چند برابری پرداخت مستمری به مشمولان تسهیلات رفاهی بانک رفاه

چند برابری پرداخت مستمری به مشمولان تسهیلات رفاهی بانک رفاه

متقاضیان دریافت کمک های اجتماعی اولین کسانی نیستند که با مشکل تامین هزینه های درمان و دریافت مستمری مواجه می شوند. زمانی که در سال 1402 دولت تصمیم گرفت بودجه سازمان اجتماعی برای پرداخت مستمری ها را حذف و در اختیار سازمان کمک های بلاعوض قرار دهد تا از این پس مستمری ها زیر نظر این سازمان پرداخت شود، چند تن از مدیران این سازمان پرداختند. سازمان اعتراض کرد، اما به زودی صدای این اعتراضات خاموش شد

اکنون همین حاکمان مدعی هستند که به دلیل نبود زیرساخت های مناسب برای پرداخت مستمری های رفاهی در اجرای تبصره 8 قانون بودجه 1402 کوتاهی کرده اند اما به نظر می رسد زیرساخت های مورد نظر کارکنان دولت فراهم شده و همانطور که در طبق قانون بودجه، مستمری مددکاران اجتماعی باید از امسال از طریق سازمان هدایت یارانه ها پرداخت شود.

اما اکنون که دو ماه از ابتدای سال می گذرد این مستمری با تاخیر در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. این در حالی است که بسیاری از این افراد برای تامین لوازم بهداشتی، هزینه درمان و همچنین هزینه دارو به این مستمری ناچیز نیاز دارند.

این در حالی است که سرانه خانواده های یک نفره در ماه یک میلیون تومان، خانواده های دو نفره یک میلیون و 420 هزار تومان، خانواده های سه نفره دو میلیون تومان، خانواده های چهار نفره دو میلیون و 950 هزار تومان است. تومان و خانواده های پنج نفره و بالای 3 میلیون و 150 هزار تومان 1403 در نظر گرفته شده است. مبلغی که با توجه به میزان تورم موجود در جامعه به خصوص برای افرادی که توان کار ندارند بسیار ناچیز است.

شهرام مبصر، فعال معلولیت و رئیس انجمن تعطیل شده ساحل امید می گوید: به نظر می رسد همه این اتفاقات پیامی دارد و آن این است که تعداد قابل توجهی از بازنشستگان را از چرخه درآمد خارج کند در درجه اول برای کاهش هزینه های خود به معلولان روی آورد.

وی می افزاید: معیشت بسیاری از این افراد به مستمری دریافتی آنها بستگی دارد. این در حالی است که سازمان بهزیستی در سال های اخیر با تغییر سلیقه در میزان از کارافتادگی، میزان مستمری افراد را کاهش داده و به نظر می رسد این روش چندان موثر نبوده و اکنون به دنبال حذف افراد از چرخه این مزایا هستند. .

ناظر در پاسخ به این سوال که منظور از تغییر ذائقه در میزان معلولیت چیست، می گوید: در بسیاری از موارد افراد دارای معلولیت شدید خود را با معلولیت معمولی معرفی می کنند، در حالی که فرد دارای معلولیت شدید معلول است و قادر به کار نیست. . اما وقتی درجه از کارافتادگی ذکر می شود به این معناست که فرد قادر به کار است و این مشکل بسیاری از افراد را دچار مشکلات زیادی کرده است.

وی ادامه می دهد: همانطور که گفته شد سیاستی پشت تاخیر پرداخت مستمری ها وجود دارد و احتمال می رود عده ای از چرخه پرداخت خارج شوند. اما مهمتر از آن، هیچ یک از سازمان های مردم نهادی که در حوزه معلولان فعالیت می کنند، به معنای واقعی کلمه مطالبه گر نبوده و نیستند.

مبصر همین مشکلات موجود را دلیل تعطیلی انجمن ساحل امید می داند و می گوید: با این شرایط بهتر است حتی تشکل اجتماعی تعطیل شود. سازمانی که نمی تواند حقوق مددجویان خود را احقاق کند و بیشتر تشریفاتی است، جز صرف هزینه برای دولت، اثری ندارد.