جوزپ بورل: برجام کاملاً تعلیق شد، اما هنوز نمرده است/ رویدادهای ایران احیای برجام را سخت‌تر کردند.

جوزپ بورل: برجام کاملاً تعلیق شد، اما هنوز نمرده است/ رویدادهای ایران احیای برجام را سخت‌تر کردند.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگوی اختصاصی با روزنامه اسپانیایی ال پاییس در پاسخ به این سوال که آیا توافق هسته ای با ایران آینده ای دارد؟ وی گفت: توافقی که قرار بود در ازای دریافت مجوز حضور در تجارت بین‌المللی و به‌ویژه صادرات نفت، از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته‌ای جلوگیری کند، عملا احیا شده است. ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) بدون هیچ هزینه ای آن را نابود کرد.

بورل افزود: (توافق هسته ای) با اینکه خوب کار می کرد، آمریکا آن را ترک کرد. پس از آن، توافق اصلی عملاً پایان یافت.

وی استدلال کرد: ایران پس از آن وارد دوره اقداماتی شد که دستیابی به توافق را بسیار دشوار می کند.

این دیپلمات اروپایی در پاسخ به اینکه آیا توافق به طور کامل متوقف شده است؟ اظهار داشت: بله. اما او نمرده است. من سعی می کنم آن را زنده نگه دارم، اما می دانم و این را هر روز به خودم می گویم، آنچه در ایران اتفاق می افتد کار را بسیار دشوارتر می کند.

بورل همچنین در مورد ارسال تسلیحات و کمک به اوکراین اطمینان داد که کمک به کیف تاریخ انقضا ندارد و اروپا علاقه مند است اطمینان حاصل کند که روسیه حاکمیت کشور همسایه را سلب نمی کند.

بورل پاسخ داد که اگر جمهوری خواهان در انتخابات آتی آمریکا پیروز شوند، آیا حمایت اتحادیه اروپا از اوکراین پایدار خواهد ماند؟ وی گفت: اگر جنگ با دونالد ترامپ در کاخ سفید اتفاق می افتاد، موضع اروپا همچنان یکسان بود، زیرا کمک به اوکراین کمک به کشوری است که شریک بزرگ ما در شرق است. با کمک به اوکراین، ما به امنیت خود کمک می کنیم. صرف نظر از نتیجه انتخابات آینده (ایالات متحده)، کمک اروپا به اوکراین چیزی نیست که نتیجه سیاست ایالات متحده باشد، بلکه یک سیاست مستقل اروپایی است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به اینکه این تانک ها چه زمانی به اوکراین می رسند، خاطرنشان کرد: این تانک ها به خدمه آموزش دیده نیاز دارند. آموزش این افراد حتی در چارچوب ماموریت نظامی اتحادیه اروپا در کمپ های آموزشی در لهستان و سایرین در آلمان آغاز شد. این مانند یادگیری رانندگی نیست و به هفته ها آموزش بسیار تخصصی نیاز دارد.

خبرنگار ال پایس با اشاره به موضع رئیس جمهور برزیل در قبال جنگ اوکراین و اظهارنظرهای آفریقای جنوبی گفت: آیا فکر می کنید اتحادیه اروپا در نبرد گفتمانی در جنوب جهانی شکست خورده است؟ بورل در پاسخ تاکید کرد: «در نبرد روایت‌ها، گفتمان، هر داستانی که گفته می‌شود روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و روسیه و چین زمان، پول و انرژی زیادی را صرف این موضوع می‌کنند.» سابقه ضد وجود دارد. – مبارزه امپریالیستی در آمریکای لاتین آفریقا، چه بخواهیم و چه نخواهیم، ​​سابقه استعمار دارد و روسیه – یا اتحاد جماهیر شوروی – به عنوان کشوری دیده می شود که به آنها در کسب استقلال یا مبارزه با آپارتاید کمک کرد.

دیدگاهتان را بنویسید