تعرفه گاز ترمز پلکانی برای مسافران لوکس


ساعت: 14:34
تاریخ انتشار: 1401/08/14
کد خبر: 1908688

یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یکی از اعضای کمیته صنایع مجلس گفت: باید در حوزه گاز و برق مصرف را مدیریت کنیم تا وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بدتر نشود. برای این مدیریت باید تعرفه های متمایز را اعمال کنیم و کسانی که بیش از حد گاز خانگی مصرف می کنند آن را به قیمت آزاد بپردازند.

علی جدای عضو کمیسیون صنایع و معادن شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اهمیت اجرای طرح تعرفه پلکانی در حوزه گاز خانگی در راستای کنترل مصرف گاز وی گفت: اجرای تعرفه های تفاضلی سخت است اما به هر حال باید اجرایی شود. با تعرفه های پلکانی قطعا می توانیم مردم را به سمت مصرف مناسب سوق دهیم. در تعرفه های تفاضلی، دولت همچنان باید یارانه مصرف کنندگان گاز را در حد استاندارد لحاظ کند زیرا حق استفاده از منابع خدادادی کشور را دارند.

وی درباره اهمیت اجرای این طرح توضیح داد: قیمت گاز باید به تدریج افزایش یابد، زیرا در چند سال اخیر با افزایش تولید گاز، میزان مصرف گاز خانگی نیز افزایش یافته است. در این شرایط اگر مصرف کنترل نشود این مصرف بیشتر از میزان تولید خواهد بود. این بدان معنی است که ما مانند الان یک عدم تعادل گاز خواهیم داشت.

این نماینده مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در روند اجرای تعرفه های تفکیک شده علاوه بر افزایش قیمت گاز برای مصرف کنندگان پرمصرف، کسانی که گاز کمتری مصرف می کنند از تخفیف پرداخت گاز خانگی برخوردار شوند. این اقدام باعث افزایش حساسیت و صرفه جویی مردم در مصرف گاز و در نتیجه افزایش راندمان گاز خواهد شد.

به مردم یارانه پنهان گاز می دهیم

جدی با بیان اینکه به مردم یارانه پنهان گاز می دهیم، تصریح کرد: در واقع این گاز با هزینه بسیار کم متعلق به مصرف کننده خانگی است. این مشکل میزان مصرف مردم را بی ربط می کرد.

وی در ادامه گفت: متاسفانه حساسیت مورد نیاز برای مصرف گاز خانگی در کشور ما کم است و با برنامه تشویقی و جریمه ای در کشور می توان این حساسیت را افزایش داد. این برنامه می تواند به گونه ای باشد که کاربران کم هزینه کمتر و کاربران بالا بیشتر پرداخت کنند.

این نماینده مجلس معتقد است؛ باید مصرف گاز و برق را مدیریت کنیم تا وضعیت هر سال نسبت به سال قبل بدتر نشود. برای این مدیریت باید تعرفه های متمایز را اعمال کنیم و کسانی که بیش از حد گاز خانگی مصرف می کنند آن را به قیمت آزاد بپردازند.

جدیدی با تشریح صنوفی که بیشترین مصرف گاز را دارند، تصریح کرد: عمدتاً خانوارهایی که بیشترین مصرف را دارند افراد ثروتمند و مرفهی هستند که خانه های بزرگ و امکانات لوکس مانند استخر و سونا دارند. آن دسته از افرادی که وضعیت مالی بهتری دارند متاسفانه بیشتر از این یارانه پنهان استفاده می کنند و این موضوع مشکلاتی دارد.

وی در ادامه توضیح داد: این مشکل در مورد مصرف برق و آب نیز صدق می کند. ما باید این سیستم را به گونه ای اصلاح کنیم که کسانی که کمتر مصرف می کنند تشویق شوند و حتی قیمت بنزین برای کسانی که کمتر مصرف می کنند رایگان باشد تا تشویق به ادامه مصرف کمتر شوند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین گفت: این یارانه پنهان از بیت المال پرداخت می شود و سهم همه مردم است و برخی دیگر نباید از آن استفاده کنند. هنوز در کشور ما افرادی هستند که گاز خانگی ندارند. نباید بین افشار بیچاره و مرفه جامعه فرقی باشد.

جدی در ادامه درباره منطقی بودن قیمت گاز داخلی گفت: قیمت گاز حتی برای کسانی که مصرف بالایی دارند هم بالا نیست، بنابراین نسبت به آن حساسیت ندارند. به عنوان مثال اجاره خانه سهم زیادی از اقتصاد خانوار دارد، اگر این مشکل در حوزه گاز خانگی هم اتفاق بیفتد قطعا در کاهش مصرف تاثیر دارد.

عضوکمیسیون عمران مجلس درباره میزان پولی که برای گاز خانگی از مردم دریافت می شود، گفت: هزینه ای که در حال حاضر برای گاز خانگی از مردم دریافت می شود بسیار کم است و در واقع گاز برای مردم رایگان در نظر گرفته می شود و قیمتی دارد. مردم برای گاز پرداخت می کنند در حال حاضر تنها هزینه انتقال و نگهداری از شبکه است، نه هزینه تولید.

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: وقتی هزینه ماهانه مصرف زیاد نباشد، بنابراین انگیزه ای برای مصرف درست در بین مردم ایجاد نمی شود. اگر واقعاً قیمت گاز خانگی برای پرمصرف‌ها تعدیل شود، باعث می‌شود مردم برای مصرف بهینه خود تدابیری اتخاذ کنند.

جدی در خصوص تفاوت مصرف گاز مردم ایران با سایر کشورهای دنیا گفت: کشورهای دنیا معمولاً از گاز برای گرمایش استفاده نمی کنند اما در کشور ما بیشترین میزان گاز در حوزه خانگی مصرف می شود.

دیدگاهتان را بنویسید