مذاکره کننده ارشد آمریکا: برجام نمرده است


ساعت: 19:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۰۲
کد خبر: 1919427

مذاکره کننده ارشد آمریکا روز جمعه در مصاحبه ای گفت که برجام نمرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران، امروز در مصاحبه ای گفت برجام نمرده است.

رابرت مالی در این مصاحبه با رادیو آزادی گفت: “کار من نوشتن آگهی ترحیم نیست، وظیفه من حفاظت و پیشبرد منافع ایالات متحده است.”

او استدلال کرد که ایران و همه کشورهای دیگر یک “فرصت طلایی” برای دستیابی به توافق در ماه سپتامبر دارند. وی مدعی شد که مذاکرات در ماه سپتامبر به جایی رسیده است که «یکی دو روز فکر می کردیم ایران راضی است». رابرت مالی مدعی شد که ایران در آخرین لحظه مطالبات جدیدی را مطرح کرد.

رابرت مالی افزود: آنها کسانی هستند که فرصت بازگشت سریع و فوری به برجام را از دست دادند. از آن زمان اتفاقاتی افتاده است. اما هیچ اتفاقی برای تغییر تردید عمیق ما در مورد تمایل ایران برای دستیابی به توافق هسته ای رخ نداده است.»

ادعای رابرت مالی در حالی مطرح شد که چند روز پیش رسانه های آمریکایی ویدئویی از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پخش کردند که گفته بود برجام مرده است، اما واشنگتن قصد ندارد آن را اعلام کند.

تحلیلگران می گویند عواملی مانند فشار رژیم صهیونیستی، اختلاف نظر با کنگره و مشکلات داخلی در ایالات متحده، پشت بی میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه های اخیر بوده است.

بایدن در سال 2021 زمانی روی کار آمد که سیاست فشار حداکثری علیه ایران نتوانست به اهداف خود دست یابد. این سیاست علاوه بر ناکامی در دستیابی به توافق هسته ای جدید، باعث ایجاد دودستگی در روابط کشورهای دو سوی اقیانوس اطلس شده و اثربخشی نظام تحریمی را به عنوان یکی از ابزارهای اصلی سیاست خارجی آمریکا به خطر انداخته است. مهمتر از همه، تقویت روند مبارزه با استکبار در ایران.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها، کسب تضمین در مورد دوام برجام و رفع ادعای پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از خواسته‌های اصلی خود در مذاکرات لغو تحریم‌ها دانسته و تاکید کرده است که تنها بازگشت به برجام است. توافق دوجانبه ای که در جایگزینی برخی محدودیت ها منافع اقتصادی ملموسی برای ملت ایران به همراه خواهد داشت و همراهی را منطقی می داند و می پذیرد.

دیدگاهتان را بنویسید