جاده های ناهموار و افراد دارای معلولیت که سرنوشت آنها انزوا / سازگاری است، جستجوی حقوق افراد دارای معلولیت


ساعت: 11:34
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906685

ماندن در خانه، اجتناب از راهروهای نامناسب برای افراد دارای معلولیت؛

آنچه معلولان را محدود می کند، نداشتن بستر مادی است، این ما هستیم که با بی توجهی به نیاز این افراد در جامعه راهشان را می بندیم و نمی گذاریم توسعه پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ معلولیت محدودیت نیست زیرا افرادی که با معلولیت متولد می شوند استعدادهای زیادی دارند و با استفاده از آنها قطعا می توانند کاری انجام دهند که فقدان این توانایی دیده نشود.


اما چیزی که معلولان را محدود می کند کمبود امکانات است، این ما هستیم که با بی توجهی به نیازهای این افراد در جامعه راه را بر آنها می بندیم و اجازه پیشرفت نمی دهیم، معلولی که نمی تواند از خانه بیرون برود. قطعا نمی تواند به اهداف خود برسد و بنابراین محدود است.


افراد دارای معلولیت مانند افراد عادی انتظار دارند بدون مانع و بدون مشکل در سطح شهر تردد کنند و بتوانند از امکانات و زیرساخت های شهر نیز برای خود استفاده کنند.


و موضوع ایجاد شرایط برابر برای افراد بدون معلولیت و افراد دارای معلولیت مطالبه چندانی نیست، زیرا افراد دارای معلولیت مانند سایر شهروندان مالیات می پردازند و فعالیت های روزمره خود را انجام می دهند. بنابراین باید فرصت ها و زیرساخت های برابر برای این افراد فراهم شود.


نمی توان اقدامات انجام شده در بحث مناسب سازی افراد دارای معلولیت را نادیده گرفت، اما باید بپذیریم که ایران همچنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد.


خلأ فرهنگی در بحث انطباق، یعنی. فرهنگ به رسمیت شناختن حقوق افراد دارای معلولیت در بین افراد جامعه مشکلی است که تا حد زیادی مسیر سازگاری ها را مسدود کرده و پیشرفت در این مسیر را کند می کند.



نبود زیرساخت های حمل و نقل در شهر باعث می شود معلولان نتوانند در فعالیت های اجتماعی شرکت کنند


حسین معلول شهرکردی در گفتگو با جهانبین نیوز; وی تصریح کرد: از بدو تولد قادر به راه رفتن نبودم و از ابتدای زندگی از ویلچر برای رفت و آمد استفاده می کردم.


وی بیان کرد: درست است که اقداماتی در سطح شهر برای رفع موانع برای افراد دارای معلولیت انجام شده است اما این کافی نیست و زمانی می توان گفت مناسب سازی خوب است که هیچ معلولی برای حضور در جامعه مشکل نداشته باشد.


این شهروند شهرکردی یادآور شد: افراد دارای معلولیت و نابینایان توانایی انجام بسیاری از امور خارج از منزل را دارند اما به دلیل عدم توجه مسئولان به مناسب سازی ها قادر به انجام آن نیستند و این مشکل ایجاد حس می کند. کمبود در بین من و سایر معلولان.


وی با اشاره به عدم مناسب سازی در بسیاری از خیابان ها و ادارات شهر گفت: چرا به معلولان توجه نمی شود حتی برای خرید و اجاره مسکن هم مشکل داریم چرا که بسیاری از خانه های شهر استانداردهای لازم را ندارند. داده نشده است و این مشکلات زیادی را برای افراد دارای معلولیت ایجاد می کند.



عدم سازگاری باعث می شود افراد دارای معلولیت در خانه بمانند


علی نصیری مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی تصریح کرد: مناسب نبودن معابر مشکل اصلی معلولان و نابینایان است.


وی ادامه داد: بی توجهی به مناسب سازی ها باعث شده که بسیاری از معلولان در خانه بمانند و همین امر باعث افسردگی این افراد شده است.


نصیری یادآور شد: بر اساس ماده 2 قانون حمایت همگانی، همه نهادها، سازمان ها و شرکت ها موظفند محیط و مبلمان شهری را به گونه ای مناسب سازی کنند که افراد دارای معلولیت بتوانند مانند سایر افراد وارد شهر شده و از محیط شهری استفاده کنند.


مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری افزود: در جلسات مکرر ستاد مناسب سازی استان به ریاست معاون عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، پیگیری و تاکید در این زمینه صورت گرفت و فرخ شهر به عنوان شهر پایلوت سد انتخاب شد. -شهر آزاد، که در آن تمام موانع باید تا سال 1402 برداشته شود



لزوم مناسب سازی جاده ها با توجه به پیری جامعه، بروز بیماری های نوپدید و عمر خودروها


سید عزیزالله هاشمی مسئول مناسب سازی شهرداری شهرکرد در گفت و گو با جهانبین نیوز; وی با اشاره به اینکه سازگاری علل مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به سالخوردگی جامعه، بیماری های نوپدید و زندگی ماشینی اشاره کرد، گفت: در شهرکرد حدود 10 درصد افراد به دلیل معلولیت نیاز به سازگاری دارند.


وی با بیان اینکه در سال 95 جلسه ای با استانداری، بهزیستی، بنیاد شهید و وزارتخانه های کشور تشکیل شد، اظهار داشت: در این جلسه مواردی در اولویت قرار گرفت که بر اساس آن شهرداری شهرکرد پیگیری و مقرر شد ابتدا به انطباق مورد بحث قرار گرفت.ساختمانهایی که قرار بود ساخته شوند برنامه ریزی شده است و برای تکمیل کار طبق روال باید بحث مناسب سازی دنبال شود.


هاشمی اضافه کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که در این زمینه باید به آن توجه شود بحث پیاده روها است که تا جایی که بودجه اجازه می دهد سعی شده است انجام شود.


مسئول مناسب سازی شهرداری شهرکرد با اشاره به اهمیت مناسب سازی در پارک ها تصریح کرد: در این مکان ها تردد افراد دارای معلولیت با مشکل مواجه بود و حدود 70 درصد این امر انجام و اقدامات لازم انجام شده است. از نظر سرویس های بهداشتی در پارک ها و سایر مسافران معلول و کسانی که قصد استفاده از این خدمات را دارند با مشکلی مواجه نخواهند شد.


وی ادامه داد: علاوه بر این پارک جانبازان شهرکرد به عنوان مکانی مناسب برای جانبازان ساخته شده و معلولان می توانند از آن استفاده کنند.


هاشمی گفت: استفاده از اتوبوس های شهری برای معلولان مشکلات خاص خود را دارد چرا که این افراد نمی توانند از اتوبوس های شهری استفاده کنند و در این راستا شهرداری 12 اتوبوس ویژه معلولان را در نظر گرفته است.



بودجه و اعتبار برخی از مهم ترین موانع برای سفارشی سازی هستند


این مسئول شهرداری شهرکرد گفت: شهرداری شهرکرد نسبت به سایر استان ها وضعیت بهتری دارد و تقریباً تمام نقاط شهرکرد بهسازی شده است، حدود 60 درصد بهسازی انجام شده است، اما تا رسیدن به شهرکرد راه زیادی در پیش است. نقطه مورد نظر


هاشمی یادآور شد: طی هفت ماه گذشته سال جاری چندین پیاده رو بهسازی و جداول حد فاصل خیابان شریعتی، حاجه نصیر و … انجام شد. در دستور کار قرار گرفت و کار انجام شد.


وی با اشاره به اینکه بحث بودجه و اعتبارات یکی از مهم ترین موانع بر سر راه مناسب سازی است، تاکید کرد: برخی ادارات یا مردم حمایت لازم را از ساخت و ساز ساختمان های مسکونی مناسب سازی ندارند و اهرم قانونی مناسبی وجود ندارد. در این زمینه تا بتوانیم این کار را انجام دهیم بیایید ادارات و افراد را برای اجرای این کارها وادار کنیم.


مسئول امور عام المنفعه شهرداری شهرکرد افزود: برخی از ادارات در بحث عام المنفعه فعالیت ندارند و به صورت جدی در این زمینه فعالیت نمی کنند. همچنین فرهنگ سازی برای بهسازی معابر شهر توسط رسانه ها ضروری است.»


به گزارش جهانبین نیوز؛ موضوع مناسب سازی موضوعی است که همه مردم و کارمندان باید به آن توجه داشته باشند چرا که نه تنها معلولان از آن بهره مند می شوند، بلکه قطعا سالمندان و بیماران نیازمند چنین مکان هایی خواهند بود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید