مشکل تاکتیک ایران مقابل قطر: اکرم عفیف آزاد بود

مشکل تاکتیک ایران مقابل قطر: اکرم عفیف آزاد بود

شکست باورنکردنی ایران مقابل قطر در شرایطی که فرصت تاریخی بزرگی برای صعود به فینال آسیا داشتیم، نشان از عدم برنامه ریزی دارد. همانطور که قطر از ابتدای مسابقات نشان داد که اکرم عفیف و معز علی در تیمی کم ستاره برنامه ریزی شده اند و تیم ملی ایران باید قبل از هر کاری عفیف را در خط حمله قطر از کار بیندازد. حال سوال اینجاست که خط دفاعی ایران چه برنامه ای برای حذف این بازیکن داشت؟

اکرم عفیف علیه ایران هر کاری خواست کرد. در هر کجای زمین که می خواست سرگردان بود. دریبل زد، پاس داد، شوت زد، حتی یک سوپرگل زیبا وارد دروازه بیرانوند کرد. ستاره این دیدار اکرم عفیف بود که طبیعتاً طبق برنامه توافقی کادر فنی باید مرکز بازی را ترک می کرد و قبل از شروع مسابقه ناپدید می شد که این اتفاق رخ نداد.

ایران درست در جایی که اکرم عفیف در زمین فعالیت آزاد داشت ضربه خورد. در حالی که همه می دانستند ستاره بی چون و چرای قطر همین بازیکن است. حال سوال اینجاست که بازیکنی که باید در زمین بازی تاکتیکی می کرد، از قدرت دریبل استفاده می کرد و از سوراخ های دفاع قطر می گذشت، کی بود؟ او مهدی کایدی بود اما در زمین نبود و از توانایی های فنی اش استفاده نشد!

مشکلات ایران در جام ملت ها متاسفانه گاهی فنی هم نبود. بخشی از مشکلات تیم ملی ایران در دفاع از تورنمنت کافا(!) و حریفانی که با آنها بازی کرده بودیم، خط کشی بر انتقادات و حملات کور به افرادی که نام و نشانی ندارند و اعتقاد به اینکه مربیان ایرانی می توانند، خلاصه شد. برای آموزش در اروپا؛ اما تمام آن چیزی که به عنوان گلایه های قدیمی در جام ملت ها مطرح شد، کمک تیم ملی در یک رویداد مهم نبود.

قطر تیم برتر ایران در آخرین بازی جام ملت‌های ایران بود اما گفته می‌شد بدشانس بودیم. البته در فوتبال شانس وجود دارد. امروز ما زنده ایم و نفس کشیدن یعنی خوش شانسیم، اما اگر در زندگی تلاش نکنیم، شانس جنبه خوبی را به ما نشان نمی دهد. در روزی که قطر تیم فنی‌تر و پرتلاش‌تری بود، توانست ایران را شکست دهد و 50 سال از غیبت ما در فینال آسیا بگذرد. اگر شکست مقابل قطر و آن بازی عجیب مقابل سوریه نشانه پیشرفت است، پس تمام تیم های آسیایی که قبل از ایران حذف شده اند، پله های پیشرفت را پشت سر گذاشته اند!

افسوس که می خواهیم با این تحلیل های عجیب و لاف زدن های بی نتیجه ادامه دهیم! درد ما در طول تاریخ همیشه همین بوده، هست و خواهد بود. در روی آن پاشنه می چرخد ​​و هیچ نشانی از تغییر آن نیست. در واقع این …