پشت صحنه تاریخ دلار/ چرا قیمت دلار کاهش یافت، چگونه بازگشت؟

پشت صحنه تاریخ دلار/ چرا قیمت دلار کاهش یافت، چگونه بازگشت؟

حرکت قیمت دلار از 47 هزار تومان به 50 هزار تومان مشکوک شد. افزایش سه هزار تومانی در این مدت کوتاه شاید یکی از نشانه های شکل گیری «حمایت» در بازار ارز باشد. به گفته متخصصان، این زمانی اتفاق می افتد که بازار مالی سقوط می کند و سرمایه گذاران بزرگ فکر می کنند که ضربه سختی را متحمل خواهند شد.

دلار در روز چهارشنبه 24 ژوئن دو نیمه متفاوت را پشت سر گذاشت. در ابتدا در مسیر صعودی حرکت کرد و از ظهر به بعد به سمت پایین سقوط کرد. نمایشی که تاکنون در صحنه دلار دیده ایم، کاملاً شبیه وقایع مرموز پنج روز گذشته است.

نوسانات قیمت دلار از ابتدای هفته تاکنون حدود سه هزار تومان بوده و مردم و سرمایه گذاران را سرگیجه کرده است. تعداد قابل توجهی از تحلیلگران و فعالان بازار ارز ترجیح می دهند همچنان موضوع را از منظر اخبار سیاسی بررسی کنند اما از منظر اقتصادی قیمت دلار در روز یکشنبه 31 خرداد به 46 هزار و 983 تومان بازگشت. سال 2018 و روز بعد به 1200 تومان و … افزایش یافت. او توانست به مرز 50 هزار تومان نزدیک شود و در جریان این تعاملات بازارهای مالی مانند خودرو و تلفن همراه که مستقیماً تحت تأثیر قیمت دلار هستند، بسیاری را تجربه کردند. نوسانات در این مقاله نگاهی به نوسانات اخیر دلار خواهیم داشت و یک فرصت قوی را بررسی می کنیم.

تغییرات دیوانه کننده قیمت دلار در روز دوشنبه

قیمت دلار در بازار آزاد در معاملات صبح روز دوشنبه 31 خرداد ماه به انتهای کانال 47 هزار تومان رسید اما در پایان همان روز دلار توانست دست خود را جمع کرده و به کانال بازگردد. 48 هزار تومان. نوسان هزار تومانی در یک روز، ضمن اینکه نشان دهنده میزان نوسانات بازار آزاد است، می تواند توجه را به اتفاقات عجیب و غریب و پشت پرده جلب کند.

به گفته کسانی که با عینک خوش بینی رویدادها را دنبال می کنند، در صورت ادامه روند نزولی ممکن است قیمت دلار تا کانال 44 هزار تومان عقب نشینی کند. گروهی که واقع گرایی را سرلوحه کار خود قرار می دهند، برای قیمت دلار جایگاهی را بین 44 تا 47 هزار تومان در نظر می گیرند. تنها از منظر آرمان گرایانه و تا حدودی رویایی می توان احتمال رسیدن دلار به محدوده 30 هزار تومان را به شرط توافق سیاسی جدی گرفت. آیا فکر می کنید آن رویا به دلیل اتفاقات اخیر از بین رفته است؟

روند معکوس قیمت دلار از دوشنبه تا چهارشنبه

روز چهارشنبه 3 خرداد، قیمت دلار در پایان نیمه اول معاملات به 49 هزار و 700 تومان رسید و حدود 100 تومان نوسان داشت. اگرچه دلار نسبت به یک ماه قبل 3 درصد کاهش داشته است، اما همچنان بازدهی مثبت 30 درصدی و 63 درصدی برای دوره شش ماهه و یک ساله دارد.

قیمت دلار در معاملات پشتیبان که مردم عادی به آن دسترسی ندارند و به دلیل حجم و حجم بالا برای بازیگران غیررسمی کلان مقیاس است، در این ساعات با شیب ملایمی حرکت می کرد. سیر صعودی داشت و حتی با غرور به 49900 تومان رسید، اما حداقل روز چهارشنبه سرنوشت متفاوت خواهد بود.

پس از ناکامی در تکمیل و ادامه روند صعودی، قیمت دلار در روز چهارشنبه کاهش یافت و به نیمه اول کانال 49 هزار تومان رفت. اعداد و ارقام ممکن است به نظر شما ناچیز باشد، اما این اتفاق بلافاصله پیامکی را برای دلار در بازار آزاد ارز ارسال کرد.

قیمت دلار در روز شنبه 30 خردادماه 49 هزار و 339 تومان بود و از جایگاه خود راضی به نظر می رسید اما دست مهربان و نوازشگر اخبار مثبت سیاسی یک روز بعد بر سر دلار دراز شد و ناگهان به 2 هزار و 356 تومان رسید. معادل پنج درصد افت در یک روز به 46983 تومان رسید. این موقعیت را کف قیمت دلار در سال 1402 می دانیم که درست برعکس پیک تاریخی 55 هزار و 51 تومان در 21 اردیبهشت ماه سال جاری است. روند نزولی دلار در بازار آزاد در پایان همین روز به شکلی عجیب و باورنکردنی متوقف شد.

قیمت دلار در روز دوشنبه 3 خرداد 48 هزار و 175 تومان بود و پس از معاملات روز سه شنبه 3 خرداد به 49 هزار و 881 تومان رسید. اگر سیاست دو طرف اصلی درگیر در مذاکرات برجام در تکذیب نزدیک بودن توافق را در نظر نگیریم، بقیه اخبار روزهای گذشته قدرت تغییر روند قیمت دلار را ندارد. بازار آزاد ارز پس نکته کجاست؟

چرا قیمت دلار کاهش یافت، چگونه بازگشت؟

بیشتر بدانید دلار در یک ماه حدود سه درصد کاهش یافته است، اما همچنان با بازده مثبت 30 درصد و 63 درصد طی شش ماه و یک سال مواجه است. اگر منتظر رسیدن به آستانه قیمت هستید و روی این اعداد تمرکز می کنید و فکر می کنید الان زمان مناسبی برای خرید دلار است، اشتباه می کنید، زیرا با وجود شجاعت شما، افراد کمی حاضر به فروش دلار در شرایط فعلی هستند.

روند شکل گیری حمایت در بازار ارز

قیمت دلار در روز بعد که به 46 هزار و 983 تن رسید، مردم عادی را که قبلاً برای سرمایه گذاری به خرید ارز رفته بودند، ترساند و آنها را از ترس کاهش سود به دنبال فروش حساب های خارجی خود کرد. اما بامداد دوشنبه دلالان بازار آزاد دست به رفتارهای عجیبی زدند که مانع از ورود یورو و دلارهای محلی به بازار شد.

روز دوشنبه 31 خرداد ماه، قیمت دلار با ترس و دلهره زیادی شروع به معامله کرد و در پایان معاملات نیمه اول بازار از 47 هزار و 100 تومان عبور نکرد. گروهی از سرمایه گذاران و صاحبان دلارهای داخلی که نمی خواستند سودی را که به دست آورده بودند از دست بدهند، به بازار رفتند و دلار فروختند. معامله گران ارز بهتر از من و شما می دانند که افزایش فروش و جریان ارز داخلی به معنای پذیرش شکست و تمام کردن کار دلار است. بنابراین در آن روز با اعلام نرخ بسیار پایین برای خرید ارز، به گونه ای عمل کردند که مردم ناامید شده و به خانه بازگشتند. به نظر شما این عمدی است؟

قیمت دلار از اوج 55 هزار تومان بازگشته است. فرض کنید شخصی 300 دلار در خانه دارد و در آن زمان با اختلاف 200 تومانی نسبت به نرخ فروش، می تواند آن را به 16500000 تومان تبدیل کند و سود قابل توجهی به دست آورد. بهترین پیشنهاد برای خرید صبح دوشنبه نمی تواند بالاتر از 47 هزار و 100 تومان باشد. در نتیجه سود سرمایه گذاران 18 درصد کاهش یافت. آیا برای رهایی از این وضعیت دلارهای خود را می فروشید؟

اکنون دیدگاه خود را تغییر دهید تا بتوانیم وضعیت قیمت دلار را از چشم بازیگران بزرگ بازار مشاهده کنیم. برخی از آن‌ها همان روز می‌دانستند که کاهش قیمت دلار ادامه پیدا نمی‌کند یا حداقل باید احتمال آن را جدی می‌گرفتند. بنابراین خرید موجودی دلاری مردم در آستانه قیمت 47 هزار تومان قطعاً منافع این قشر را تامین می‌کند، اما احتمالاً علاقه بزرگ‌تری وجود دارد که مردم را ناامید به خانه‌هایشان رسانده است. بین ما بمان برخی ناظران بی طرف نسبت به نوسانات قیمت دلار از 47 هزار تومان به 50 هزار تومان هشدار داده و می گویند افزایش 3 هزار تومانی در این مدت کوتاه یکی از نشانه های شکل گیری «حمایت» در بازار دلار است. به گفته متخصصان، این زمانی اتفاق می افتد که بازار مالی سقوط می کند و سرمایه گذاران بزرگ فکر می کنند که ضربه سختی را متحمل خواهند شد. اگر شما یکی از آنها هستید، باید از هر ترفندی در کیف خود استفاده کنید تا فشار فروش را متوقف کنید!

قیمت دلار را از شنبه 20 ژوئن تا چهارشنبه 25 ژوئن بررسی کنید! به نظر شما این احتمال وجود دارد که فعالان بازار پس از کاهش روز یکشنبه از کاهش بیشتر دلار جلوگیری کنند؟ اگر چنین اتفاقی بیفتد، خطر بزرگی برای مردم عادی و سرمایه گذاران کوچک وجود خواهد داشت، زیرا ماهیت “حمایت” موقتی است و زمانی که قیمت دوباره به نقطه مطلوب نهنگ ها افزایش یابد، همه آنها فروشنده می شوند و فشار می آورند. دکمه خروج یک سقوط بزرگ در بازارهای مالی معمولاً در مقطعی رخ می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید