پرداخت 3 میلیون و 500 هزار تومان به مددجویان بهزیستی از این ماه

پرداخت 3 میلیون و 500 هزار تومان به مددجویان بهزیستی از این ماه

بهروز مروتی (فعال حقوق معلولان) با اعتراض به حق تماشای پایین معلولان گفت: یکی از مهمترین مطالبات ما افزایش و تعدیل حق بینایی معلولان است. مروتی گفت: در حال حاضر حق پرستاری ما دو میلیون و صد هزار تومان است، در حالی که اگر با خدمات پرستاری تماس بگیریم، کمتر از 25 تا 30 میلیون تومان برای نگهداری و مراقبت از یک معلول دریافت نمی کنند. این رقم مربوط به جانبازان فروردین ماه است که بر اساس شدت از کارافتادگی مصوب شده است و از سه و نیم میلیون تومان شروع و به 21 میلیون و پانصد هزار تومان ختم می شود. این برای معلولان است، اما فقط برای معلولیت های شدید و بسیار شدید تعلق می گیرد و رقم آن بسیار ناچیز است.

این فعال حقوق معلولان تصریح کرد: درخواست ما افزایش با در نظر گرفتن عواملی مانند حداقل دستمزد و تورم است. مشخص نیست که چه میزانی شامل حق تماشای امسال می‌شود، اما روال سال‌های گذشته به این صورت بوده است که مبلغی اضافه می‌شود و می‌گویند این افزایش براساس تورم است. آنها 40 درصد به مقدار سال گذشته اضافه کردند در حالی که تورم سال گذشته بیش از 50 درصد بود.

مروتی تاکید کرد: این رقم اصلا پاسخگوی رسیدگی و حمایت از معلولان نیست و بسیار ناچیز است. همچنین 150 هزار نفر در انتظار دریافت حق پرستاری هستند. باید برای حقوق معلولان گامی اساسی برداشته شود تا کسانی که نیاز به مراقبت و حمایت دارند از آن برخوردار شوند.

این فعال حقوق معلولان به نامه کمپین معلولان به سازمان برنامه و بودجه نیز اشاره کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «ماده 7 قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، مسئولیت پرداخت غرامت حق نگهداری از افراد دارای معلولیت شدید و بسیار شدید را به سازمان اجتماعی کشور محول کرده است. . متأسفانه مبلغ دو میلیون و صد هزار تومان کمک پرستاری که بزستی در حال حاضر به معلولان واجد شرایط پرداخت می کند با هزینه های واقعی حمایت و نگهداری از یک معلول مطابقت ندارد. این مبلغ فقط هزینه شیردهی 3-4 روز را پوشش می دهد که می توانید از مراکز پرستاری درخواست کنید.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: شایان ذکر است که در حال حاضر علاوه بر اندک این مبلغ، حدود 150 هزار نفر واجد شرایط در نوبت دریافت این مبلغ اندک هستند خانواده‌های معلولان به‌ویژه اقشار کم‌درآمد، علاوه بر به خطر انداختن جان معلولان، زندگی آنها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. بنابراین لازم است سازوکار مناسبی برای به‌روزرسانی و پرداخت دوره‌ای این کمک‌ها به معلولان در حال خدمت و متناسب‌سازی آن با شرایط اقتصادی و هزینه‌های معیشتی دریافت‌کنندگان کمک‌های اجتماعی ایجاد شود تا از تکرار شرایط فعلی جلوگیری شود. مشکلات در آینده

در پایان این نامه به ارکان مورد نیاز افراد دارای معلولیت در خصوص حق پرستار اشاره شده است: «افرادی که پشت کار هستند تعیین تکلیف می شوند و در چرخه حمایت قرار می گیرند. میزان کمک هزینه معلولیت باید با در نظر گرفتن 3 عامل موثر بر این موضوع در نظر گرفته شود. «نرخ تورم»، «حداقل دستمزد» و «نرخ پرستاری در منزل»؛ «تعیین نرخ مددکار از کارافتادگی» و پرداخت نرخ های جدید به نسبت مابه التفاوت ماه/ماه قبل باید در سریع ترین زمان ممکن انجام شود تا مانند سال گذشته مابه التفاوت پرداخت نشود. منجر به تضییع حقوق نیازمندترین و مظلوم ترین اقشار جامعه شود.