تناژ صادرات غیرنفتی کشور 21 درصد افزایش یافت


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805474

وزن (تناژ) صادرات غیرنفتی کشور در 5 ماهه نخست دولت سیزدهم نسبت به 5 ماهه پایانی دولت دوازدهم 21 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجیدرضا حریری، یکی از اعضای اتاق بازرگانی با زیر سوال بردن آخرین آمار از افزایش تجارت خارجی کشور گفت: ارزیابی های تحلیلی نشان می دهد که رشد تجارت اخیر ربطی به سیاست های اقتصادی دولت ندارد. بررسی جدول واردات و صادرات کشور نشان می دهد که اگرچه صادرات ایران از نظر ارزشی بیش از 30 درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما از نظر وزن و تناژ کمتر از 4 تا 5 درصد رشد داشته است. نوشته شده است.

وی افزود: رشد آمار تجارت کشور به دلیل افزایش قیمت ها بوده و تغییر خاصی در رویکردهای تجاری ایران ایجاد نشده است. بنابراین دلیل اصلی رشد صادرات و واردات کشور در سال جاری به دلیل افزایش قیمت اقلام مختلف است.


افزایش ۲۱ درصدی تناژ صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماهه نخست دولت سیزدهم


اظهارات این عضو اتاق بازرگانی ضمن نگاهی به آمار گمرک از صادرات و واردات کشور در دولت سیزدهم، رشد چشمگیر آن را هم از نظر وزنی و هم از نظر ارزشی نشان می دهد.

در حالی که حریری تلاش کرد آمار منتشر شده از سوی مقامات دولتی مبنی بر افزایش صادرات کشور را به ارزش آن محدود کند و ارزش صادرات را به دلیل قیمت بالای اقلام صادراتی در بازارهای جهانی مرتبط کند، آمار گمرک حجم و تناژ صادرات ایران را نشان می دهد. روغن 5 ماهه اول دولت سیزدهم 21 درصد بیشتر از 5 ماهه آخر دولت دوازدهم بوده است. تناژ واردات کالا در کشور نیز در مدت مشابه 40 درصد افزایش یافته است.

دلیل افزایش تناژ صادراتی کشور، توسعه روابط تجاری با همسایگان و احیای روابط راهبردی با کشورهای دوست ایران در سایر نقاط جهان در دولت سیزدهم بوده است. روابطی که در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم با امیدهای واهی به همکاری با اروپا و آمریکا و بازارهای ایران رها شد، در سایر نقاط جهان از بین رفته است.

افزایش ۲۱ درصدی تناژ صادرات غیرنفتی کشور در ۵ ماهه نخست دولت سیزدهم

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید