مراقب باشید این زیرساخت ها در توافقات تحت تاثیر قرار نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید