محدودیت های معلولیت شهری برای افراد دارای معلولیت / مناسب سازی معابر شهری برای معلولان در هاله ای از بلاتکلیفی!

زمان: 09:31
تاریخ انتشار: 14/09/09
کد خبر: 1789132

عدم مناسب سازی محیط های عمومی برای حضور افراد دارای معلولیت در عرصه های اجتماعی مانع از استفاده بهینه از ظرفیت و توانایی این افراد برای پیشرفت در سطح جامعه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، 12 آذرماه امسال مصادف با دوازدهمین خطر; این روز از سال 1992 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی افراد دارای معلولیت نامگذاری شده است.

نامگذاری روزهای ویژه فرصتی برای تشکر از افراد مرتبط با این مناسبت از جمله روز جهانی افراد دارای معلولیت است.

این روز همچنین با هدف ارتقاء درک شرایط افراد دارای معلولیت و مسائل مربوط به معلولیت، حقوق و رفاه افراد دارای معلولیت است تا افراد دارای معلولیت فرصتی برای شکوفا کردن استعدادهای خود و نه تنها برای منافع شخصی خود داشته باشند. ، اما باید در سطح جامعه نیز استفاده شود.

اصل 29 قانون اساسی، قانون حمایت از حقوق معلولان (که سه تا چهار درصد کل جمعیت را تشکیل می‌دهند) در سال 1396 به تصویب رسید و قانون ساختار نظام جامع تامین اجتماعی پایه‌گذاری شده است. اقداماتی برای تدوین و تقویت برنامه‌ها. مربوط به پیشگیری از معلولیت، حمایت اجتماعی، توانبخشی و توانمندسازی این بستگان و خانواده‌های آنها و از نظر شمول، جامعیت، کفایت، پایداری و اثربخشی خدمات لازم.

متأسفانه در حالی که محیط شهری فضای زندگی روزمره شهروندان است، باید بتوانند همه افراد را بپذیرند و خدمات اجتماعی مرتبط با آنها را ارائه دهند.

امروزه نبود زیرساخت های لازم برای افراد دارای معلولیت و معلولیت های جسمی و حرکتی، دسترسی به امکانات شهری را برای آنان دشوار کرده است.

ضعف در در دسترس قرار دادن محیط عمومی برای جامعه معلولان

مهدی عیسی زاده، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: از برنامه هایی که در احقاق حقوق این افراد موثر باشد حمایت می کنیم و کمیسیون اجتماعی نیز برای حفظ حقوق این افراد بر اجرای قانون نظارت دارد. مردم.» جاده از هیچ تلاشی دریغ نکرد و کم کاری دستگاه ها و سازمان های مسئول در این زمینه را نخواهد پذیرفت و نخواهد پذیرفت.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی افزود: بر این باوریم که وظیفه داریم مطالبات اجتماعی و نظارت بر احقاق حقوق این عزیزان را بر عهده داشته باشیم و این میثاق ما با افراد دارای معلولیت است.

وی با اشاره به اینکه عدم دسترسی به رسانه های عمومی برای حضور این افراد در عرصه های اجتماعی مانع استفاده بهینه از ظرفیت و توانمندی های این افراد برای توسعه کشور شده است، گفت: تنها کمتر از 10 درصد جامعه حداقل استانداردها، در حالی که طبق بند (ه) قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دولت موظف است محیطی عاری از موانع را برای دسترسی افراد دارای معلولیت به مسکن اجتماعی مانند حمل و نقل و عمومی فراهم کند. حمل و نقل، محیط فیزیکی، اطلاعات، آموزش، فناوری، اشتغال، ارتباطات و منابع رسانه ای.

عیسی زاده افزود: انتظار می رود در زمینه دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات و موانع، تمامی دستگاه های مرتبط با تعهدات قانونی خود وارد عمل شده و به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

لزوم مناسب سازی محیط شهری برای افراد دارای معلولیت

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در راستای ارتقای محیط زیست جانبازان و معلولان کمیسیون ویژه بررسی موانع و مشکلات این بخش در تمامی شهرستان های کشور تشکیل می شود. استان.”

آیدان رحمانی رضایی گفت: این کمیسیون در تمامی شهرستان ها با حضور نمایندگان استان، بهزیستی، راهسازی و شهرداری برای حل مشکل جانبازان و معلولان تشکیل می شود.

وی گفت: ضوابط مناسب سازی معابر شهری برای تسهیل تردد افراد دارای معلولیت و سالمندان نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی گفت: تعامل اجتماعی معلولان، جانبازان و سالمندان در گرو مناسب سازی معابر است و این امر نباید به ایجاد رمپ و اصلاح هندسی معابر محدود شود.
رحمانی گفت: باید شرایط به گونه ای فراهم شود که افراد دارای معلولیت جدا از سایر افراد جامعه دیده نشوند و زمینه و امکانات مناسب برای برقراری ارتباط و انجام وظیفه را داشته باشند.

مناسب سازی معتبر برای افراد دارای معلولیت در اولویت برنامه های شهری است

سخنگوی شورای شهرداری ارومیه در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تاکنون تمامی عابران پیاده شهرداری بر اساس رفاه افراد دارای معلولیت به ویژه نابینایان بوده و تمام تلاش شورای شهر بر مناسب سازی معابر است. برای رفاه افراد دارای معلولیت.”
تومایی وحید افشار گفت: تا حدودی پلاک های سفید راننده عصای سفید، ایجاد رمپ برای ورود و خروج از پیاده رو و امکانات عبوری انجام شده است.
وی ادامه داد: اما در مجموع این اقدامات کافی نیست و باید در راستای توسعه پایدار شهری باشد.

لزوم حمایت از افراد دارای معلولیت و رفع مشکلات آنها

باید گفت که افراد دارای معلولیت در اقصی نقاط جهان با مشکلات و محدودیت هایی روبرو هستند و سازمان های دولتی و غیردولتی وظیفه دارند مشارکت داشته باشند تا همه افراد جامعه از همه امکانات بهره مند شوند.

با توجه به اینکه تامین اجتماعی یکی از نهادهای متولی و حامی معلولان است، لازم است به عنوان متولی معلولان حمایت بیشتری از آنان و رفع مشکلات خانگی و درمانی آنان صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید