تاثیر لایحه برنامه هفتم بر حقوق افراد دارای معلولیت

آنها در کنار هم کار می کنند. هر دو کارگر یک کارخانه تولیدی هستند و برای تولید کیسه های کود، شکر و سبوس در پای ماشین ایستاده اند. کیسه هایی که از دستگاه بیرون می آیند بند می زنند، شسته می شوند و تکان می خورند. وقتی کیسه ها بریده می شوند، گرد و غبار بالا می رود و روی ریه های آنها سنگینی می کند. هر دو کارگر یک کار را ساعت ها در یک فضای سخت انجام می دهند، اما حقوق یکسانی دریافت نمی کنند…

این توصیف یکی از کارگران از وضعیت خود و همکار معلولش در کارخانه است: «هر دو کمتر از حداقل حقوق می گیریم، اما همکارم به دلیل شرایط جسمانی اش کمتر از بقیه کارگران می گیرد. کارفرما می گوید کارایی لازم را ندارد اما اینطور نیست. کارفرما از ضعف جسمانی همکارم استفاده کرد و دستمزد کمتری به او داد.»

آنچه در این کارخانه می گذرد نمونه ای از هاروارد است! واقعیت این است که وضعیت اشتغال افراد دارای معلولیت بحرانی است. آنها برای یافتن کار مشکل زیادی دارند و اگر هم پیدا کنند معمولا دستمزد کمتری نسبت به سایر کارگران دریافت می کنند. امضای قراردادهای سفید و اجبار به انجام کار با دستمزد بسیار کم و حتی گاهی انجام کار بدون دستمزد، اگرچه برای بسیاری از کارگران اتفاق می افتد، اما در مورد کارگران از کار افتاده بسیار بیشتر از سایرین است. آنها ترجیح می دهند به هر قیمتی شغل به دست آمده را حفظ کنند، حتی اگر قیمت آن کفاف حداقل غذای ماهانه آنها را ندهد!

این در حالی است که قوانین حمایتی قابل توجهی برای استخدام افراد دارای معلولیت وجود دارد. بخش‌های 12 و 13 قانون حقوق معلولان مزایای خوبی را برای کارفرمایان بخش غیردولتی که جویندگان کار دارای معلولیت را استخدام می‌کنند، فراهم می‌کند. بر اساس ماده ۱۲ این قانون، در صورتی که کارفرما با فرد دارای معلولیت قرارداد یک ساله منعقد کند و حقوق و مزایای مصوب شورای عالی کار را به وی اعطا کند، از پرداخت حداکثر پنجاه درصد بهره مند خواهد شد. حداقل حقوق ماهانه مصوب شورای عالی کار.» همچنین طبق ماده 13 قانون حمایت از حقوق معلولان، کارفرمایانی که این افراد را به کار می گیرند «از پرداخت سهم کارفرما از بیمه معاف هستند. حق بیمه برای افراد شاغل دارای معلولیت.”

معافیت از پرداخت بیمه و دادن نیمی از حقوق کارگر البته مزایای جذابی برای کارفرمایان است اما چرا با وجود این قوانین حمایتی هنوز تمایل به جذب افراد دارای معلولیت کم است؟ چرا کارفرمایانی که این کارگران را استخدام می کنند ترجیح می دهند از این قوانین استفاده کنند و به دلیل ضعف بدنی کارگرانی را با دستمزد بسیار کمتر از حداقل دستمزد استخدام کنند؟

بهروز مروتی (فعال معلولیت) وی در پاسخ به این سوال می گوید: این قوانین اصلاً اجرا نمی شود یا بهتر بگویم بسیار محدود اجرا می شود. در واقع به دلیل کمبود بودجه، تعداد کمی از کارفرمایان از این مزایا استفاده می کنند و بقیه ترجیح می دهند افراد دارای معلولیت را استخدام نکنند و یا در صورت استخدام، حقوقی بسیار کمتر از حداقل دستمزد به آنها بدهند. به همین دلیل کارگران از کار افتاده مجبور به امضای قراردادهای سفید و دریافت کمتر از حداقل دستمزد شورای عالی کار هستند. کارگرانی داریم که با یک سوم و گاهی یک چهارم حداقل دستمزد کار می کنند و چون نگرانند با از دست دادن شغلشان مشکلات معیشتی بیشتر شود، تسلیم این بیکاری می شوند.

کار با نیم حقوق در مراکز مثبت زندگی

سامیه رضایی او یکی از صدها کارگر معلولی است که مجبور شده اند با کمتر از حداقل دستمزد کار کنند. او درباره آخرین تجربه کاری خود در یکی از مراکز مثبت زندگی بوینر می گوید: من شش ماه در این مرکز کار کردم و در تمام آن شش ماه فقط یک میلیون و 600 هزار تومان دریافت کردم که کفاف هزینه های سفرم را نمی داد!

سومیا نابینا است و خط بریل را به نابینایان دیگر در مرکز زندگی مثبت شهرشان آموزش داده است. وظایف مراکز زندگی مثبت ارائه خدمات سازمان به منظور رفاه حال افراد تحت پوشش آن سازمان می باشد. در تعاریف این مراکز آمده است: «چیزی شبیه پیشخوان دولت یا اداره کوچک بهزیستی در هر محله…»; طنز تلخ ماجرا این است که حتی همین مراکز بهزیستی هم معلولان را بی خانمان می کند. «کارفرما از من سوء استفاده کرد تا به سازمان بهزیستی فردی خودی را نشان دهد که مثلاً یک نابینا را استخدام کرده و بدون حقوق کارش را انجام داده است. شش ماه با قول کارفرما کار کردم اما کم کم متوجه شدم حقوقی نیست و رفتم.»

به گفته مروتی، گزارش های زیادی از مراکز زندگی مثبت وجود دارد که افراد دارای معلولیت با دستمزد کمتر از حداقل دستمزد، گاهی حتی نصف حداقل دستمزد و بدون قرارداد کار می کنند. جالب اینجاست که این مراکز زیر نظر و تحت پوشش سازمان اجتماعی هستند!

ماده 16 لایحه قانون برنامه هفتم توسعه و قانونی شدن استثمار معلولان

در این شرایط ماده 16 برنامه هفتم توسعه در مواضع پیشنهادی این برنامه گنجانده شده است. در این مقاله آمده است: «به منظور افزایش انگیزه شرکت‌ها برای استخدام داوطلبان شغلی با توانایی‌ها یا شرایط خاص که تحت پوشش کمیته مددکاری امام خمینی (ره) و سازمان اجتماعی کشور هستند و یا از سوی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی معرفی می‌شوند. این افراد را فعال کرده و ورود آنها را تسهیل می کند. بازار کار مجاز است بنا به درخواست اشخاص مذکور با حقوقی کمتر از حداقل دستمزد و مزایای مقرر سالانه با آنان قرارداد منعقد نماید.

ماده 16 به کارفرمایان اجازه می دهد افراد با شرایط خاص را با دستمزد کمتر از حداقل دستمزد و مزایای سالانه به کار گیرند! در واقع این برنامه نویسان قصد دارند به آنچه قبلاً رایج بوده، وجهه قانونی بدهند.

مروتی با انتقاد از این مقاله می گوید: این ماده در واقع مجوزی است برای کارفرمایان برای استثمار کارگران معلول. همانطور که گفتم امروز هم کارگران معلول مورد استثمار قرار می گیرند، اما وقتی این کار را قانونی می کنیم، امکان شکایت از کارگران معلول را حذف می کنیم و به نوعی کار را برای کارفرمایان آسان می کنیم.

طرح یکپارچه دولت برای کاهش مزایای معلولان!

دولت امسال ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به صفر رساند و با ادغام آن در بودجه عمومی سازمان بهزیستی ضمانت اجرای این قانون را بیش از پیش کاهش داد. وی همچنین بودجه اشتغال سازمان اجتماعی را از 10 هزار میلیارد تومان به 5 هزار میلیارد تومان کاهش داد و بدین وسیله امید ناچیز حمایت از اشتغال معلولان را به صفر رساند. ماده 16 لایحه برنامه ریزی هفتم ضربه سنگین دیگری است که در صورت تصویب آن بر حقوق معلولان و وضعیت شغلی آنها تأثیر جدی خواهد گذاشت.

آنچه در ماده 16 لایحه قانون برنامه هفتم توسعه آمده است با مفاد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت مغایرت دارد. در این قانون برای کارفرمایانی که معلولان را با حقوق و مزایای قانونی استخدام می کنند، مشوق هایی در نظر گرفته شده است، اما در این لایحه برای «تشویق» کارفرمایان، مجوز استخدام آن افراد دارای حقوق و مزایا به آنها داده شده است. حداقل دستمزد اگر این ماده در نسخه نهایی برنامه توسعه باقی بماند، می توان گفت که دولت ابتدا با حذف بودجه حمایت از افراد دارای معلولیت و سپس با گنجاندن چنین ماده ای در لایحه برنامه توسعه، قانون را بی اعتبار کرده است. ، ضربه بیشتری به وضعیت اشتغال افراد دارای معلولیت وارد کرد.

مروتی می گوید: ما این سطح از نگاه از بالا به پایین و سیاست های ضد حقوق معلولان را درک نمی کنیم. دولت به جای اقدامات حفاظتی در برابر این گروه های ضعیف، هر روز بدتر عمل می کند و با سیاست های خود افراد معلول را از حقوق فردی و اجتماعی محروم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید