بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

فیروز نادری در ۱۴ فروردین ۱۳۲۵ در شیراز به دنیا آمد. او 4 سال بیشتر نداشت که پدر و مادرش از هم جدا شدند و چیز زیادی از مادرش به یاد نمی آورد. دوران کودکی را در شیراز گذراند، اما پس از پایان دوره ابتدایی به تهران رفت و دوره متوسطه را در پایتخت گذراند.

نادری مدرک لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه ایالتی آیووا و فوق لیسانس و دکترا را در سال های 1972 و 1976 از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اخذ کرد. جالب اینجاست که درست روز دفاع از دکترا بینی اش شکست: ماجرا از این قرار بود که بعد از دانشگاه برای دیدن یک بازی بیسبال رفتم. یک دستم ساندویچ بود، در دست دیگرم مشروب بود، یکی از بازیکنان معروف آن زمان توپ را زد که بینی ام شکست.

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

پس از اتمام تحصیلات به ایران بازگشت و ضمن خدمت سربازی مدتی در مرکز سنجش از دور ایران مشغول به کار شد.

دکتر نادری نزدیک به 37 سال سمت های مختلفی در ناسا داشت. او در سال 1979 به آزمایشگاه رانش جت ناسا (JPL) پیوست و در زمینه های مختلفی مانند مهندسی سیستم ها، توسعه فناوری، مدیریت برنامه و پروژه سیستم های ارتباطی ماهواره ای، رصدخانه های رصد زمین از راه دور، رصدهای اخترفیزیکی و سیستم های سیاره ای فعالیت کرد.

نادری بین سال‌های 1996 تا 2000 مدیر برنامه Origins بود که هدف آن جستجوی سیارات مشابه زمین در منظومه‌های سیاره‌ای بود.

بین سال‌های 2000 تا 2005، او به عنوان رئیس برنامه اکتشاف مریخ منصوب شد، در این مدت او با موفقیت مدارگرد ادیسه مریخ، پرتاب مریخ‌نوردهای روح و جنگل و توسعه مدارگرد شناسایی مریخ را با موفقیت پرتاب کرد. این موفقیت ها در شرایطی به دست آمد که قبل از ریاست دکتر نادری، چندین ماموریت متوالی آژانس فضایی ناسا برای پرتاب فضاپیما به مریخ با شکست مواجه شده بود. پس از اثبات توانایی های خود در برنامه اکتشاف مریخ، در سال 2005 به عنوان معاون راهبردی آزمایشگاه رانش جت، مسئولیت توسعه برنامه ها و استراتژی های استراتژیک را بر عهده گرفت و تا سال 2011 این سمت را بر عهده داشت.

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

او در سال 2011 به بالاترین مقام حرفه ای خود رسید و به عنوان مدیرکل تحقیقات منظومه شمسی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا منصوب شد و تا سال 2016 این سمت را حفظ کرد و پس از استعفا از سمت خود ادامه داد.

او در نامه استعفای خود به مقامات ناسا نوشته بود که وقتی 36 سال پیش به ناسا آمد، فکر می کرد تا زمانی که به این کار علاقه داشته باشد در این سازمان خواهد ماند و به محض اینکه علاقه اش را از دست داد، آنجا را ترک خواهد کرد. اما اکنون 36 سال می گذرد و علاقه او نه تنها از بین نرفته بلکه افزایش یافته است.

علایق و سرگرمیها:

دکتر نادری درباره سرگرمی های خود گفت: از بودن در کنار خانواده و اقوامم در کالیفرنیا بسیار لذت می برم. من همچنین از تماشای ورزش های USC لذت می برم. من معمولا از اینترنت برای خواندن اخبار و بازدید از Kodoom.com استفاده می کنم. گاهی اوقات بازی های باشگاه بسکتبال لس آنجلس لیکرز را نیز تماشا می کنم.

جملات دائمی:

اکثر مردم بر این باورند که کارمندان و مدیران ناسا از وجود بشقاب پرنده ها و موجودات فضایی اطلاع دارند، اما اگر این باور اشتباهی است، آنها را مطلع نمی کنند.

بسیاری بر این باورند که ناسا سالانه مقدار زیادی بودجه دریافت می کند، زمانی که تنها 0.25 درصد از بودجه فدرال ایالات متحده به دست ما می رسد.

مشکلات علمی، فنی و مالی موانع سفر به مریخ است و با توجه به کاهش بودجه ناسا احتمالا این سفر تا سال 2050 محقق نخواهد شد.

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

جوایز و افتخارات:

جایزه درجه دوم ویلیام راندولف لاولیس 2010 انجمن فضانوردی آمریکا (AAS)

در سال 2005 مدال افتخار جزیره الیس را دریافت کرد

برنده جایزه لیبرال 2004

مدال رهبری ممتاز ناسا

دریافت کننده بالاترین افتخار ناسا، مدال خدمات برجسته

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

یک سیارک کمیاب

در سال 2016، ناسا به لطف خدمات ارزنده دکتر نادری، سیارک (5515) EL1 1989 واقع در منظومه شمسی را به سیارک نادری تغییر نام داد.

بیوگرافی دکتر فیروز نادری از شیراز تا ناسا

اسکار 2017

در پی تصویب ممنوعیت ورود اتباع ایران و شش کشور دیگر به آمریکا، اصغر فرهادی کارگردان ایرانی نامزد اسکار در اعتراض به این ممنوعیت از سفر به آمریکا خودداری کرد و دکتر نادری و دکتر نادری را معرفی کرد. انوشه انصاری به عنوان نماینده وی در این رویداد

دیدگاهتان را بنویسید