شاخص کل بورس امروز 9 آبان 1400

شاخص کل بورس امروز 9 آبان 1400

روز جدید : شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با روندی کاملا نزولی با افت 35 هزار و 349 واحدی همراه شد.

بورس اوراق بهادار تهران امروز نیز مانند دیروز روند نزولی داشت به طوری که شاخص کل بورس در پایان معاملات با 35 هزار و 349 واحد عقب نشینی به رقم یک میلیون و 340 هزار و 319 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار همگن با 10 هزار و 287 واحد کاهش به رقم 360 هزار و 136 واحد رسید.

ارزش بازار بورس تهران به 5 میلیون و 352 هزار میلیارد تن رسید.

معامله گران بورس تهران امروز بیش از 5.9 میلیارد سهم حق تقدم و اوراق بهادار را در قالب 402 هزار قلم کالا به ارزش 3.761 میلیارد تن داد و ستد کردند.

ارزش معاملات امروز فرابورس ایران به بیش از 2 هزار و 258 میلیارد تن رسید با این حساب ارزش معاملات در هر دو بازار به بیش از 5 هزار و 898 میلیارد تن رسید.

در حالی که ارزش معاملات در هر دو بازار در روزهای رونق به بالای 32 هزار میلیارد تن رسید.

امروز همه شاخص های بورس قرمز بودند به طوری که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی 2.5 درصد کاهش یافت. این دو شاخص با کاهش 2.8 درصدی در معیار همگنی همراه هستند.

شاخص آزاد شناور با افت 2.4 درصدی، شاخص بورس اولیه که معاملات کمی دارد، 3.3 درصد و شاخص بورس دوم که محل اصلی معاملات است، تنها 1.7 درصد کاهش یافت.

امروز نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس ایران، گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه گذاری غدیر، پتروشیمی پردیس، گل گهر و هلدینگ نفت و گاز تامین و هلدینگ پتروشیمی به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص بورس دارند.

با نگاهی به بازار نقدی امروز ایران می بینیم که شاخص کل در پایان معاملات با 337 واحد کاهش به رقم 19 هزار و 231 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 73 هزار میلیارد تن رسید. ارزش بازار اصلی به بیش از 351 تریلیون تن رسید.

معامله گران امروز بیش از 1.8 میلیارد سهم حق ترجیحی و اوراق بهادار را در قالب 218000 قلم کالا به ارزش 2.275 میلیارد تن معامله کردند.

امروز نمادهای آریا ساسول، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان، صبا تامین، پتروشیمی تندگویان، ذوب آهن و پالایش نفت لاوان به ترتیب بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص فرابورس ایران دارند.

بر اساس اعلام صندوق پالایشگاه یکم که دولت اوایل شهریورماه سال گذشته با قیمت هر واحد 10 هزار تن به مردم عرضه کرد، امروز پس از بیش از 13 ماه انتظار نه تنها سودی ندارد بلکه با زیان 36 درصدی نیز همراه است. سرمایه . .

هر پالایشگاه امروز 6460 تن معامله شد که 36 درصد زیان داشت.

با توجه به حضور گسترده مردم در بورس تهران که به نزدیک به 58 میلیون سهامدار رسیده است، لازم است قوانین بورس متناسب با حضور مردم تغییر کند و مردم فرصت سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند. سرمایه‌گذاری‌های کوچک آنها، اما کارشناسان می‌گویند برای جلوگیری از ریسک‌های جدی بازار، بهتر است سرمایه‌گذاران واقعی و خرد را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مدیریت کرد.

یکی از خواسته های سهامداران این است که سهام شرکت هایی که در بورس و مجامع فرابورس تصویب می شود به صورت غیرمستقیم از طریق شماره شبا اعلام شده در سامانه سجام واریز شود. متأسفانه به دلیل اینکه قانونی در این زمینه وجود ندارد، برخی از شرکت های بورسی این سهام را به صورت نقدی یا از طریق شماره حساب بانکی پرداخت می کنند، در حالی که سهامداران خرد گاهی از آن اطلاعی ندارند و یا قادر به پیگیری سود پراکنده و کمیاب خود نیستند. نتیجه این است که مقدار زیادی از سود مردم به حساب شرکت های ثبت شده واریز می شود.

بر اساس برآورد سالانه حدود 50 هزار میلیارد تن سود سهام شرکت های با نام و فرابورس بین سهامداران توزیع می شود، اما سهامداران حقیقی و خرد گاه از سود منتسب به سهام خود بی اطلاع هستند یا فرصت کافی برای پیگیری سود خود ندارند. قوانین مختلفی مانند قانون تجارت و قانون بازار سرمایه باید به نفع سهامداران اقلیت اصلاح شود تا سودهای جزئی مستقیماً به سهامداران واریز شود.

دیدگاهتان را بنویسید