وزرای خارجه ایران و روسیه با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند

وزرای امور خارجه ایران و روسیه درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و اوضاع دریای سرخ گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری موج


، حسین امیر عبدالخیان در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه وی درباره برخی موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه و همچنین تحولات منطقه ای از جمله آخرین تحولات جنگ علیه غزه و وضعیت دریای سرخ گفتگو کرد.

امیر عبدالخیان برخی از موضوعات در دستور کار روابط دوجانبه از جمله ترانزیت و توافقنامه همکاری های همه جانبه و راهبردی بین دو کشور را با همتای روس خود در میان گذاشت.

وزیر امور خارجه ایران وی با انتقاد از تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه علیه یمن به بهانه حفظ امنیت دریای سرخ، ضمن تاکید بر اهمیت امنیت دریایی بین المللی، خاطرنشان کرد: حوادث دریای سرخ مربوط به غزه و رفتار آمریکاست. دولت ها و رژیم اسرائیل در قبال فلسطین و در طرح چنین قطعنامه ای بیشتر مبنایی برای حضور نظامی بیشتر آمریکا در منطقه و دریای سرخ است.

تحولات نوار غزه و ادامه کشتار غیرنظامیان توسط صهیونیست ها از دیگر موضوعات گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و روسیه بود.

وزیر امور خارجه کشورمان بر لزوم توقف حملات غزه و کشتار مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه حادثه تروریستی کرمان را تسلیت گفت و با دولت و ملت ایران همدردی خود و دولت روسیه را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین اقدامات اخیر آمریکا در شورای امنیت در خصوص یمن را بهانه ای برای حضور گسترده تر در منطقه عنوان کرد و افزود: آمریکایی ها چندان علاقه ای به یافتن ریشه های بحران ها ندارند.

لاوروف وی خاطرنشان کرد: ما نیز مانند ایران خواهان صلح در منطقه، پایان جنگ در نوار غزه و تشکیل کشور فلسطین هستیم.

لاوروف با تاکید بر لزوم گسترش روابط دوجانبه، بر اهمیت نهایی شدن توافقنامه همکاری جامع و راهبردی بین دو کشور، تاکید و ارتقای همکاری در حمل و نقل ترانزیتی بین دو کشور تاکید کرد.

طرفین در خصوص اقدام نهایی قرارداد همکاری بلندمدت ایران و روسیه و اجرای پروژه راه آهن رشت – آستارا و همچنین تسهیل تردد کامیون‌برهای ایرانی در مسیر بلاروس – روسیه گفتگو کردند.


آیا این خبر مفید بود؟