دولت در اجرای فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی ثابت‌قدم باشد

یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری موج:

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره شروع فاز دوم تعرفه‌گذاری پلکانی برای جریمه کردن مشترکان پرمصرف گاز پرداخت.


علی‌اکبر علیزاده‌برمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج، درباره  پیش رفتن به سمت فاز دوم تعرفه‌گذاری پلگانی گاز برای مشترکان پرمصرف انرژی گفت: ما در زمستانها به‌دلیل ناتراز بودن تولید و مصرف گاز با ناترازی و کمبود گاز مواجه می‌شویم که بخش عمده‌ای از آن به مصرف بالا در بخش خانگی برمی‌گردد.

وی در ادامه بیان کرد: در بین بخش خانگی ۷۵ درصد مشترکان کم‌مصرف هستند و فقط ۲۵ درصد مصرف بالایی دارند و از یارانه پنهان انرژی استفاده می‌کنند. در حالی که این یارانه باید در اختیار همه قرار بگیرد، اما براساس گزارش‌ها  این ۲۵ درصد بیشتر جزو اقشار مرفه جامعه هستند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه مشکل ما این است که مصرف خانگی گاز ما بسیار بالا است، افزود: برای حل این مشکل تعرفه‌گذاری پلگانی گاز مصرفی خانوارها مطرح شده است که سال قبل هم به اجرا در آمد و نتیجه آن کاهش ۲۵ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: البته برای  برخی از خانوارهایی مرفه  همین تعرفه‌گذاری پلکانی هم  مهم نیست و همچنان مصارف لاکچری از گاز اعطایی یارانه دارند. دولت در این مسیر ثابت‌قدم و قوی عمل کند.

علیزاده افزود: در راستای اجرای بهتر تعرفه‌گذاری پلکانی، دولت باید به مصرف‌کنندگانی که مصرف کمی دارند، جایزه بدهد و از مشترکان پرمصرف گاز به هر میزان که مصرفشان بالا باشد، هزینه بالاتری بگیرد تا به این وسیله مقدارمصرف گاز کاهش پیدا کند. این تعرفه‌گذاری برای برق نیز اتفاق افتاد و نتیجه آن کاهش مصرف برق بود.



آیا این خبر مفید بود؟


دیدگاهتان را بنویسید