شورا از قرارداد نقاشی دیواری ولیعصر اطلاعی ندارد

شورا از قرارداد نقاشی دیواری ولیعصر اطلاعی ندارد

بزرگترین نقاشی دیواری کشور در میدان ولیعصر سال هاست که بدون نظارت مدیران شهری اجرا می شود، نه اعضای شورای شهر فعلی تهران اطلاعات دقیقی از مدت قرارداد، هزینه و درآمد آن دارند و نه اعضای شهر قبلی. شورا. هفته گذشته بیلبوردی در میدان ولیعصر (عج) که پرچم طالبان را به تصویر کشیده بود، در کنار پرچم سایر کشورهای اسلامی از جمله ایران قرار گرفت و انتقاد بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها را برانگیخت. البته این سازمان به زودی تصویر جدید این نقاشی دیواری را فاش کرد و با انتشار توضیحی در توییتر نوشت: «تکیه به منابع غیررسمی در شرایطی که سیاست رسمی کشور متفاوت است، منجر به اشتباه در انتخاب پرچم یکی از کشورهای اسلامی در یک نقاشی دیواری شد. میدان ولیعصر (عج) تصحیح شد.»

با محصور شدن دیوارنگاره میدان ولیعصر و تغییر آن، بحث هزینه و درآمد و نظارت بر این بیلبوردها دوباره مطرح شد. ناصر امانی یکی از اعضای کمیته برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه از جزئیات نظارت بر این تابلوی مهم در تهران اطلاعی ندارد به اعتماد می گوید: من به عنوان یک شهروند شاهد این موضوع هستم، شاید ما شورایاران شهرداری منتقدان هم هستند، اما نمی‌توانیم دخالت کنیم. «من نمی‌دانم سازمانی که این بیلبورد را در اختیار گرفته، از شهرداری مجوز می‌گیرد یا خیر، سال گذشته این موضوع را با مسئولان شهرداری تهران در میان گذاشت اما پاسخ روشنی دریافت نکرد. : مدیر مربوطه اطلاعات دقیقی نداشت و گفت این تابلو در ادوار گذشته مدیریت شهری در اختیار یک سازمان فرهنگی قرار گرفته است، آنها هم مثل ما بیننده هستند.

ما در حال پیگیری هستیم

در اسفند 96، برزین ضرغامی، مدیرعامل وقت سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد که هیچ بیلبوردی در تهران متعلق به سازمان رسانه ای اوج نیست و قرارداد آن تمدید نشده است. صحبت هایی که عملا با حضور پررنگ این نهاد در رونمایی های پی در پی بیلبورد منتفی می شود.

اکنون زهرا شمس احسان، عضو کمیته فرهنگی و اجتماعی شورا اطلاعات دقیقی در این باره ندارد. وی به اعتماد گفت: موضوعی که باید به شهرداری و اماکن عمومی تذکر دهیم مربوط به کارگروه تخصصی است که در خصوص محتوای نقاشی های دیواری و سازه های تبلیغاتی شهر تهران تصمیم گیری می کند و در اولین جلسه با مدیران سازمان آن را مطرح خواهیم کرد. برای زیباسازی شهرداری تهران.» البته تابلوهای شهری زیر نظر اداره خدمات شهری است، اما ماجرای عکس ها و حذف آنها مدام تکرار می شود و نیاز به بررسی و اصلاح دارد. البته اجتماعی، فرهنگی و کارگروه اقتصادی که برای آن تصمیم می گیرد، عجولانه، آنی و احساسی عمل می کند، بنابراین باید شرایط را سنجید».

بر اساس قوانین شهری، محتوای تمامی تابلوهای تجاری و فرهنگی پایتخت باید به تایید کمیته فرهنگی تبلیغات سازمان زیباسازی شهر تهران برسد و سپس اجازه نمایش داده شود، اما ظاهرا این قانون سختگیرانه شامل حال این نقاشی دیواری نمی شود. و احتمالاً برای محتوای آن در اتاق فکر یا چیز دیگری در همان سازمانی که مسئول است تصمیم گیری می شود.

قراردادها از زمان قالی بافی شروع می شود

سابقه واگذاری تابلوهای تبلیغاتی در یکی از میادین مهم تهران به زمان مدیریت محمدباکر قالیباف در شهرداری تهران برمی گردد که هنوز نقاط کور و ناشناخته بسیاری وجود داشت. وی در سال 93 همزمان با رکود مسکن و کاهش درآمدهای شهرداری از این پتانسیل شهر برای جبران کسری های مالی استفاده کرد اما هیچ گاه توضیح روشنی در این باره به او داده نشد. در همان زمان محمدمهدی تندگویان، عضو چهارم شورای شهر تهران، ۲۶ بار با مسئولان شهرداری مکاتبه کرد تا جزئیات قراردادهای تبلیغاتی بیلبورد در تهران را به دست آورد، اما نتیجه ای نگرفت. مجید فراهانی، عضو پنجمین دوره شورای شهر تهران در این باره به اعتماد گفت: بارها شاهد مشکلات و ایرادات زیادی به دلیل عدم نظارت بر این تابلوها بوده ایم. جزئیات مبلغ قرارداد، تاریخ و شرایط نظارت را نداریم، اما واگذاری این پنل خاص در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران آغاز شد.

پیش از این محمدجواد حکشناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در دوره پنجم در گفت و گو با خبرآنلاین با بیان اینکه این نقاشی دیواری در سال 91 هیچ گونه تایید و مجوزی از شورای شهر و شهرداری تهران نداشته است، گفته بود: «من ندارم. بیشتر بدانید چنین مجوزی دیر صادر شده است.وی با بیان اینکه ضمن در نظر گرفتن هزینه چاپ هر قطعه باید به قیمت اولیه آن نیز توجه کرد، گفت: این تابلوی عظیم که قسمت مهمی از میدان ولیعصر را به خود اختصاص داده روبروی ساختمان نصب شده است. و حتماً باید هزینه ای برای این کار وجود داشته باشد و صرف نظر از این موضوع با توجه به وسعت و موقعیت تجاری آن مکان به صاحبان حقیقی یا حقوقی آن در بالا پرداخت شود که باید به عنوان حق شهروندان از آن استفاده شود. از درآمد حاصل از انتقال این تصویر از شهر به صورت رایگان در اختیار یک سازمان قرار می گیرد که البته تمامی برندها با پرداخت هزینه های هنگفت حاضرند از این فرصت گسترده برای تبلیغات حتی برای یک روز استفاده کنند در حالی که این فضا به راحتی واگذار می شود. بدون گرفتن حقوق شهروندی و به نظرم آقای کلیباف باید پاسخگوی آن باشد.»

این اولین بار نیست که نقاشی دیواری میدان ولیعصر قاب می شود. بیلبورد حمایت از تیم ملی خرداد 97 با عنوان “با هم ما قهرمانیم. یک ملت، یک نبض جرقه انتقاد و تغییر را برانگیخت. در عکس اول حضور زنان نادیده گرفته شد و پس از اصلاح و به تصویر کشیدن زنان، مسعود شجاعی کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران از آن حذف شد. 31 مهر سال گذشته همزمان با اعتراضات سراسری؛ روی این نقاشی دیواری نقوش 60 زن تاریخ ساز، شاعر، هنرپیشه و ورزشکار نقاشی شده است که بسیاری از آنها از جمله بی بی مریم بختیاری، پروین اعتصامی، مهلک ملاچ، توران میرهادی، سیمین دانشور، فرو فرخزاد، مریم میرزاخانی، حمیده خیرآبادی، هما روستا هستند. و ایران درودی زنده نبودند. برخی از آنها از جمله ژاله علو، مرضیه برومند و فاطمه معتمدآریا به عنوان بازیگر و پروانه کاظمی و فرخنده صادق، کوهنوردان زن فتح قله اورست، از استفاده از تصویر خود انتقاد کردند و خواستار حذف آن شدند. کاوه گاریان، پسر هما روستا، بازیگر قدیمی سینمای ایران نیز با انتشار پستی انتقادی در اینستاگرام خواستار حذف عکس مادرش شد. وی این اقدام را شرم آور خواند و نوشت: «مادرم به خاطر نام و مقام پدرش رضا روستا حتی نام او را سانسور کرد. حالا بعد از مرگش عکسش را در اختیار گرفته اید و در میدان گذاشته اید. طاهره صفرزاده، بدرالزمان قریب، نرگس آبیار، ثریا قاسمی، مریلا زارعی، سیده زهرا حسینی، پروانه معصومی، فاطمه رهبر و زهرا کودایی از دیگر بانوان حاضر در این عکاسی بودند. در کمتر از 24 ساعت این تابلو از میدان ولیعصر برداشته شد و طرح دیگری جایگزین آن شد. زنان کشورم ایران در زمینه سفید.

ابعاد دیوارنگاره مربع ولیعصر 1850*4750 سانتی متر است که به نقل از روزنامه فرهیختگان، پنج کارشناس از ایده تا اجرا روی آن کار می کنند و هر طرح چندین بار از نظر کیفیت بررسی می شود. خانه طراحان انقلاب نیز تا حدودی مسئولیت این پروژه را بر عهده دارد. مهرماه سال گذشته پس از انتشار مرزهای نقاشی دیواری «زنان کشورم ایران»، این گروه با اعلام خبر اصلاح طرح گفت: نقاشی دیواری میدان ولیعصر(عج) با هدف پاسداشت مقام زن انجام شد. ، تعدادی از زنان موفق کشورمان ایران این روزها که همه از زنان صحبت می کنند، همه ما باید استانداردهای خود را برای ایران بالا ببریم. ما چه بخواهیم چه نخواهیم در یک کشتی هستیم. نقاشی دیواری جدید میدان ولیعصر به منظور تجلیل از تمام مادران و زنان ایرانی که در راه وطن جان باختند تا حیات جاودان را برای ایران به ارمغان بیاورند تغییر یافت. ایران، این سرزمین کهن، با همه باورها، رنگ ها و فرهنگ های متفاوت فرزندانش، تا ابد یمن همه شما زنان ایرانی باقی خواهد ماند.

چه مقدار آب برای جایگزینی نقاشی دیواری لازم است؟

تابلوی 10000 متری در شمال غربی بهمن ماه سال 91 ساخته شده است. در توضیح مختصری از این بیلبورد که در سایت سازمان اوج قرار گرفته آمده است: «…از دیگر جنبه های مهم دیوارنگاره میدان ولیعصر می توان به موضوعیت، پیام اشاره کرد. و گرافیک خوب این نقاشی دیواری که بحث را برانگیخته و بین مردم و کارشناسان گفت و گو شده است و دقیقا به همین دلیل است که دیوارنگاری میدان ولیعصر را رسانه ای موثر می دانند.» محمد زوکی، مدیر روابط عمومی سازمان اوج پس از آن ماجراهای سال 97 هزینه طراحی، چاپ و نصب هر نقاشی دیواری را حدود 4 تا 5 میلیون تومان اعلام کرد، اما حدود 6 ماه پیش خبرگزاری خبرآنلاین رقم دیگری را منتشر کرد که البته به دلیل تورم این چند نفر است. این خبرگزاری به نقل از یکی از مدیران یک شرکت تبلیغاتی نوشته است که هزینه بنر و چاپ این نوع تبلیغات در ده هزار متر ساخت به متریال و نوع جوهر مصرفی بستگی دارد. ، با پرداخت حدود 50 تا 150 هزار تومان و حدود 20 تا 30 میلیون تومان نصب این سازه برای هر بار تعویض آگهی روی این دیوار بین 70 تا 180 میلیون تومان هزینه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید