اشتغال پایدار زمینه ساز خودکفایی اقتصادی افراد دارای معلولیت است/ آموزش و حرفه آموزی زمینه ساز سلامت روان معلولان است.


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 06/06/1401
کد خبر: 1893246

سمیه مولایی گفت: مهمترین هدف از آموزش و ایجاد بستر اشتغال و خودکفایی اقتصادی معلولان ارتقای سلامت روان و ایجاد حس خوداتکایی در آنان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سمیه مولایی روانشناس و مسئول کارگاه نگهداری روزانه تولیدات شهرستان ولیعصر(عج) سمنان در گفتگو با مارات; وی با اشاره به نقش آموزشی و حمایتی این کارگاه تصریح کرد: کارگاه حمایت از تولید ولیعصر(عج) زیر نظر سازمان بهزیستی است و به توانبخشی و تولید معلولان می پردازد.

مدیر کارگاه حمایت از تولید ولیعصر(عج) با بیان اینکه این مرکز از سال 1395 و با آموزش 36 معلول از شهرستان سمنان آغاز به کار کرده است، گفت: این مرکز از سال 1395 آغاز به کار کرده است. وی بیان کرد: هدف از ایجاد چنین کارگاه روزانه ایجاد استقلال و خودکفایی برای معلولانی است که تحت پوشش سازمان اجتماعی هستند و می توانند پس از آموزش در چرخه کار تولیدی شرکت کنند.

این روانشناس با اشاره به پوشش انواع معلولیت ها در این کارگاه حمایتی گفت: در حال حاضر 45 نفر شامل نابینایان، ناشنوایان، جسمی- حرکتی و ذهنی-روانی پس از پایش توانایی های فردی و سنجش در این مرکز حضور دارند. که با توجه به توانایی ها و روحیه پذیرفته شدگان مورد توجه، پذیرش و زیر نظر متخصصان و روانشناسان مجرب برای آنها در نظر گرفته می شود.

وی افزود: مهارت انتخابی باید متناسب با نوع معلولیت و ابعاد ذهنی و قدرت بدنی فرد مورد نظر باشد، در غیر این صورت ممکن است آموزش مهارت های کاری نه تنها برای فرد معلول مفید نباشد، بلکه باعث روانی نیز شود. آسیب ناشی از احساس درماندگی و/یا نقص جسمانی ناشی از خستگی و کار بیش از حد و آسیب به عضو معلول.

مولایی همچنین گفت: بر همین اساس در این مرکز مشتریان در دو حرفه شمع سازی و خیاطی آموزش می بینند و کار بر اساس توانایی هر مشتری تقسیم بندی می شود به طوری که هر فرد علاوه بر تولید محصول، خود را جزئی از تیم تولید.چرخه.و از نظر اقتصادی هم درآمد خواهد داشت.


6aac3308 14ec 41eb b4d8 4a7da5ae3e63 خبر خاکستری

مدیر کارگاه تولیدی روزانه ولیعصر(عج) شهرستان سمنان با اشاره به کیفیت بالای آموزش های ارائه شده به مراجعین این مرکز خاطرنشان کرد: همزمان با آموزش، حضور روانشناسان در مرکز باعث ایجاد و بهبود وضعیت می شود. احساس اطمینان در تنفس و بهبود افسردگی ناشی از آسیب جسمی به مشتریان، تأثیر بسیار مفیدی دارد.

این روانشناس در ادامه گفت: برای ایجاد اشتغال و درآمد برای هنرجویان این کارگاه بازاریابی خوبی انجام شد و توانستیم محصولات کارگاه ولیعصر را به شهرهای اصفهان و تهران برسانیم.

مولایی با اشاره به اینکه مهمترین هدف از آموزش و ایجاد بستر اشتغال و خودکفایی اقتصادی افراد دارای معلولیت، ارتقای سلامت روان و ایجاد حس اعتماد به نفس در آنان است، خاطرنشان می کند: وی گفت: صرف نظر از روحیه خوبی که مشتریان از کار در این کارگاه کسب می کنند. بزرگترین مانع در این زمینه سرعت کار کارگاه ها در تهیه محصولات تولیدی است که البته با توجه به نوع آسیب آنها طبیعی تلقی می شود.

وی افزود: اگر قصد داریم کار را سریع یا بیشتر انجام دهیم؛ این مشکل علاوه بر فشار روحی و روانی بر اعضای کارگاه باعث آسیب های جسمی نیز به آنها خواهد شد و به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ساعات کاری مشتریان را در این مرکز محدود کرده ایم.

مدیر کارگاه تولیدی و حمایتی روزانه ولیعصر(عج) شهرستان سمنان با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای کمک به معلولان، یادآور شد: با توجه به محدودیت های بیان شده در مسیر ایجاد اشتغال پایدار برای معلولان، لازم است مسئولان در رابطه تخصیص بودجه اقدامات کافی و عادلانه برای حمایت اقتصادی مناسب از افراد دارای معلولیت.

این روانشناس با اشاره به هزینه های بالای درمان و کاردرمانی معلولان، تصریح کرد: در حال حاضر معلولان ما از نبود بیمه تکمیلی کافی برای پوشش هزینه های بالای درمان خود رنج می برند. انها رنج می برند


به گزارش مرآتاین مرکز می تواند از سن 14 سالگی مددجو بپذیرد و آموزش های فنی و حرفه ای را دریافت کند. در عین حال این کارگاه از مددجویان تا میانسالی پشتیبانی می کند.
همچنین سازمان اجتماعی علاوه بر حقوقی که از محل درآمد حاصل از فروش محصولات کارگاه دریافت می کند، با مشاوره های انجام شده توسط کارگاه ولیعصر(عج)، سازمان اجتماعی ماهانه مبلغی را به صورت درآمد به حساب مددجویان واریز می کند. از این کارگاه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید