جوزپ بورل منتظر پاسخ تهران و واشنگتن است

جوزپ بورل منتظر پاسخ تهران و واشنگتن است

نسخه ای از مذاکرات که می تواند به کارت سبزی برای ترویکای اروپایی و آمریکا تبدیل شود تا امنیت مجدد برنامه هسته ای ایران را در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل متحد حفظ کنند. تقریباً سه ماه پس از حضور وی در کاخ سفید، دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، تیم مذاکره کننده خود را به رهبری راب مالی برای گفتگو در مورد احیای برجام فرستاد، اما اکنون یک سال از آن گذشته است. 5 ماه از آغاز این روند می گذرد و هر دو طرف هنوز هستند دلیل اصلی این درگیری در تهران و واشنگتن این است که داده ها و نتایج کافی برای توافق برای بازگشت به اجرای تعهدات برجام نیست. این در حالی است که گذشت زمان و اجماع مجدد اروپا و آمریکا علیه ایران این واقعیت را پنهان کرده است که شرایط امروز نتیجه خروج آمریکا از برجام و عدم اجرای تعهدات 1+4 است.
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، یک ماه پس از آخرین سفر خود به تهران و توافق ایران و ایالات متحده با دور جدید مذاکرات در پایتخت قطر، اعلام کرد که متن نهایی قابل قبول برای هر دو طرف در تاریخ تنظیم شده است. جدول اتحادیه اروپا و اکنون زمان تصمیم گیری است. در حالی که طرف آمریکایی می گوید بررسی این پیشنهاد را آغاز کرده است اما در عین حال رسانه های آمریکایی از احتمال قبول نشدن این طرح از سوی ایران صحبت می کنند تا پازل تقصیر ایران تکمیل شود. سطح بین المللی
لورا روزن، روزنامه نگار آمریکایی شامگاه جمعه در گزارشی درباره وضعیت کنونی مذاکرات هسته ای نوشت: دیپلمات های آمریکایی و اروپایی تردید دارند که ایران متن نهایی پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را بپذیرد. یک دیپلمات اروپایی می گوید: ما به هر وسیله ممکن اختلافات را از بین می بریم، اما هیچ پیشرفتی حاصل نشده است. یکی دیگر از مقامات اروپایی گفت: «ایرانی‌ها یا تزلزل می‌کنند یا خواسته‌های غیرواقعی مطرح می‌کنند، از جمله اینکه تا زمانی که دبیر کل آژانس همه پرونده‌ها را نبندد، ما به برجام باز نخواهیم گشت.» همه به جای دیگری نگاه می‌کنند، اما تابستان امسال اوایل پاییز است.
علی واعظ، مدیر برنامه ایران در گروه بحران گفت: من معتقدم پیشنهاد اروپا شامل اصلاحات جزئی است و امتیازات اصلی هیچ یک از طرفین را شامل نمی شود. من تقریباً مطمئن هستم که انتظارات ایران را برآورده نمی کند. اگر ایرانی ها به دنبال راهی برای حفظ ظاهر خود هستند، این پیشنهاد آن انتظار را برآورده می کند. اما به نظر من مناسب نیست. بنابراین، متأسفانه، فکر نمی‌کنم این تلاش اخیر بتواند برجام را نجات دهد.»
هنری رحم، کارشناس ایران در گروه اوراسیا معتقد است؛ ایران، آمریکا و سایر کشورها همچنان معتقدند اعلام مرگ برجام خطرات زیادی را به دنبال دارد و عدم اعلام آن در راستای منافع آنهاست. وی می‌گوید: «فکر می‌کنم ایران از ادامه این وضعیت منتفع خواهد شد، زیرا ادامه مذاکرات در وین به او اجازه می‌دهد بازارهای داخلی را تقویت کند، در صحنه جهانی نقش‌آفرینی کند و پوششی برای توسعه هسته‌ای ایجاد کند.» برای آمریکا، اعلام شکست برجام به معنای نیاز به یک برنامه ثانویه است [Plan B] من فکر می کنم که این کار مزایای کمی دارد. من فکر می کنم دولت ایالات متحده در مرحله ثانویه با محدودیت های عملی و سیاسی واقعی مواجه خواهد شد.
در ادامه این گزارش، وزارت امور خارجه می‌گوید که تاکنون ایران، نه آمریکا، تمایلی به پذیرش این پیشنهاد که از ماه مارس روی میز بوده، ندارد. ند پرایس، سخنگوی این وزارتخانه، معتقد است که علائم از ماه مارس تاکنون نشان می دهد که ایران متعهد به اتخاذ تصمیم سیاسی لازم برای احیای برجام نیست.
هنری رحم در پاسخ به سوالی درباره علت تاخیر واشنگتن در توسل به راه حل های جایگزین برجام گفت: هدف اصلی کاهش توان صادرات نفت و پتروشیمی ایران است و وزارت خزانه داری آمریکا در این راستا گام برداشته است. اما آمریکا اهداف دیگری مانند فشار بر روسیه بر سر جنگ اوکراین دارد که تشدید تحریم ها علیه ایران را در اولویت قرار می دهد.
در ادامه این گزارش، لورا روزن به نقل از علی واعظ می نویسد که جنگ اوکراین بر محاسبات برجامی ایران تاثیر گذاشته است و برای امتیاز به تهران اضافه می کنند. آمریکا همچنین معتقد است که ایران به مرور زمان متوجه خواهد شد که با اتکا به چین و روسیه نمی تواند با پیامدهای تحریم ها مقابله کند. هر دو مشکل ریشه در محاسبه اشتباه دارند.

ایران منتظر نتایج انتخابات کنگره است
سایت تحلیلی المانیتور نیز در گزارشی درباره مفهوم پیشنهاد جوزپ بورل به ایران و آمریکا برای پایان دادن به روند طولانی مذاکرات نوشت: یک منبع اتحادیه اروپا که نخواست نامش فاش شود گفت: مهلتی برای دو کشور وجود ندارد. به پیشنهاد بورل پاسخ دهید، اما اکنون زمان مذاکره به پایان رسیده است. آنچه طرفین می توانند روی آن توافق کنند در متن آمده است. به نظر می رسد شرایط تهران برای دستیابی به توافق داخلی دشوارتر باشد. ایران همچنین ممکن است نتایج انتخابات کنگره نوامبر را رصد کند تا روندهای سیاسی در ایالات متحده را درک کند. اما یک منبع دیپلماتیک ایرانی به المانیتور گفت که تهران از ایده‌های جدید استقبال می‌کند، به شرطی که به حداکثر بهره‌برداری از توافق کمک کند. در غیر این صورت قرارداد باطل خواهد شد.

برجام 9 جان دارد
ال مانتیور در گزارشی دیگر با اشاره به آخرین یادداشت جوزپ بورل درباره وضعیت مذاکرات می نویسد: بورل می گوید زمان مصالحه های مهم دیگر به پایان رسیده است. مقامات اسرائیلی با ارزیابی بورل موافق هستند. یک منبع دیپلماتیک اسرائیلی در اورشلیم می‌گوید بورل سعی کرد این لحظه را تا جایی که ممکن است به تاخیر بیندازد اما چاره‌ای نداشت. معامله روی میز است. به نظر می رسد که هر دو طرف از مذاکرات خسته شده اند و به نقطه شکست رسیده اند. آمریکایی ها نیز از این تحول ناامید شده اند. راب مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، اخیراً پیامی به اسرائیل فرستاد و گفت که باور نمی‌کند ایرانی‌ها متن پیشنهادی بورل را بپذیرند. برای او [مالي]این توافق مرده است.
بر اساس گزارش المانیتور، المانیتور ادامه داد: اسرائیلی ها از وضعیت فعلی راضی هستند. در ابتدا، چشم انداز اسرائیل به اندازه کافی قوی تلقی نمی شد که بتواند توافق برای احیای برجام را به تاخیر بیندازد، اما اکنون به نظر می رسد که کمپین اسرائیل به یک پیروزی تاریخی قابل توجه دست یافته است. یک منبع ارشد دیپلماتیک در خاورمیانه که نخواست نامش فاش شود به المانیتور گفت: در ایران نیز مخالفت شدیدی با این توافق وجود دارد. آیا اسرائیل اکنون می‌تواند بطری‌های شامپاین را بگشاید و روی دستیابی به توافق با ایالات متحده در مورد طرحی کلی برای افزایش فشار بر ایران و تشدید تحریم‌ها تمرکز کند و در عین حال به جنگ فرسایشی فزاینده خود علیه ایرانی‌ها ادامه دهد؟ احتمالا نه.
یکی دیگر از منابع دیپلماتیک اسرائیلی گفت: «برجام مانند یک گربه است که 9 جان دارد. در حال حاضر، نه جان او نیز از دست رفته است، اما به زودی خواهیم دید که آیا این گربه زندگی ابدی دارد یا خیر. هیچ چیز مرده نیست؛ «هر دو طرف منافع آشکاری در دستیابی به توافق دارند. این منبع گفت که اظهارات بورل پایان راه نیست و خاطرنشان کرد که اگر تا انتخابات میان دوره ای کنگره پیشرفتی حاصل نشود، ضرب الاجل واقعی نوامبر خواهد بود. این زمانی است که اسرائیل واقعاً می تواند بطری شامپاین را باز کند. اما اکنون همه چیز مانند گذشته و با این حال هر بار که طرفین به میز مذاکره باز می گردند در یک چرخه است.
جلسات استماع تراست نشان می دهد که تهران هنوز پاسخ خود را به پیشنهاد بورل ارائه نکرده است. با این حال، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه اصرار دارد که هدف ایران دستیابی به یک توافق قوی و باثبات است که منافع اقتصادی ایران را تضمین کند. در چند ماه گذشته وزرای خارجه قطر و عمان همزمان با مذاکرات احیای برجام، تلاش‌هایی موازی برای کاهش اختلافات بین تهران و واشنگتن انجام داده‌اند که ظاهرا تاکنون نتیجه نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید