حسین ماهینی پشت پنجره بسته

حسین ماهینی پشت پنجره بسته

روز جدید «ایرادات هر صنفی و هر گونه اعتراضی در موضوعات مختلف همیشه شنیده و شنیده می شود. امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که در محافل علمی، سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلفی بیان می شود، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است.

«ایرادات هر صنفی و هر گونه اعتراضی در موضوعات مختلف همیشه شنیده و شنیده می شود. امروز آزادی بیان در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که در محافل علمی، سیاسی و فرهنگی و رسانه ها نظرات مختلفی بیان می شود، اما اعتراض با اغتشاش متفاوت است. اینها بخشی از سخنان ابراهیم رئیسی در اولین روزهای اعتراضات پس از درگذشت مهسا امینی است.

رئیس جمهور به صراحت اشاره کرد که در جمهوری اسلامی آزادی بیان وجود دارد و صدای اعتراض شنیده می شود. پس در اصل اول مقوله اعتراض یک مورد حقوقی است که در قوانین ایران فارغ از نژاد و فرهنگ پذیرفته شده است. وقتی این قانون اجرا می شود چه اتفاقی می افتد یکی از سوالات نامشخص است. با این حال، مرز بین آنچه اعتراض و اغتشاش تلقی می شود نیز مشکوک است. نگاه احزاب سیاسی نیز به این مقوله متفاوت است، از این رو طیف اصولگرا و تحلیلگران نزدیک به آن در تحلیل های خود نام اعتراض را مطرح نمی کنند و یا خیلی کوتاه از آن عبور نمی کنند، اما به شدت بر کلمه اضطراب تاکید می کنند و بسیاری از اعتراضات مردمی را سردرگم می کند. با کلمات آنها مخلوط شده اند تا مشکلی را کم اهمیت جلوه دهند که حتی رئیس جمهور نیز آن را پذیرفته و تصدیق کرده است. در تاریخچه اتفاقات اخیر ایران، بسیاری از چهره های سرشناس ورزش ایران نیز نظر خود را اعلام کردند. نظراتی که گاهی برگرفته از احساسات و عواطف درونی یا مشاهداتی است که داشته یا دریافت کرده اند. اکنون که به گفته مسئولان دولتی فضا آرام شده است، مشکل جدیدی به وجود آمده است که مربوط به دستگیری یکی از چهره های مجازی نسبتا فعال در بین فوتبالیست های ایرانی است. به گزارش خبرگزاری ایرنا وابسته به دولت، حسین ماهینی بازیکن و کاپیتان سابق پرسپولیس و ملی پوش سابق ایران بازداشت شد. ایرنا در مطلبی درباره حسین ماهینی در سایت خود، جرم وی را اینگونه تعریف کرد: مطالب منتشر شده توسط ماهینی مصداق تلاش برای ایجاد آشفتگی و هرج و مرج در کشور بود و به هیچ وجه با واقعیت ها مطابقت نداشت. سوگیری علیه حسین ماهینی قبل از تصمیم گیری انجام شد.

در واقع حسین ماهینی خیلی سریع نه یک معترض که یک اغتشاشگر شناخته شد. کسانی که ماهینی را می شناسند می دانند که او در استفاده از شبکه های مجازی در بین فوتبالیست ها پیشرو است و مدت هاست در توئیتر فعال بوده است. بیشتر پست هایی که او منتشر می کند واکنش هایی به موضوعات مختلف اجتماعی به استثنای ورزش است. او در مورد زنان و حق ورود آنها به دبیرستان می نویسد و حتی وقتی صحبت از اعتراض معلمان می شود، حسین ماهینی پشت سر آنها می ایستد. طبیعی است که حسین ماهینی نیز مانند سایر افراد مشهور همواره مشکوک به غیرمتخصصی است و نباید در همه امور نظر خود را اعلام کند. این پرونده حامیان و مخالفان زیادی داشت اما آنچه مشخص است حسین ماهینی نیز مانند بسیاری دیگر از ورزشکاران برجسته تلاش می کرد در کنار مردم باشد و تا جایی که امکان داشت در انتقادات خود در کنار عدالت ایستادگی کرد.

اتفاق اخیری که برای ماهینی افتاد حالا با اعتراض چهره های ورزشی مواجه شده است. تقریباً تمامی افرادی که از علی کریمی و پست هایش در حادثه اخیر در 48 ساعت گذشته حمایت کردند، از حسین ماهینی حمایت کردند و خواستار آزادی او شدند. ناگفته نماند که موضوع دستگیری با اظهارات مسئولان برای آرام کردن التهاب کنونی در تضاد است. خطر بیشتر است، اما وجود دارد. بخش اصلی مشکل در چنین مواردی اصرار بر گوش دادن به گفتگوها، تحلیل ها و نوشته های یک جریان خاص است. این بدان معناست که درست مانند اغلب رفتارهای رادیویی و تلویزیونی که بستر آن یک طیف خاص است، در چنین مواردی خواسته های یک طیف خاص شنیده می شود و برآورده می شود. قبل از دستگیری حسین ماهینی یا برخی چهره های مطرح دیگر، چهره های نزدیک به طیف اصولگرا خواهان برخورد با این افراد بودند. حمید رسایی یکی از آنهاست. در فضای رسانه ای روزنامه های همشهری وابسته به شهرداری، جام جم وابسته به صداوسیما و روزنامه کیهان درخواست مشابهی داشتند. اینها بدون در نظر گرفتن سایر رسانه های نزدیک به این جریان است. روزنامه کیهان در موردی خاص با حمله به اظهار نظر چهره‌های مشهور ورزشی و سینمایی نوشت: در داخل کشور باید با تندروهای اصلاح طلب و برخی سلبریتی‌هایی که دست نشانده و تحریک‌کننده آمریکا بودند برخورد قاطع انجام داد. بیشتر جرات حمله به امنیت کشور را نداشته باشید. مماشات با مدعیان اصلاحات که با اجرای نقشه دشمن و برخی سلبریتی ها که گلویشان پر از ثروت کشور است و در عین حال مرتکب اشتباهات فراوان و آشوب و بی نظمی شدند، سال ها پست های مدیریتی را اشغال کردند و فاجعه آفریدند. آنها مغرورتر و با تصورات نادرست هستند.بیش از قبل انجام دهید. علاوه بر محکومیت و برخورد قاطع با این ارواح، خسارت وارده به اموال عمومی نیز باید از آنها گرفته شود. سلبریتی هایی که در آشوب اخیر به کشور لگد زدند و با ارزش های مردم مبارزه کردند، خوردند و درآمدهای میلیاردی به دست آوردند. با بازگرداندن ثروت مملکت از آنان، ضمن جبران اندکی از حقوق عمومی، باید از ناامنی و فساد آنان جلوگیری کرد.» ناگفته نماند که کاهان در این چند سطر خطاب به این افراد و نحوه نگاهش به آنان. اکنون دقیقاً همان چیزی است که کارشناسان از آن شکایت داشتند؛ برخلاف وعده‌های ذکر شده برای شنیدن نگرانی‌ها و صدای همه طیف‌ها، در مورد دستگیری‌ها، ظاهراً صدای یک طیف خاص شنیده می‌شود و درخواست آنها محقق شده است. و همین موضوع نیز مدتی است که مطرح بوده و به نظر می رسد شنیدن صدای همه جریان های سیاسی بیش از آنکه واقعیت داشته باشد شعاری است.حسین ماهینی یکی از ده ها ورزشکار مطرحی است که اعتراض کرده و نظری در مورد آن داشته است. اتفاقاتی که در ماجرای فوت مهسا امینی رخ داد از نظر دولت و رئیس جمهور در خصوص اعتراضات چه خواهد شد با حسین ماهینی موضوعی است که در روزهای آینده تصمیم گیری می شود. و

دیدگاهتان را بنویسید