قیمت روده گوسفند به 2 میلیون رسید

یکی از اصلی ترین تغییرات به خصوص در 2 سال اخیر مربوط به بخش مواد غذایی است. طباخی ها و فروش کله پاچه و شیر شیردان از عناصر هویت غذایی ایرانیان است. ویدیوهای خنده دار گردشگران خارجی با غذاهای ایرانی در یوتیوب و سایر شبکه های اجتماعی به طور شگفت انگیزی بسیار پرطرفدار است. اما افزایش قیمت ها این غذا را تا حد زیادی از دسترس اقشار کارگر و متوسط ​​خارج کرده است، قیمت بالای نیم میلیونی کله پاچه مدت ها پیش این غذا را از فهرست منوی روزانه قشر عظیمی از جامعه حذف کرد. . مدتی است که آبکش های 200 هزار تومانی برای خیلی ها خاطره شده است.

با توجه به افزایش قیمت جگر، فقرا معمولاً در جگر فروشی ها چند سیخ گوشت خوک سفارش می دهند که به 1000 تومان هم می رسد و می گویند در مناطق بالاتر تهران قیمت بسیار بالاتری دارد. ظاهراً بسیاری از فرآورده های گاو و گوسفندی که به نام بلایت شناخته می شوند اکنون صادر می شود.

جمشید نافر، دبیرکل کنفدراسیون صادرکنندگان کشور در این باره به آفتاب نیوز گفت: ضایعات گوسفندی بر دو نوع خوراکی و غیرخوراکی است و روده ها نیز در دسته پسماندهای غیرخوراکی طبقه بندی می شوند. یکی از کشورهای واردکننده روده گوسفند ایرانی آلمان است که از این محصول به جای پلاستیک در پوشش سوسیس و کالباس استفاده می شود. استفاده از روکش به جای پلاستیک در بدنه سوسیس باعث افزایش سلامت و بهداشت محصول و همچنین ماندگاری آن می شود.

وی افزود: مراحل فرآوری روده ها برای آماده سازی صادرات اغلب به صورت ماشینی انجام می شود، ارزش صادراتی روده گاهی به 100 برابر می رسد، در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم روده صادراتی حدود 40 دلار یا 2 میلیون تومان است. روده ها در واقع یک کالای صددرصد صادراتی هستند، چون در کشور ما مصرفی وجود ندارد، وقتی هر کیلوگرم گوشت حدود 400 هزار تومان قیمت دارد، استفاده از روده به جای پلاستیک برای پوشاندن سوسیس به دست آمده از آنها به صرفه نیست. ، فرض کنیم هر کیلو 2 میلیون تومان قیمت دارد و خود محصول کالباس چند برابر قیمت دارد.

نافر همچنین گفت: روده گاو نیز صادر می شود، از این محصول برای پوشش و پوشاندن سوسیس و کالباس نیز استفاده می شود. از دیگر محصولات صادراتی ما می توان به استخوان گاو و سیرابی اشاره کرد که این دو محصول اغلب به چین صادر می شود، البته سیرابی در چین و همچنین ایران خوراکی است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر صادرات سیرابی بر قیمت داخلی آن، گفت: طبیعتا هر محصولی که صادر شود برای کشور ارزآوری خواهد داشت و مازاد سیرابی برای مصرف داخلی صادر می شود، طبیعتا افزایش قیمت آن افزایش می یابد. قیمت دلار چه صادر شود و چه نباشد. ، نرخ رشد همه محصولات را تحت تاثیر قرار داد. کشور ما علاوه بر صادرات روده گاوی و گوسفندی، واردکننده این نوع روده نیز می باشد! در گذشته واردات روده بسیار سختگیرانه بود اما با پیگیری های ما بالاخره مسئولان متوجه مزایای این مشکل شدند و در حال حاضر روده خام از کشورهای CIS (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و …) وارد می شود. در ایران پردازش می شود. انجام شده و به عنوان محصولی با ارزش افزوده به کشورهای اروپایی صادر می شود. در واقع ما در بسیاری از مناطق کشور مواد خام می فروشیم اما در این حوزه مواد اولیه را وارد می کنیم و مواد فرآوری شده را صادر می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید