محیط شهری ایرانشهر برای افراد دارای معلولیت مناسب نیست


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810425

هنوز بستر مناسب سازی ساختمان های عمومی برای افراد دارای معلولیت در شهرستان ایرانشهر فراهم نشده است و این افراد معتقدند این شرایط ناشی از بی توجهی دستگاه های مسئول است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ افراد دارای معلولیت به عنوان شهروندان جامعه حق دارند مانند سایرین از امکانات شهری استفاده کنند و بتوانند به راحتی در مناطق شهری و اماکن عمومی تردد کنند.

برای سایر شهروندانی که از محدودیت های حرکتی رنج نمی برند، شاید قابل درک نباشد که ورود یک فرد معلول به جامعه و استفاده از خدمات دولتی و شهری چقدر می تواند دشوار باشد، اما باید گفت که معلولان ما در شرایطی زندگی می کنند. که در آن حتی برای ابتدایی ترین نیازهای خود مانند تراکنش های مالی، خدمات پزشکی، استفاده از مراکز تفریحی یا رستوران ها و حتی مراجعه به مطب ها با مشکلات زیادی مواجه می شوند.

ساختمان های غیراستاندارد برای معلولان، نبود رمپ مناسب تنها بخشی از اولین الزاماتی است که در ساخت و ساز باید رعایت شود، اما با توجه به بی توجهی این قسمت از مسئولان تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

از این رو لازم است امکانات لازم در اماکن عمومی برای افراد دارای معلولیت در شهرستان ایرانشهر که موجب شکایت این قشر شده است فراهم شود و مسئولان مربوطه باید هر چه سریعتر نسبت به رسیدگی به این موضوع اقدام کنند.

ممنوعیت اتمام کار برای ساختمان های بدون رمپ به ویژه برای افراد دارای معلولیت

در همین رابطه علی شعبانی معاون استاندار و فرماندار ویژه ایران در گفت و گو با پهره گفت: همه باید بتوانند به راحتی، بدون مشکل و بدون مانع به ادارات، مراکز خدماتی، اماکن عمومی و معابر شهری رفت و آمد کنند.

وی با انتقاد از دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی و غیردولتی، مراکز خدماتی دولتی و خصوصی که رمپ و دسترسی مناسب را برای افراد دارای معلولیت، معلولان و افراد دارای معلولیت فراهم نکرده اند، افزود: فراهم نشدن شرایط مناسب برای تردد آنها در ادارات. و بانک ها و بی توجهی به قوانین مصوب در این زمینه، تضییع حقوق این قشر از جامعه، خلاف شعائر نظام اسلامی و مغایر با عدالت اجتماعی است.

این مقام مسئول بیان کرد: شعار سازمان ملل تضمین دسترسی برابر به خدمات عمومی برای همه افراد جامعه با اولویت افراد دارای معلولیت، افراد دارای معلولیت و سالمندان، فرصت کسب تجربیات جدید، شادی و نشاط، گردشگری و گشت و گذار است. طبیعت و به اشتراک گذاشتن تجربیات خاص با دیگران.

وی بیان کرد: تمامی دستگاه ها و اماکن عمومی دولتی و غیردولتی مانند اماکن آموزشی، اداری، تفریحی و تجاری باید تلاش کنند تا دسترسی همه شهروندان به ویژه جانبازان، معلولان و سالمندان را فراهم کنند و این برای خود و خود نعمتی الهی است. مسئولیت اجتماعی .و الهی و انسانی خود را بشناسیم.

شعبانی با اشاره به اینکه 3 درصد از جمعیت شهرستان ایرانشهر از نوعی معلولیت رنج می برند، گفت: کمترین مسئولیت ما ایجاد رمپ های ورودی و خروجی، تجهیزات و زیرساخت های لازم برای دسترسی افراد دارای معلولیت به تجهیزات خدماتی، مراجعه به ادارات است. ورزشگاه ها، پارک ها و معابر شهری وجود دارد و اجرای این وظیفه نیاز به تذکر، تاکید و استفاده از اهرم های تشویق و تنبیه ندارد و باید آن را یک رسالت جمعی، انسانی و اخلاقی بدانیم.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری ایرانشهر موظف است تا قبل از سال پیاده رو کنار قلعه ناصری را برای افراد دارای معلولیت مناسب کند.

وی گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید برای پارک ویلچر در خیابان ها تابلو نصب و نصب کند.

فرماندار ایرانشهر تصریح کرد: ادارات، بانک ها و فرصت عمومی شهرستان ایرانشهر در ساخت و ساز باید احداث رمپ برای افراد دارای معلولیت را مد نظر قرار دهند و صدور پایان کار ساختمان های بدون رمپ برای افراد دارای معلولیت ممنوع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید