جوزپ بورل: فضا برای مصالحه بیشتر تمام شده است/ اکنون به دنبال بهترین توافق هستم

جوزپ بورل: فضا برای مصالحه بیشتر تمام شده است/ اکنون به دنبال بهترین توافق هستم

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مقاله ای در فایننشال تایمز درباره مذاکرات برای بازگشایی برجام نوشت: «پس از 15 ماه مذاکرات فشرده و سازنده در وین و تعاملات بی شمار با اعضای برجام و ایالات متحده، من به من اکنون متنی را روی میز قرار داده ام که جزئیات لغو تحریم ها و همچنین گام های هسته ای مورد نیاز برای احیای برجام را توضیح می دهد.

در ادامه این یادداشت آمده است: این متن بهترین توافق ممکن است که من آن را تسهیل کننده مذاکرات می دانم. این یک توافق جامع نیست، اما همه عناصر اساسی را در بر می گیرد و شامل سازش هایی است که به سختی از همه طرف به دست آمده است. اکنون باید تصمیماتی اتخاذ شود تا از این فرصت منحصر به فرد برای موفقیت استفاده کرد و پتانسیل بزرگ یک توافق کاملاً اجرا شده را آزاد کرد. من هیچ جایگزین جامع یا مؤثر دیگری در دسترس نمی بینم.

همچنین می دانیم که در تهران پس از تجربه منفی سال های اخیر، تردیدهای قابل توجهی در مورد اجرای کامل توافق وجود دارد. با این حال، توافق روی میز نشان دهنده عزم همه شرکت کنندگان در برجام برای تضمین پایداری آن، از جمله تعهد رئیس جمهور جو بایدن و تضمین های ایالات متحده در این زمینه است. در نتیجه، این توافق از اقدامات یکجانبه بالقوه برای تضعیف آن محافظت می شود.

اکنون زمان تصمیم گیری های سیاسی سریع برای پایان دادن به مذاکرات در وین در مورد متن پیشنهادی من و بازگشت فوری به یک برجام کاملاً اجرا شده است. این توافق در خدمت تضمین عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌ها است و نشان می‌دهد که توافقات بین‌المللی متعادل هنوز در زمان‌های پرتلاطم امکان‌پذیر است.

اگر توافق رد شود، ما در معرض خطر یک بحران هسته ای خطرناک هستیم که با چشم انداز افزایش انزوای ایران و مردمش روبرو می شود. انعقاد توافقنامه مسئولیت مشترک ماست.

دیدگاهتان را بنویسید