اثرات تغییر تعرفه ها بر کاهش مصرف گاز در بخش خانگی


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805844

شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه «حدود 3.4 درصد از مشترکان داخلی در 6 مرحله آخر مصرف هستند»، گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شرکت ملی گاز ایران گزارشی رسمی از تاثیرات اصلاح تعرفه بر کاهش مصرف گاز در بخش داخلی منتشر کرد. متن این گزارش به شرح زیر است:


مدل مصرف

به طور کلی هر ساختمانی با شاخص های خاصی نیاز خاصی به گرمایش دارد که آن را در قالب اقلیم هواشناسی در نظر می گیریم و برای هر اقلیم می توان گفت نیاز به گرمایش را به صورت میانگین و بر اساس مدل مصرف محاسبه کرد. گام سوم را تا کنون داشته ایم شرایط اقلیمی مختلف مصرف عادی در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال، خانه ای با مساحت 100 متر مکعب را در نظر بگیرید. معمولاً افراد خانه برای بهداشت به آب گرم، برای وسایل آشپزی و گرمایشی به آب گرم نیاز دارند. طبق استاندارد حدود 3 متر مکعب گاز برای یک خانوار برای انجام این کارها در 24 ساعت شبانه روز لازم و کافی است.

برای بخش گرمایش برای همان 100 مترمربع، مکانیزم محاسبه بر اساس موضوع ماده 19 وجود دارد، اما از نظر عملیاتی بر اساس میانگین سرانه، اگر تهران را به عنوان مثال در نظر بگیریم، گام سوم ما است که معادل هر نفر است. 400 متر مکعب، حدود 15 تا 17 متر مکعب در روز است مصرف گاز برای این اقلیم سردترین هوای ممکن محسوب می شود.

بنابراین در مجموع اگر 18 متر مکعب (15 متر مکعب گرمایش و 3 متر مکعب فاضلاب و …) را در نظر بگیریم، ماهی عددی به دست می آید که خیلی بیشتر از 400 متر مکعب نیست. اگر به آپارتمان ها برویم، از 6 کشوری که در آپارتمان ها هستند که گاهی ممکن است یک طرف بیشتر از هوای آزاد نباشد، اما اگر دو یا سه طرف نزدیک به هوای آزاد هم باشد، برای گرمایش هزینه کافی است. از 400 متر مکعب همچنین برای پخت و پز برای آب و هوا کافی است 3.


مشترکین مصرف کننده

حدود 76.1 درصد از کل مصرف ما در بخش داخلی در سه مرحله اول قرار دارد. ما معمولاً تا سه مرحله را در این دسته به دلایلی در نظر می گیریم که ممکن است مانند خانه های روستایی تثبیت نشده باشد. درست است که گران هستند اما ما آنها را محدود نمی کنیم زیرا نمی توانند استانداردها را رعایت کنند. (این یک مشکل ساختمانی است)

اما در 6 مرحله آخر که حدود 3.4 درصد از مشترکان ما را تشکیل می دهند، قطعا بیشترین مصرف را دارند. چون حتما در خانه تجهیزات استخر، جکوزی، سونا و… دارند که غیرعادی است؛ بنابراین در مراحل 7 به بالا قرار دارند.

از جمله شاخص های مشترکان پرمصرف ما می توان به دو شاخص مهم اشاره کرد. یکی اینکه دارای زیرساخت های معمولی و در نتیجه گرمایش قطعات غیرقابل استفاده هستند که آنها را در منطقه پر هزینه ای قرار می دهد، در حالی که در حالت دوم از امکانات و امکانات معمولی استفاده نمی کنند. (استفاده از استخر، جکوزی و …)


آثار اصلاح تعرفه ها

پس از تصویب هیأت وزیران که از اول آذرماه لازم الاجرا شد، برای مشترکانی که مصرف آنها از اول آذرماه آغاز شده است، گزارش های دریافتی نشان می دهد که تعدادی از مشترکان به سطوح پایین تری یعنی الگوی مصرف یا مصرف بهینه رسیده اند. آنها سطوح بالاتر را در دستور کار خود قرار دادند و حدود 0.5 درصد به سه رتبه اول مهاجرت کردند و همانطور که می دانید یک درصد پس انداز علاوه بر 3 درصد پاداش مالی باعث کاهش مصرف گاز می شود.

اما موضوع مهم در تعرفه ها در مراحل 7 تا 12 است که طبق گزارش ها شاهد بودیم که 0.3 درصد از مصرف مشترکان رده بالا کاهش یافته و به پله های 6 و پایین تر منتقل شده است که قطعا تاثیر واقعی بسیار بالاتری برای این مشترکان دارد. . همانطور که هر پله بالاتر با سرعت گاز بیشتر در هنگام مهاجرت به پله پایین تر، علاوه بر پرداخت 100 متر مکعب کمتر، مبلغ جایزه ای که به مقادیر بالاتر می رود بسیار بیشتر – بیشتر و قابل توجه تر خواهد بود.

این نشان می دهد که دیدگاه ما این است که مصرف کنندگان پرمصرف باید در این زمینه جدیت بیشتری داشته باشند، یعنی. الگوی مصرف بهینه را رعایت کنیم تا از این محل بتوانیم گاز بیشتری را به واحدهای صنعتی و نیروگاهی و با دسترسی به گازهای ذخیره شده از این محل تامین کنیم و به این ترتیب صنعت کشور از رکود خارج خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید