خدمات در دسترس نیست! / 60 درصد معلولیت مناسب سازی در مازندران

ساعت: 13:06
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789669

جامعه معلولان کشور که تعدادشان کم نیست، برای داشتن حداقلی زندگی همواره با مشکلات و محدودیت های فراوانی مواجه است و گاها قانونی برای حل مشکلات آن ها وجود ندارد و گاه قوانین مصوب یا به درستی اجرا نمی شود یا نصف. و نیم. و با اندام شکسته انجام می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از لطفا; افراد دارای معلولیت بخش بی توجهی از جامعه ما هستند که بخش قابل توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و علاوه بر مشکلات جسمی و حرکتی و معلولیت ها و ناتوانی هایی که به دلیل استعداد ژنتیکی و گاه حوادث و سوانح با آن در زندگی تقلا. با کاهش، آنها با بسیاری از مشکلات دیگر در جامعه روبرو هستند که گاهی اوقات به دلیل ناتوانی خود از بین می روند!
از محدودیت ارائه خدمات بیمه ای و درمانی گرفته تا هزینه های بالای خرید وسایل مورد نیازشان، از محدودیت حمایت های مالی تا مشکل اشتغال، از ازدواج گرفته تا سفر به شهرها و اماکن تفریحی و ادارات و دستگاه ها، از گاهی دلسوز و گاهی دلسوز. دیدگاه های نیمه دل نیمه در جامعه مسکن; عدم اجرای قانون جامع معلولان تا اجرای قانون استخدام 3 درصدی جزئی از مشکلات روزمره این قشر از جامعه ماست که راه حل آن همچنان مرتبط است، اما در صورت اعطای اعتبار و تصویب قانون
اشتغال و انطباق مطالبات به جا مانده در زمین معلولان!
جامعه معلولان کشور که تعدادشان کم نیست، برای داشتن حداقلی زندگی همواره با مشکلات و محدودیت های فراوانی مواجه است و گاها قانونی برای حل مشکلات آن ها وجود ندارد و گاه قوانین مصوب یا به درستی اجرا نمی شود یا نصف. و نیم. و اندام شکسته آماده است. این در حالی است که اشتغال و سازگاری ضعیف همچنان در راس هرم مشکلات معلولان قرار دارد و افراد دارای معلولیت بیشترین آسیب را از این معضل می بینند.

aa98ab4e 023d 47b0 bda3 190de386e247 خبر خاکستری
برای آشنایی بیشتر با مشکلات کنونی و جاری معلولان و اقدامات و برنامه های در دستور کار مراقبت های اجتماعی برای کاهش این چالش ها به سراغ عبدالرضا کلندری معاون توانبخشی بهزیستی مازندران رفتیم که گفت ما را مطالعه خواهد کرد. در این مصاحبه:
مازندران 62 هزار معلول دارد
عبدالرضا کلندری معاون توانبخشی بهزیستی استان مازندران در حاشیه مراسم هفته معلولین در بوستان بوستان ساری در گفت و گو با بالا اظهار داشت: جامعه معلولان استان مازندران حدود 000 و 62 نفر دارد. معلولان و ما به این بستگان خدمات ارائه می دهیم
او گفت که در واقع باید افراد دارای معلولیت را به سه گروه تقسیم کنیم. وی افزود: معلولان توانبخش و غیرمعلول از جمله معلولانی هستند که با ارائه خدمات تخصصی و بهینه می توانند حضور طولانی تری را در جامعه تضمین کنند که این خدمات عمدتاً بر خدمات توانبخشی، کاشت حلزون شنوایی و اقدامات سازگاری متمرکز است که ممکن است ارائه شود. به یک فرد معلول.» در سطح جامعه زندگی مستقل و پویاتری داشته باشید.
پرداخت ماهانه 22 میلیارد تن مستمری از کارافتادگی در مازندران
معاون توانبخشی بهزیستی مازندران خاطرنشان کرد: در کنار این خدمات، خدمات مستمری نیز داریم که در واقع خدمات حمایتی به افراد دارای معلولیت است. خدمات مستمر با هدف پرداخت هزینه های مختلف انجام می شود که ماهانه حدود 22 میلیارد تن خدمات مستمر برای افراد دارای معلولیت پرداخت می شود.
این مسئول ادامه داد: در کنار خدمات مستمر و کوتاه مدت، یک سری خدمات توانبخشی داریم که در مراکز توانبخشی به معلولان ارائه می شود و این مراکز توانبخشی به دو دسته اصلی روزانه و شبانه روزی تقسیم می شوند. . “
قلندری گفت: پانسیون ها مراکزی هستند که در آن افراد دارای معلولیت نگهداری می شوند. اغلب این افراد خانواده ای برای نگهداری در کانون گرم خانواده ندارند و مجبور به نگهداری و نگهداری در مراکز سازمان اجتماعی هستند.

0b26551a 9c3f 4daf aaf5 7a080d318238 خبر خاکستری
رویکرد جدید بهزیستی در مراکز توانبخشی را به حداقل برسانید
وی گفت: اکنون به سمت کاهش مراکز توانبخشی یا خانه های مراقبت اجتماعی می رویم که تعداد این مراکز از 100 به 30 به 10 مرکز کاهش می یابد.
معاون توانبخشی بهزیستی مازندران اضافه کرد: علاوه بر این مراکز شبانه روزی، مهدکودک، مراکز نگهداری در منزل و مراکز نگهداری، مراکز نگهداری دیگری نیز تحت پوشش بهزیستی مازندران هستند.
این کارمند تصریح کرد: مراکز ویزیت در منزل به افتخار خود مردم است، معلول در کانون گرم خانواده نگهداری می شود و برای اقدامات توانبخشی تیم ما به منازل این افراد می رود و خدمات توانبخشی ارائه می دهد. آموزش های توانبخشی در مراکز روزانه ما برگزار می شود که فرد دارای معلولیت روزانه از ساعت 8 صبح تا 13 خدمات توانبخشی دریافت می کند.
قلندری گفت: در این مراکز مهارت های سبک زندگی، کاردرمانی، فیزیوتراپی، اقدامات روانی بخشی از خدمات ارائه شده به این افراد است.
بستر جامعه همچنان معلول است!
وی تاکید کرد: اقدامات خوبی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت در حال انجام است و آنها در حضور فعالیت های خود کاملا مستقل هستند؛ اما متاسفانه بستر جامعه همچنان معلول است و بستر جامعه ما هنوز به طور کامل از معلولیت خارج نشده است. .
معاون توانبخشی بهزیستی مازندران افزود: وظیفه ما در سازمان توانبخشی بهزیستی مازندران به عنوان متولی توانمندسازی افراد دارای معلولیت در جامعه است اما متولی توانمندسازی شهری باید بین همه افراد جامعه مشترک باشد و بنابراین همه اماکن دولتی، اماکن عمومی فضاي شهري بايد باشد و حتي ديدگاه ها و اعتقادات كاركنان نيز بايد به سمتي باشد كه فضا را به گونه اي آماده كند كه معلولان بتوانند هر چه بيشتر و بهتر در فعاليت هاي اقتصادي، اجتماعي و غيره باشند.
این مسئول بیان کرد: در جایی که برای حضور معلولان جا بود، توانستند خودی نشان دهند و امروز روز جهانی معلولان است که شعار آن حرکت به سمت جامعه ای فراگیر، پایدار و در دسترس است.
31234e36 a1f0 4da4 a580 a305c497e00d خبر خاکستری
3 درصد اشتغال برای افراد دارای معلولیت کافی نیست
قلندری اذعان داشت: 10 درصد جامعه ما را افراد دارای معلولیت تشکیل می دهند و جامعه باید از این پتانسیل برای شکوفایی و بهبود جامعه استفاده کند.
وی در پاسخ به گلایه افراد دارای معلولیت مبنی بر عدم رعایت و اجرای قانون استخدام توسط 3 درصد دستگاه های دولتی، تصریح کرد: در سال های اخیر وضعیت بحث اشتغال بسیار بهتر شده و اقدامات مثبتی در حال انجام است. اگرچه همانطور که در قانون 3 درصد دیده می شود، استخدام افراد دارای معلولیت مختل شده است، اما نظر ما این است که استخدام افراد دارای معلولیت نباید به سازمان های دولتی و سازمان های غیردولتی و حتی فروشگاه های زنجیره ای محدود شود، به عنوان مثال در هنگام جذب نیرو، آنها را تماشا کنند. و معتقدند که می توانند از افراد دارای معلولیت استفاده کنند.
60 درصد معلولیت مناسب سازی در اماکن دولتی و عمومی مازندران
معاون توانبخشی بهزیستی مازندران افزود: سهم 3 درصدی اشتغال معلولان واقعاً بسیار ناچیز است و نگاه ما این است که همه بخش های غیردولتی از پتانسیل افراد دارای معلولیت در اشتغال بهره ببرند.
این مقام مسئول در خصوص مناسب سازی و دسترسی به خدمات شهری برای افراد دارای معلولیت که همواره از نیازهای جدی این قشر است، پاسخ داد: واقعاً در زمینه مناسب سازی و دسترسی در استان با مشکل مواجه هستیم و اگرچه در سال های اخیر درصد مناسب سازی در سطح عمومی و عمومی است. مکان های دولتی ما حدود 40 درصد به دست آورده ایم. با وجود پیشرفت هایی که داشته ایم، وضعیت چشمگیر و مساعد نیست.
قلندری خاطرنشان کرد: چشم انداز و مطالبه ما از جامعه معلولین مازندران این است که همه اعضای این پویش فضایی ایجاد کنند که دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات شهری را بهبود بخشد.
وی یادآور شد: از مجموع جمعیت حدود 62 هزار معلول منطقه 916 خانوار دارای دو خانواده معلول، 60 خانوار معلول 60 خانوار، چهار خانواده معلول 5 خانوار و یک خانواده پنج معلول در منطقه داریم.
7f330ade 714a 4e20 8944 2cbc6b2a2c21 خبر خاکستری
نتایجی که اظهار شده …
اما اگر فضای شهری و امکانات اجتماعی و تفریحی مناسب برای استفاده افراد دارای معلولیت را طراحی و ایجاد نکنیم، بدون شک مقصر اصلی اسکان و گوشه گیری افراد دارای معلولیت هستیم. بد نیست گاهی خودمان را جای معلول یا نابینایی بگذاریم که قصد دارد خانه را ترک کند و برای کار، تحصیل، کار، درمان یا حتی تفریح ​​به شهر بیاید و بعد از خود بپرسیم که برای این فرد چه کرده ام. در جامعه من
علیرغم نگرش سهل انگارانه و تبعیض آمیز جامعه، دولت و بخش خصوصی نسبت به افراد دارای معلولیت، این افراد با آسیب های فراوانی از جمله بیکاری، تحصیل، مشکلات اقتصادی، ازدواج و … مواجه هستند، بنابراین رنج فراوان برای بدن معلول خود باعث تضعیف روحیه آنها می شود. مبارزه با این بیماری و افزایش عزت نفس آنها.

همان طور که گفته شد، افراد دارای معلولیت صرف نظر از نوع و شدت معلولیت خود، اغلب به دلیل معلولیت جسمی و نبود زیرساخت های موجود در جامعه در گوشه و کنار منازل خود می مانند و صدای قانونی آن ها را کسی نمی شنود. اگرچه در سال های اخیر تصویب «قانون جامع حمایت از معلولان» در مجلس گام های خوبی در این راستا برداشته و وضعیت آنها تا حدودی بهبود یافته است، اما به گفته افراد دارای معلولیت راه زیادی در پیش است. اعمال ناقص قانون مستلزم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید