برای اولین بار دانشگاه صنعتی قم به نظام رتبه بندی بین المللی scimago وارد شد

طبق رتبه بندی سال ۲۰۲۳ اعلام شده توسط SCImago، دانشگاه صنعتی قم برای اولین بار وارد این نظام رتبه بندی جهانی شد.

به گزارش خبرگزاری موج از استان قم

بر اساس رتبه بندی سال 2023 اعلام شده توسط SCImago، دانشگاه صنعتی کوم برای اولین بار وارد نظام رتبه بندی جهانی می شود و در بین موسسات آموزشی و پژوهشی دولتی، آزاد و غیرانتفاعی زیر نظر وزارت علوم و وزارت درمان و آموزش پزشکی در رتبه 190 قرار دارد.

سیستم رتبه بندی Cymgo توسط گروه تحقیقاتی همنام در دانشگاه گرانادا در اسپانیا پیاده سازی شده است و از سال 2009 شروع به رتبه بندی و رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان کرده است.

این سیستم رتبه بندی بین المللی آنها را بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات آموزش عالی از کشورهای مختلف موجود در پایگاه اسکوپوس ارزیابی و رتبه بندی می کند.

در این رتبه بندی از ترکیب سه شاخص پژوهشی، نوآوری و اجتماعی استفاده شده است که شاخص پژوهش دارای وزن 50 درصد، شاخص نوآوری 30 درصد و شاخص اجتماعی 20 درصد وزن است.

این موسسه سالانه نتایج رتبه بندی حدود 5000 موسسه آموزشی و پژوهشی در سراسر جهان را اعلام می کند.

هر دانشگاه یا پژوهشگاهی که بیش از 100 مقاله منتشر شده در پایگاه اسکوپوس داشته باشد در ارزیابی این سامانه لحاظ می شود.

مؤسسات علمی و پژوهشی مورد ارزیابی به چهار دسته اصلی مؤسسات دولتی، آموزش عالی، بهداشتی و خصوصی تقسیم می شوند و رتبه جهانی هر یک در میان مجموعه این مؤسسات اعلام می شود.

برای اهداف رتبه بندی، نتایج هر سال برای یک دوره 5 ساله محاسبه می شود که دو سال قبل از انتشار این رتبه بندی به پایان می رسد.

با توجه به اینکه سال انتشار گزارش 2023 می باشد، نتایج استفاده شده مربوط به دوره 5 ساله 2017 تا 2021 می باشد.



آیا این خبر مفید بود؟