آمریکا تحریم های جدید ضدایرانی وضع کرده است


ساعت: 19:01
تاریخ انتشار: 14/04/01
کد خبر: 1841596

اسامی 10 نفر از اتباع کشورهای مختلف از جمله ایران، ترکیه و افغانستان و 9 شرکت مستقر در هنگ کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات در فهرست تحریم‌های جدید قرار گرفته است. وزارت امور خارجه، امور مالی ایالات متحده.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه اسامی چندین فرد و شرکت را در فهرست تحریم ها قرار داد که ادعا می کنند بخشی از یک شبکه بین المللی درآمدزایی برای دولت اسلامی و نیروهای نگهبان حزب الله هستند.

در این فهرست که در وب سایت وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شده است، 10 شخص و 9 شرکت فهرست شده اند. اتباع تحریم شده شهروندان ترکیه، ایران، افغانستان و روسیه هستند. شرکت های تحریم شده در هنگ کنگ، لبنان، چین، ایران، روسیه، کره جنوبی و امارات متحده عربی مستقر هستند.

وزارت دارایی در بیانیه‌ای با بیان ادعاهای غیرمستند اعلام کرد: امروز سازمان کنترل دارایی‌های خارجی وزارت دارایی یک شبکه نفت و پولشویی که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می‌شود را در فهرست تحریم‌ها قرار داد. این شبکه فروش صدها میلیون دلار نفت ایران به نیروهای قدس و حزب الله را تسهیل کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین مدعی است که این شبکه از سوی نهادهای اقتصادی روسیه حمایت می شود و عامل اصلی درآمدزایی نفتی برای ایران بوده است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی گفت: «ایالات متحده کاملا متعهد است که ایران را به دلیل حمایت از معاونان تروریست و بی ثبات کردن خاورمیانه پاسخگو باشد».

وی افزود: تا زمانی که ایالات متحده به تلاش خود برای بازگشت به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهد، ما از تمرکز بر کسانی که از نیروهای قدس یا حزب الله حمایت مالی می کنند دریغ نخواهیم کرد.

تحریم های جدید با ادعاهای آمریکا مبنی بر حسن نیت در مذاکرات با ایران در تضاد است.

دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن گفته است که قصد دارد از طریق مذاکرات در وین، آمریکا را به توافق هسته ای برجام بازگرداند، اما تاکنون از اجرای تعهدات خود سرباز زده است. مذاکرات چند ماه پیش به حالت تعلیق درآمد.

مذاکرات برای لغو تحریم ها در وین چند ماه است که متوقف شده است. دولت آمریکا از آغاز مذاکرات بارها به جای ارائه ابتکار عملی برای پیشبرد مذاکرات، تلاش کرده است تا کشورهای مختلف را به تاخیر و مانع تراشی در مذاکرات متهم کند.

یکی از دلایل شکست طرف های آمریکایی در انجام اقدامات لازم در مذاکرات وین، مخالفت اعضای کنگره با سیاست دولت بایدن در قبال برجام بود. یکی از انتقاداتی که به این گروه از قانونگذاران آمریکایی وارد است این است که برجام به همه حوزه های مناقشه آمریکا با ایران از جمله فعالیت های منطقه ای و برنامه موشکی ایران نمی پردازد.

کشورهای غربی و به ویژه آمریکا از زمان لغو مذاکرات وین به عملیات های رسانه ای و روانی خود ادامه داده اند تا به جای عمل به تعهدات خود در احیای برجام، بهانه های مختلفی برای سرزنش ایران بیاورند.

آنها با ربط دادن این مذاکرات به جنگ اوکراین، ابتدا مدعی شدند که روسیه مانع از مذاکرات شده است. پس از آنکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در جریان سفر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به صراحت اعلام کرد که موضوع درخواست مسکو برای همکاری با ایران پس از اجرای کامل برجام مانعی برای ادامه مذاکرات نیست، کشورهای غربی یک ایرانی موضوعی مطرح شده است که درخواست تهران برای حذف سپاه از فهرست سازمان های موسوم به تروریستی، مذاکرات را متوقف کرده است.

ضرورت ارائه گزارش به رژیم صهیونیستی از دیگر عواملی است که مذاکرات را به تاخیر انداخته است. دولت بایدن بارها اعلام کرده است که در مذاکرات وین دیدگاه های رژیم را در نظر خواهد گرفت. رژیم صهیونیستی بارها مخالفت خود با احیای برجام را اعلام کرده است، هرچند برخی از مقامات اطلاعاتی این رژیم اکنون گفته اند بازگشت به برجام را به نفع خود می بینند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید