گاز این گروه قطع می شود هشدار شرکت ملی گاز

گاز این گروه قطع می شود هشدار شرکت ملی گاز

روز جدید مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز گفت: پیش بینی می شود در روزهای آینده حجم گاز مصرفی خانگی به 600 میلیون مترمکعب برسد.

جلال نورموسوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: با توجه به تقارن آغاز فصل سرما و ورود دو بارندگی به کشور، مصرف گاز در کشور افزایش یافته و پیش بینی می شود این سرما همچنان در سال جاری ادامه داشته باشد. کشور ما برای حدود یک هفته

وی ادامه داد: مصرف گاز طی روزهای اخیر از 520 میلیون مترمکعب به 540 میلیون مترمکعب رسیده است که البته پیش بینی می شود این رقم در مصرف خانوارها و مشاغل و مشترکان انفرادی به 600 میلیون مترمکعب برسد.

نورموسوی بیان کرد: اثرات افزایش مصرف گاز باعث برهم خوردن تعادل گاز در خطوط انتقال کشور می شود، بنابراین باید این تعادل را با کاهش مصرف در سایر بخش ها جبران کنیم، به عنوان مثال باید مصرف را به 121 میلیون مترمکعب نیروگاه کاهش دهیم. توان و افزایش حجم مصرف تا 100 میلیون متر مکعب.

وی گفت: در حوزه فولاد، سیمان و پتروشیمی محدودیت‌هایی از قبل اعمال شده و همچنان ادامه دارد. بر اساس مصوبات قبلی حجم گاز مصرفی فولاد باید 15 میلیون مترمکعب باشد که در حال حاضر کمی بیشتر از این مقدار است، در سیمان باید 5 میلیون باشد که افزایشی نداشته است، اما در پتروشیمی این حجم باید افزایش یابد. 50 میلیون مترمکعب باشد، درمان نشده و شاهد افزایش جزئی هستیم.

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز افزود: در صورتی که مصرف گاز خانگی بیش از پیش بینی ها باشد با محدودیت مواجه خواهد شد.

نورموسوی در خصوص محدودیت های حوزه تولید گفت: حجم مصرف گاز در بخش تولیدی در حداکثر مصرف ثابت است و محدودیتی ندارد.

وی افزود: حجم گاز استحصالی که برای مصرف به ما عرضه می شود حدود 814 تا 820 میلیون مترمکعب است که البته تمام گاز تولیدی وارد خطوط نمی شود و این رقم تمام آن چیزی است که وارد خطوط مصرف می شود.

مصطفی رجبی مشهدی; سخنگوی صنعت برق کشور نیز گفت: 50 درصد سوخت نیروگاه های برق کشور گاز و مابقی سوخت مایع و عمدتا گازوئیل است.

وی افزود: در حال حاضر حجم مخازن سوخت گازوئیل کشور حدود 48 درصد از 9.3 میلیارد مترمکعب گازوئیل تولیدی است اما با این رقم نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داریم زیرا حدود 800 میلیون لیتر وجود دارد. سوخت بیشتری در مخازن دارد.

رجبی مشهدی پیک مصرف انرژی در شب چهارم دی ماه را 41 مگاوات عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که پیک مصرف برق در تابستان حدود 67 مگاوات بوده است، بنابراین زمستان امسال مشکلی از نظر ظرفیت نداریم، اما تامین اصلی ماست. محدودیت ها یک مشکل هستند.”

نورموسوی از سوی دیگر با توجه به عوامل اتلاف انرژی در استودیو، میزان اتلاف انرژی در ساختمان ها را بیان کرد و افزود: بهینه سازی ساختمان ها یکی از مواردی است که باعث کاهش اتلاف انرژی از طریق در و پنجره، کف می شود. و دیوارهای منازل مسکونی «البته شرکت گاز در زمینه تجهیزات نرفته تا تجهیزاتی با راندمان بالا و کاهش ضایعات داشته باشد، در حال حاضر بیشتر وسایل گرمایشی را بخاری های دودکشی قدیمی تشکیل می دهند.

ملک الشریعه نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس در پیوند زنده تصویری این برنامه گفت: با توجه به عدم تجمیع راهکارهای انرژی طی سالیان متمادی، برخلاف قانون برنامه سوم، وزارت نیرو و وزارت نیرو نفت. این سوال باعث شد که همه فقط بخش خودشان را ببینند و تحولات یکپارچه تلقی نشود.

وی قطعی برق سال گذشته را ناشی از یک سری ناهماهنگی ها عنوان کرد و افزود: با راه اندازی وزارت نیرو می توان به فرقه گرایی و تصمیم گیری های فردی پایان داد.

شریعتی نیاسر گفت: دولت قبل تمایلی به احداث نیروگاه نداشت، در حالی که می توانست نیروگاه های جدید و قوی تری بسازد، خوشبختانه با ابلاغ تکلیف به دولت در قانون بودجه 1400، تعرفه های برق صنعتی به صورت واقعی تری در نظر گرفته شد. صنایع بزرگ و انرژی در کشور که بیشترین مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند، مجبور به ساخت نیروگاه شده اند. اکنون تفاهم نامه ای بین وزارتخانه های نیرو و نفت منعقد شده است و تولید حدود 10500 مگاوات برق مبنای این تفاهم نامه است.

در این تفاهم نامه آمده است که سوخت مورد نیاز نیروگاه ها باید توسط وزارت نفت تامین شود، اما با نگاهی به ترازهای انرژی می بینیم که ممکن است در سال های آینده در تامین سوخت دچار مشکل شویم. در مجموع ما الان وارث کمبود دولت قبل در ساخت نیروگاه هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید