انتقاد محسنی از واژه ممنوع الخروج بدون اطلاع و غیرقانونی

زمان: 16:12
منتشر شده در: 1400/07/19
کد خبر: 1775300

رئیس قوه قضائیه گفت: هرچند در قانون مقرر شده است که ممنوعیت خروج پس از 6 ماه بی اثر خواهد بود ، با وجود پرداخت مالیات ، تسویه حساب با بانک ها یا صدور قرار منع تعقیب و پایان دوران محکومیت ، برخی افراد همچنان ممنوع الخروج هستند. و به این موضوع پرداخته نخواهد شد “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه های قضایی ؛ حجت الاسلام و المسلمین عاملان این فاجعه بزرگ را در اسرع وقت شناسایی و با آنها برخورد آموزنده داشته باشد.

رئیس قوه قضائیه با شهادت جمعی نمازگزاران شیعه در این حادثه تسلیت گفت و به مجروحان و مجروحان تسلیت گفت و ابراز امیدواری کرد که مقامات و مردم افغانستان اجازه ندهند کشورشان به کانون تروریست ها و تکفیری ها تبدیل شود. و کسانی که مرتکب چنین جنایات وحشتناکی می شوند.

محسنی اژه ای از جامعه بین المللی و فعالان حقوق بشر خواست تا بگویند که ایالات متحده پس از 20 سال شکست تحقیرآمیز افغانستان را ترک کرده است و به دنبال انتقام از مردم مسلمان است و تلاش می کند با کثافات خود مانند داعش امنیت و آرامش را در این کشور مختل کند. با برخورد مناسب با عاملان جنایات تروریستی ، آنها اجازه نخواهند داد که بیش از پیش توسط آزادیخواهان سراسر جهان رسوا شوند.

رئیس دادگستری همچنین به آژانس بین المللی انرژی اتمی و اداره قضایی حقوق بشر دستور داد تا در اسرع وقت از طریق اقدامات قانونی در مجامع بین المللی به این موضوع رسیدگی کنند.

محسنی اژه ای هفته نیروی انتظامی را تبریک گفته و برای همه فرماندهان و کارکنان پرتلاش این نیروها بویژه آنهایی که مأموریت آنها مربوط به قوه قضائیه است آرزوی موفقیت روزافزون کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تعریف 20 اکتبر به عنوان “روز ملی کاهش بلایا” گفت: آنها قابل پیش بینی هستند ، به موقع عمل می کنند ، می توان از خسارات مادی و جانی زیادی جلوگیری کرد.

محسنی اژه ای افزود: در سال های اخیر ، به ویژه با اقداماتی که ادارات مختلف قوه قضائیه در آسیب شناسی بلایای طبیعی انجام داده اند ، مشخص شده است که در صورت انجام برخی اقدامات پیشگیرانه ، می توان خسارات و پیامدهای بلایای طبیعی را تا حدودی کاهش داد. همه اقدامات مربوطه ، مقامات ، به ویژه دولت. “انتظار می رود که آنها به این موضوع بپردازند.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به ممنوعیت خروج افراد از کشور توسط برخی دستگاه ها از جمله سازمان مالیاتی و بانک ها و برخی دستگاه های قضایی ، گفت که تعداد ممنوع الخروجی زیاد نیست اما کم نیست و این مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

محسنی اژه ای افزود: ابتدا باید مشخص شود کدام دستگاه ها می توانند خروج افراد را ممنوع کرده و خروج آنها به چه کسانی و چه مدت ممنوع است و نباید به مردم گفت که ممنوع الخروج هستند بدون هیچ گونه توجیه قانونی. و در فرودگاه پیدا کنید. “

وی ادامه داد: گاهی اوقات خروج شخصی از کشور ممنوع می شود که بعداً برای این شغل غیر ضروری به نظر می رسد و مشکل دیگر این است که حتی برخی از افراد با وجود قانونی که ممنوعیت سفر را پس از 6 ماه بی اثر می کند ، با وجود پرداخت مالیات هنوز با بانک ها تسویه حساب می شود. “یا صدور قرار منع تعقیب و پایان حکم همچنان ممنوع الخروج است و این موضوع مورد توجه قرار نمی گیرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در دوران ریاست جمهوری آیت الله یزدی در قوه قضائیه مقرر شد ممنوعیت خروج از طریق دادستانی کل رعایت شود تا قوانین آن به طور کامل رعایت شود.

اما در روزهای اخیر با یکی از مقامات بوشهر تماس گرفته است که می گوید قصد دارد برای انجام کاری به خارج از کشور برود ، اما در فرودگاه متوجه شده است که اجازه خروج ندارد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه طی روزهای آینده بخشنامه ای برای سازماندهی ممنوعیت خروج صادر می کند ، از دادستان عمومی و نهاد بازرسی خواست تا از نزدیک بر روند ممنوعیت خروج نظارت کنند تا قوانین آن رعایت شود.

محسنی اژه ای همچنین از دادستان انتظامی قضات خواست با متخلفان پس از صدور بخشنامه مربوطه ، از دستورالعمل تخلف کنند.

وی همچنین از معاون حقوقی قوه قضائیه خواست اصلاح قانون را به منظور ساماندهی راه منع خروج افراد بررسی کند تا در صورت لزوم موضوع از طریق مجلس شورای اسلامی پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به شروع فصل زمستان و اینکه در فصل زمستان ممکن است مانند سالهای گذشته با آلودگی هوا روبرو شویم ، از رئیس بازرسی کل کشور و دادستان کل کشور خواست متخصص ارائه دهند. در زمستان ، دولت باید به مدیران اجرایی در برنامه ریزی و جلوگیری از کاهش آسیب در این فصل کمک کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به برگزاری جلسات تخصصی با گروههای مختلف برای بررسی حقوق عمومی و حقوق موسسات ، گزارشی از جلسه کمیسیون غیر دپارتمانی نظارت بر مطالبات غیرجاری بانکها در سالهای اخیر ارائه کرد. به

محسنی اژه ای گفت که این کمیته از نمایندگان 19 نهاد تشکیل شده است و سعی می کند مطالبات بانکی و حمایت تولید را بدون نیاز به اقدامات قانونی جمع آوری کند. انجام دهید.

بر این اساس ، رئیس قوه قضائیه به معاون اول و دادستان کل دستور داد تا موضوع ارتقاء و تقویت کار کمیسیون غیر دپارتمانی برای پیگیری جدی تر مطالبات بانکی را بررسی کنند تا این کار با سرعت بیشتری انجام شود.

محسنی اژه ای همچنین به دیدارهای خود با نمایندگان مجلس اشاره کرد و با اشاره به آمادگی نمایندگان مجلس برای کمک به حل مشکلات قوه قضائیه ، از وزیر دادگستری و معاون اول وزیر دارایی و معاون دارایی ، پشتیبانی و امور حقوقی خواست تا مشکل به طور جدی

وی گفت: قوه قضائیه ماموریت های زیادی دارد اما اگرچه برخی قسمت ها مشمول قانون مشاغل سنگین هستند اما بودجه لازم برای اجرای این مأموریت ها اختصاص داده نمی شود که این امر نیازمند توجه ویژه است.

وی همچنین از وزیر دادگستری و معاون اول و معاون حقوقی قوه قضائیه خواست تا از کمک نمایندگان مجلس برای اصلاح قوانین و تسهیل ارائه خدمات قضایی به مردم استفاده کنند.

بررسی دو ساعته مشکلات مردم در روند توقیف ، انتقال ، نگهداری و ترخیص خودروها

در پی اجرای حکم قاضی عالی کشور برای شمارش مشکلات مردم با قوه قضائیه و بررسی تصمیمات حل این مسائل ، قسمت دوم جلسه امروز شورای عالی قضایی به بررسی مشکلات مردم در استان اختصاص یافت. روند توقیف ، انتقال ، نگهداری و رهاسازی وسایل نقلیه. در بحث دو ساعته و ارائه نظرات و نظرات توسط تعدادی از اعضای شورا ، رئیس قوه قضائیه دستورات لازم را در این زمینه صادر کرد.

رئیس قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر لزوم توقیف خودروها از پلیس گفت که در برخی موارد آنها بدون مجوز قوه قضائیه و مطابق مقررات داخلی خود اقدام کرده اند ، اما در برخی موارد گفت که این ضبط ها در مطابق دستورالعمل یا دستورالعمل کلی. کار می کند.

محسنی اژه ای نمونه هایی از مشکلات مردم در این زمینه را ذکر کرد.

رئیس قوه قضائیه عدم قطعیت زمان توقیف برخی از خودروها را از دیگر مشکلات موجود در روند توقیف اموال عنوان کرد و مشکل سوم را در این زمینه توضیح داد: زمان توقیف باعث ناشناخته شدن اموال می شود.

رئیس قوه قضائیه افزود: وقتی کالاها ناشناخته می شوند ، مطابق ماده 49 با آنها برخورد می شود ، اما در برخی موارد ناشناخته نیست ، اما مالک در واقع به دلایلی مانند سند مالکیت خودرو خود را واگذار کرده است. مشکل یا عدم توانایی در پرداخت هزینه پارکینگ. اگر پرونده ای در این زمینه مطرح شود و دادگاه در ماده 49 حکم صادر کند ، این خود یک مشکل است.

رئیس قوه قضائیه خسارت ناشی از نگهداری نامناسب خودروهای توقیفی را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: وقتی خودروها پس از توقیف توقیف می شوند ، مشخص نیست چه کسی باید پاسخگو باشد.

محسنی اژه ای با تاکید بر لزوم تنظیم شرایط توقیف و نگهداری وسایل نقلیه توسط پلیس ، به معاون وکیل دادگستری دستور داد در اسرع وقت دستورالعمل اجرایی در این مورد تدوین کند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به رویکرد قاطع قوه قضائیه در پرونده های مفاسد مالی و اقتصادی اشاره کرد و در عین حال خاطرنشان کرد که پیامدهای مخرب و بلندمدت فساد فرهنگی بسیار زیاد است.

رئیس قوه قضائیه مردم ایران اسلامی را مردمی متدین ، ​​دلسوز و نوع دوست توصیف کرد و گفت: هر چه قوه قضائیه از ظرفیت مردم در انجام مأموریت های خود بیشتر استفاده کند ، موفقیت های بیشتری نیز کسب خواهد کرد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید