کشت و قانون، نیاز به بهینه سازی مصرف گاز/تلفات گاز به دلیل در دسترس بودن بسیار زیاد است


ساعت: 09:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۱
کد خبر: 1907592

نماینده مردم شبستر در گفتگو با دانا اظهار داشت؛

یکی از اعضای کمیته کشاورزی شورای اسلامی معتقد است: استفاده صحیح مردم از گاز خانگی با ابلاغ دولت و توصیه مسئولان قابل تصمیم گیری نیست و باید این امر فرهنگ سازی شود و مردم به صورت خودجوش مصرف را مدیریت کنند.

جعفر راستی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورا در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وی درباره اهمیت اجرای تعرفه گاز داخلی در کشور بیان کرد: مصرف حامل های انرژی در کشور ما از جمله گاز خانگی بسیار بالاست. تعرفه های متمایز برق سال گذشته وضع شد و در حال حاضر یکی از راهکارهای کنترل مصرف گاز خانگی اعمال تعرفه های متمایز در این حوزه است اما ثروتمندانی که از گازهای ولخرج و مجلل خانگی استفاده می کنند با افزایش هزینه ها دیگر کنترل نمی شوند. این موضوع برای آنها مهم نیست.

وی همچنین با بیان اینکه هر چقدر هم که قیمت آب، برق و گاز برای ثروتمندان بالا باشد، مشکلی برای پرداخت آن ندارند، ادامه داد: اما باید بین فردی که از این انرژی ها در سطح استاندارد استفاده می کند با آن ها تفاوت وجود داشته باشد. کسانی که بیشتر استفاده می کنند یک الگوی مصرف گاز وجود دارد.

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس اضافه کرد: با ثروتمندانی که بیش از حد گاز مصرف می کنند جدا از گرانی باید برخورد سلبی شود.

این نماینده مجلس یازدهم درباره تاثیر گرانی گاز بر مصرف بالای مردم توضیح داد: قیمت گاز خانگی از مردم بسیار پایین و رایگان است و حتی هزینه انتقال گاز نیز از مردم دریافت نمی شود. این مشکل یکی از دلایل مصرف گاز است. اما از سوی دیگر برای اعمال تعرفه های متمایز و افزایش قیمت گاز طبیعی باید وضعیت مالی مردم را نیز در نظر بگیریم. زیرا این هزینه های کم انرژی هنوز هم درصدی از درآمد مردم را تشکیل می دهد.

راشی در ادامه توضیح داد: اگرچه این قیمت برای کسانی که درآمد بالایی دارند و جزو ثروتمندان هستند رقم قابل توجهی نیست، اما اکنون زمان افزایش قیمت بنزین نیست و باید ابتدا درآمد مردم از هزینه های ماهانه آنها بیشتر باشد. و سپس افزایش هزینه اعمال می شود. در حال حاضر مخارج مردم چند برابر درآمدشان است.

نماینده مردم شبستر در مجلس افزود: اعمال تعرفه های تفاضلی کار درستی است تا ثروتمندان از یارانه پنهان گاز بهره نبرند و تمام هزینه آن را بپردازند.

مصرف گاز به دلیل در دسترس بودن بسیار بالاست

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی علت استفاده بی رویه مردم از گاز خانگی را توضیح داد: طبیعتاً هر چیزی که در دسترس مردم باشد به درستی استفاده نمی شود و مدیریت مصرف آن وجود نخواهد داشت، این امر در مورد داخلی نیز صدق می کند. گاز زیرا تلفات گاز به دلیل در دسترس بودن بسیار زیاد است.

راشی ادامه داد: توصیه اخلاقی و دینی ما به مردم این است که گاز و سایر حامل های انرژی را حفظ کنند. انسان ها از نظر قانونی، قانونی و عرفانی ملزم به استفاده بهینه از انرژی هستند. نه تنها باید جلوی پای خود نگاه کنیم، بلکه باید توجه داشته باشیم که آنچه اکنون استفاده می کنیم سهم نسل های آینده است و باید مورد احترام مردم باشد.

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با ابلاغ دولت و توصیه مسئولان نمی توان در مورد استفاده صحیح مردم از گاز خانگی تصمیم گرفت، خاطرنشان کرد: این امر باید فرهنگ سازی شود و مردم مصرف را مدیریت کنند. خود به خود

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: اگر در مصرف گاز ضایعات بیشتری داشته باشیم در کشور با مشکل مواجه خواهیم شد. در فصل زمستان، به دلیل کاهش فشار گاز، کارخانه ها مجبورند گاز را قطع کرده و به سوخت دیزل تغییر دهند. سوخت هایی که آلودگی های زیادی را برای ما به همراه دارد و به دلیل وارونگی هوا، سلامتی افراد به ویژه بیمارانی که مشکلات تنفسی دارند در خطر است.

دیدگاهتان را بنویسید