دلار تا پایان آذر به 40 هزار تومان می رسد؟

دلار تا پایان آذر به 40 هزار تومان می رسد؟

مشاهدات حاکی از آن است که قیمت دلار در بازار غیررسمی بار دیگر از کانال عبور کرد و از مرز 38 هزار تومان عبور کرد. این در حالی است که دلار نسبت به روز گذشته که روی 36 هزار و 900 تومان بسته شده بود، بیش از هزار تومان افزایش قیمت داشته است. به گزارش اقتصاد، امروز 24 نرخ دیگر دلار مانند نیم دلار و دلار در بازار ترکیبی ارز نیز افزایش یافت. بنابراین دلار توافقی به 35600 تومان و دلار نیما به 28570 رسید، اما سوال اصلی این است که افزایش قیمت دلار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و آیا دلار تا پایان آذرماه از مرز 40 هزار تومان عبور می کند؟

شوک نااطمینانی های اخیر در قیمت دلار

در همین رابطه سهراب دلناجیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه رازی کرمانشاه می گوید: بازار دلار هوشمندترین و حساس ترین بازار اقتصاد کشور است و عجیب است که حساسیت این بازار در سال های اخیر بسیار افزایش یافته است. سال ها. سال به خصوص در روزهای اخیر

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دلالان و فعالان بازار دلار و ارز به تمامی اخبار و اطلاعات کوتاه مدت و بلندمدت توجه دارند، ادامه داد: بازار دلار و ارز در روزهای اخیر شاهد بیش از حد بلاتکلیفی بوده است. علاوه بر بلاتکلیفی های قبلی از جمله تحریم ها، FATF و بن بست برجام، با رفتار و تصمیمات مشاهده شده در اقتصاد داخلی از سوی مسئولان فعلی، بازار بیش از پیش دچار ابهام شده است.

افزایش انتظارات تورمی و ارزش دلار

این کارشناس اقتصادی با اشاره به کسری بودجه حدود 300 هزار میلیاردی دولت می گوید: هیچ بخشی از مصرف کنندگان بودجه حاضر به صرفه جویی و انصراف از دریافت بودجه نیستند. یعنی تامین کسری بودجه باید با چاپ پول یا روش هایی که نقدینگی را گسترش می دهد انجام شود. این بدان معناست که کالاهایی که روزانه مورد استفاده مردم قرار می گیرند، در معرض تورم قرار می گیرند و این افزایش قیمت معمولاً منجر به افزایش انتظارات تورمی می شود.

دل ناجیان می افزاید: از سوی دیگر، نوع تصمیمات اتخاذ شده در نظام اقتصادی ایران اعم از صنعت، خودرو، نفت، ساختمان و مسکن و … نشان می دهد که دولت هیچ برنامه منسجم، دقیق و مناسبی برای این موضوع ندارد. این بخش‌ها را کنترل کنید.«نمونه‌ها در هر جهت» کل نظام اقتصادی کشور را به پیش می‌برد.

رفتار مشکوک چین در قبال ایران

این استاد دانشگاه رازی کرمانشاه بیان می کند: قرارداد بلندمدت 60 میلیارد دلاری گاز چین و قطر و همچنین قرارداد راهبردی بلندمدت چین و عربستان، فضای عدم اطمینان نسبت به آینده کشور را افزایش داده است. در روزهای اخیر. این دو کشور علاوه بر توافق چین و عربستان، تفاهم نامه هایی امضا کرده اند که منافع ایران را نادیده می گیرد.

به اعتقاد دلسوختگان، ابهام در “آیا اقتصاد ایران تنها اقتصاد جهان است؟” یا «اقتصاد ایران یک اقتصاد بحرانی است که ممکن است بحران های بزرگتری داشته باشد؟» و «جایگزین رفتار چین در شرایط کنونی چیست و دولت می‌خواهد چه تصمیمی در برابر رفتار چین بگیرد؟» این امر آینده اقتصاد این کشور را پیچیده کرده و نااطمینانی را افزایش داده است.

چرا سرمایه مردم به سمت بازار دلار و طلا رفت؟

این کارشناس اقتصادی معتقد است: بزرگترین گره همه این مشکلات «ایرادهای داخلی» است که باعث ایجاد شکاف بین دولت و مردم شده است و این شکاف می تواند پیام بدی برای همه فعالان نظام های اقتصادی به ویژه ارز داشته باشد. بازار.

دلناجیان ادامه می دهد: در این میان آیا چشم انداز مثبتی برای بازارهای مالی و اقتصاد ایران وجود دارد؟ آیا چشم انداز فروش نفت بهتر است؟ آیا چشم انداز روابط خارجی بهتر است؟ آیا چشم انداز ارتباط با همسایگان بهتر است؟ آیا چشم انداز برای تولید داخلی بهتر است؟ آیا چشم انداز اصلاح بودجه دولت بهتر است؟ خیر، هیچ چیز صعودی وجود ندارد و این نزول در قیمت دلار و حرکت مردم به سمت خرید ارز و طلا به وضوح قابل مشاهده است. در چنین شرایطی مردم به بازارهایی مانند دلار، ارز و طلا روی می آورند تا پول خود را به دارایی تبدیل کنند.

نرخ تعادلی دلار در ماه دسامبر

این استاد دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه افزایش قیمت دلار تا 40 هزار تومان محتمل است، می گوید: به نظر می رسد دلار در هفته جاری با قیمت 38 هزار تومان به اضافه یا منفی 1500 به پایان برسد. 2 هزار تومان.
دلناجیان با بیان اینکه احتمال دارد دلار تا پایان آذرماه بین 36 تا زیر 40 هزار تومان در نوسان باشد، می گوید: به نظر نمی رسد تا پایان آذرماه دلار تا 40 هزار تومان کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید