ارز ترجیحی باید همزمان با توانمندسازی اقشار آسیب پذیر حذف شود/ سیاست های کوتاه مدت نباید در بلندمدت ادامه پیدا کند.


ساعت: 22:00
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1837040

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه ارز ترجیحی همزمان با توانمندسازی اقشار آسیب پذیر حذف شود، گفت: یارانه های جبرانی باید به صورت الکترونیکی و اعتباری به مردم ارائه شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا، با اشاره به حذف ارز ترجیحی آرد و کارخانه ها، اظهار داشت: مشکلات معیشت مردم و اراده مردم و دلسوزان ارزیابی می شود.
وی ادامه داد: دولتی که آیت الله رئیسی در دست گرفته، دولتی است که کمبودها و بدهی های فراوانی دارد که البته رفع این مشکلات زمان بر است و نیازمند برنامه ریزی گسترده و اصلاح برخی سیاست هاست.
صادقی نسب تاکید کرد: در حوزه های مختلف به ویژه در مسائل اقتصادی، سیاست ها بلندمدت نیست و تصمیم گیری ها عرضی و با هدف رفع مشکلات به موقع است.
وی ادامه داد: این رویکرد باعث شده نتوانیم در عرصه اقتصادی موفق باشیم و اتفاقی که افتاده این است که همین نگاه کوتاه مدت ادامه دارد و سیاست کوتاه مدت تبدیل به سیاست بلندمدت شده است.
این استاد دانشگاه تهران افزود: نمونه عینی این سیاست ها را می توان در ارز ترجیحی دید، سیاستی که باید برای مدت کوتاه و مشخصی اتخاذ می شد، اما تا امروز ادامه داشته و ادامه دارد.
وی افزود: مقاوم بودن ارز ترجیحی اقتصاد را فنری کرده و این مشکلات اخیر به وجود آمده است در حالی که قیمت ها باید به تدریج محقق می شد و در عین حال اقشار نیازمند جامعه را توانمند کرد.

دولت سیزدهم ارز ترجیحی را به ارث می برد

صادقی نسب گفت: دولت سیزدهم وارث ارز ترجیحی است و چاره ای جز کنار گذاشتن ارز و واقعی سازی قیمت ها ندارد.
وی افزود: در عین حال جنگ روسیه و اوکراین را داریم که امنیت غذایی جهان را به خطر انداخته است، چرا که بیشتر تولید گندم و دانه های روغنی در این دو کشور انجام می شود، بنابراین ارزانی محصولاتی مانند آرد در … کشور اجازه قاچاق را می دهد.
این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: زمانی که نیاز به حذف ارز ترجیحی باشد قطعا با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد و این افزایش قیمت برای اقشار پایین جامعه بسیار سخت خواهد بود و بنابراین اقدامی که باید انجام شود این است. برای تهیه سیاست از اقشار «آسیب پذیر در برابر حمایت های هدفمند.

دولت باید جلوی اثرات تورمی آزادسازی را بگیرد

وی افزایش تعداد نان ها و شیرینی های مرغوب را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: دولت باید از ابزارهای خود برای جلوگیری از اثرات تورمی این آزادسازی استفاده کند و یارانه آرد باید بین خود مردم توزیع شود در حالی که این سیاست باید کوتاه باشد. تورم وجود خواهد داشت، زیرا یک کالا فقط برای خودش نیست و باعث گسترش تورم می شود، مانند خودرویی که پایه قیمت آن باعث افزایش قیمت سایر کالاها می شود.
صادقی نسب گفت: مواد غذایی یکسان است و تورم یک کالا به سایر مواد غذایی نیز سرایت می کند، بنابراین این سیاست پرداخت یارانه نقدی باید کوتاه مدت باشد.

لزوم ایجاد سیستم های مختلف و شفافیت برای جلوگیری از قاچاق

وی به معضل قاچاق پرداخت و گفت: این بهانه که برای جلوگیری از قاچاق باید قیمت آرد را با قیمت های جهانی و منطقه ای برابر کنیم اشتباه است. قاچاق استراتژی خاص خود را دارد که شامل راه اندازی سیستم های مختلف و شفافیت است. اگر دستگاه های نظارتی به خوبی کنترل شوند شاهد قاچاق نخواهیم بود.
صادقی نسب تصریح کرد: دولت می تواند آرد مازاد را صادر کند و نیازی نیست این مهم را به نهادها و شرکت های خصوصی بسپاریم و از سود حاصل از صادرات بهره ببریم.
وی ادامه داد: برای بهبود کیفیت اقتصاد و بازارهای داخلی حذف ارز ترجیحی کار درستی است که البته باید به آرامی و بدون عجله انجام شود.

یارانه نقدی باعث افزایش تورم و پایه پولی کشور می شود

این استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: در قالب یارانه به مردم بهترین راه این است که این یارانه ها به صورت اعتبار برای خرید کالا داده شود و از واریز پول به حساب مردم خودداری شود، زیرا افزایش می یابد. تورم و پایه پولی کشور
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم شایسته سالاری در کشور اشاره کرد و گفت: باید از بهترین و زبده ترین نیروهای سیاست در کشور استفاده کنیم و شایسته سالاری را که راز و اساس اصلی این اقدامات است، بشناسیم.
صادقی نسب به تیم اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اگر ضعفی در تیم اقتصادی دولت وجود دارد خوب است آیت الله رئیسی در این زمینه نگاه اجمالی داشته باشد و اگر کمبودی وجود دارد باید آن کمبود را جبران کند. با استفاده از نیروهای شایسته تر».
وی تاکید کرد: امروز معیشت و اقتصاد مردم بسیار مهم است و دولت باید روی این موضوع تمرکز کند، در کنار این موضوع دولت نباید به مردم وعده مردان بدهد و به دستور رهبری بیش از پیش عمل کند.
استاد دانشگاه تهران در پایان گفت: انقلاب اسلامی ایران در دل مستضعفان جهان امید زیادی ایجاد کرده و فریادهای عدالت خواهی و ظلم ستیزی و استکبار ستیزی نهفته در انقلاب اسلامی ایران برای بسیاری از ملت ها جذاب است. کار بسیار دشوارتر است و باید نشان دهیم که استقلال، مبارزه با ظلم و عدالت ثمربخش است.
وی ادامه داد: ما وظیفه داریم اقتصاد کشور را سامان دهیم چرا که اقتصاد نماد و مظهر انقلاب اسلامی ایران است و باید به جهانیان نشان دهیم که آرمان های انقلاب قابلیت موفقیت و موفقیت را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید