تاریخچه ناقص حقوق افراد دارای معلولیت و قوانین به جا مانده / خدمات در دسترس نیست!


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۷
کد خبر: 1806404

شکایت از افراد دارای معلولیت در خصوص اجرای دست شکسته سهمیه های مناسب سازی و اشتغال؛

علیرغم وجود قانون 3 درصدی به کارگیری معلولان در مراکز دولتی و قانون مناسب سازی یا ایجاد دسترسی مساعد برای افراد دارای معلولیت توسط همه ارگان ها و سازمان ها، اما همچنان این دو خواسته جدی افراد دارای معلولیت، پشت دیوار بلند غفلت و شاید نبود ضمانت های اجرایی برای تحقق عملی بودن او مغفول مانده و پنهان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش بلاغ ، افراد دارای معلولیت بخش بی سرپرست جامعه ما هستند که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، جدای از مشکلات تحرک بدنی و ناتوانی های ناشی از ژنتیک و گاه تصادفات با آن در حین مواجهه با بسیاری از مشکلات دیگر در جامعه. و گاهی این مشکلات به دلیل ناتوانی آنها از بین می رود!

بالغ بر 63 هزار نفر توانمند مازندرانی هستند که از این تعداد معلولان با معلولیت جسمی و حرکتی 27 هزار نفر بیشترین سهم را در این جامعه دارند.

اشتغال و انطباق مطالبات به جا مانده در زمین معلولان!

علیرغم وجود قانون 3 درصدی به کارگیری معلولان در مراکز دولتی و قانون مناسب سازی یا ایجاد دسترسی مساعد برای افراد دارای معلولیت توسط همه ارگان ها و سازمان ها، اما همچنان این دو خواسته جدی افراد دارای معلولیت، پشت سهل انگاری و شاید نبود ضمانت اجرایی برای تحقق عملی آن، محل گلایه این قشر از جامعه است.

نگاهی اجمالی به قوانین در این دو مقوله می تواند فرصت مناسبی برای یادآوری مسئولان شهری، استانی و حتی کشوری باشد تا علاوه بر سایر اقشار جامعه به افراد دارای معلولیت نیز توجه ویژه داشته باشند.

لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در تاریخ 2 آذر 1396 به تصویب نمایندگان مجلس رسید و بر اساس این ماده دولت موظف است حداقل 3 درصد از مجوزهای خدماتی، قراردادی و استخدامی را برای دستگاه های دولتی و عمومی تامین کند. اعم از سازمان ها، وزارتخانه ها، مؤسسات، شرکت ها و توزیع نهادهای عمومی انقلابی و سایر دستگاه هایی که از بودجه دولتی برای افراد دارای معلولیت استفاده می کنند.

جالب اینجاست که حتی در ماده 4 این قانون متخلفان با حکم قضایی مجازات می شوند، اما با نگاهی به وضعیت فعلی اشتغال معلولان در مراکزی که در قانون مشخص شده است، به وضوح می بینیم که تا اجرای عملی این قانون در دستگاه های دولتی و دیگر مسئولان مازندران راه درازی در پیش دارند.

476635d6 941a 44e9 b6c9 230038ac8cb7 خبر خاکستری

سرویس در دسترس نیست!

البته در ماده ۲ قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، نهادها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، ساخت و ساخت ساختمان ها، اماکن عمومی اقدام کنند. ، معابر و امکانات خدمات به گونه ای که امکان دسترسی و مزایای افراد دارای معلولیت را به عنوان افراد عادی فراهم کند.

اما افراد دارای معلولیت در استان مازندران از کمترین استفاده ممکن از بسیاری از خدمات شهری، مراقبت های اجتماعی، تفریحی و دسترسی مطلوب حتی به دستگاه های دولتی محروم هستند!

فرزاد گوهردهی مدیرکل بهزیستی مازندران در این خصوص به خبرنگار بلاغ گفت: باید شرایط حضور مستقل و آزادانه جامعه هدف بهزیستی استان را در عرصه های مختلف اجتماعی فراهم کنیم.

وی افزود: همه دستگاه های اجرایی استانی موظف به بحث مناسب سازی یا بهتر بگوییم دسترسی هستند و در این راستا بهزیستی مازندران وارد بحث شده است تا دستگاه های اجرایی را از نظر این شاخص ها ارزیابی کند.

مناسب سازی تنها 35 درصد در دفاتر مازندران!

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: خوشبختانه نسبت به گذشته دستگاه های اجرایی استان منسجم و سیار شده اند و هم اکنون شاهد افزایش چند درصدی دسترسی افراد دارای معلولیت توسط دستگاه های اجرایی استانی هستیم.

این مسئول تاکید کرد: با وجود همه اقدامات انجام شده هنوز تا رسیدن به سطح مطلوب و ایده آل راه زیادی در پیش داریم و باید تلاش کنیم تا شرایط فعلی را مساعدتر کنیم.

c1bfeb52 5071 4238 9fe6 b2a7bc7a57a0 خبر خاکستری

گوهردی با بیان اینکه در تمامی ادارات بهزیستی استان مازندران مناسب سازی صورت گرفته است، گفت: وی ادامه داد: وضعیت مناسب سازی دستگاه های اجرایی استان در ابتدای مسئولیت من نزدیک به 22 درصد بود اما اکنون این رقم به بیش از 35 درصد رسیده است.

وی در خصوص بحث قانون کار سه درصدی افراد دارای معلولیت گفت: قانون جامع حمایت از معلولان قانونی است که مواد مختلفی دارد که یکی از آنها جذب جامعه سن کار از قوه مجریه است. . بدن. “

اجرای کامل قانون حمایت به 60 میلیارد میلیارد وام نیاز دارد

مدیرکل بهزیستی مازندران گفت: برای اجرای کامل قانون جامع حمایت از معلولان کشور هم اکنون باید وام 61 هزار میلیارد تومانی اعطا شود. امسال اما تنها دو هزار و 100 میلیارد تن برای اجرای این قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و به همین دلیل شاهد تفاوت بسیار زیادی در واقعیت ها هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: جذب جامعه هدف بهزیستی نه تنها در دستگاه های دولتی بلکه در بخش خصوصی نیز باید شرایط 3 درصدی را داشته باشد و تمام تلاش خود را برای حمایت های لازم در این زمینه به کار خواهیم بست.

گوهردهی خاطرنشان کرد: پیش نیاز این موضوع این است که تمامی آزمون های استخدامی در دستگاه های دولتی برای تحقق این امر انجام شود.

وی یادآور شد: قطعا آمارهای مربوط به اشتغال افراد دارای معلولیت در دستگاه های دولتی در مقایسه با جمعیت شاغل کشور قابل توجه نیست و باید تلاش کنیم تا با مشارکت نه تنها این آمار را در دو سطح ملی و استانی ارتقا دهیم. از بخش دولتی بلکه در بخش خصوصی.”

104ee196 6675 470a b28d e44ff6182f81 خبر خاکستری

صحبت با کارمندان: برای کاهش مشکلات موجود افراد دارای معلولیت چه کرده اید؟

جامعه معلولان کشور که تعدادشان کم نیست، همواره برای داشتن حداقلی زندگی با مشکلات و محدودیت های فراوانی روبه رو هستند و گاها قانونی برای رفع مشکلات آنها وجود ندارد و گاهی قوانین مصوب یا به درستی اجرا نمی شوند. یا نیم و نیم و اندام شکسته آماده است. این در حالی است که اشتغال و سازگاری ضعیف همچنان در راس هرم مشکلات معلولان قرار دارد و افراد دارای معلولیت بیشترین آسیب را از این معضل می بینند.

باید گفت اگر متناسب با استفاده افراد دارای معلولیت، فضای شهری و امکانات اجتماعی و تفریحی را طراحی و ایجاد نکنیم، بی شک مقصر اصلی اسکان و ایزوله سازی افراد دارای معلولیت خواهیم بود. بد نیست گاهی خودمان را جای معلول یا نابینایی بگذاریم که قصد دارد خانه را ترک کند و برای کار، تحصیل، کار، درمان یا حتی تفریح ​​به شهر بیاید و بعد از خود بپرسیم برای این فرد چه کرده ام. در جامعه من

این افراد علیرغم نگرش بی دقت و تبعیض آمیز جامعه، دولت و بخش خصوصی نسبت به افراد دارای معلولیت، با آسیب های فراوانی از جمله بیکاری، تحصیل، مشکلات اقتصادی، ازدواج و غیره مواجه هستند، از این رو تحمل رنج فراوان برای بدن معلول خود باعث تضعیف روحیه آنها می شود. مبارزه با این بیماری و افزایش عزت نفس آنها.

همان طور که گفته شد، افراد دارای معلولیت صرف نظر از نوع و شدت معلولیت خود، اغلب به دلیل ناتوانی جسمی و نبود زیرساخت های اجتماعی در گوشه و کنار منازل خود می مانند و صدای قانونی آنها را نمی شنوند. اگرچه در سال های اخیر تصویب «قانون جامع حمایت از معلولان» در مجلس گام های خوبی در این راستا برداشته و وضعیت آنها تا حدودی بهتر شده است، اما به گفته معلولان راه زیادی در پیش است. اعمال ناقص قانون مستلزم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید