حل مساله فلسطینیان شرط ریاض برای برقراری هر ارتباطی با اسرائیلی‌ها است

به گزارش بلومبرگ، این موضع نشان می دهد که جنگ حماس و رژیم صهیونیستی چگونه محاسبات دیپلماتیک عربستان را تغییر داده است. پیش از آغاز این جنگ حدود دو ماه پیش، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی گفته بود که پادشاهی عربستان سعودی “هر روز” به ایجاد توافقی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نزدیک می شود. وی در عین حال مسئله فلسطین را «بسیار مهم» توصیف کرد.

اما از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه در پی عملیات حمله به الاقصی توسط حماس، مذاکرات عربستان و این رژیم به حالت تعلیق درآمده است.

این تحول باعث شد چند کشور عربی که در سال 2020 با میانجیگری آمریکا با رژیم صهیونیستی قرارداد امضا کردند، نظرشان تغییر کند و از مسیر این توافقات خارج شوند.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت حماس، حملات رژیم صهیونیستی به غزه از 7 دسامبر تاکنون منجر به شهادت بیش از 17 هزار فلسطینی شده است.

ترکی الفیصل تصریح کرد: فلسطین مقدم بر همه ملاحظات دیگر است. «فکر نمی‌کنم دولت عربستان سعودی بخواهد در هیچ توافق یا روند عادی‌سازی با اسرائیل بدون حل مسئله فلسطین مشارکت کند.

ترکی الفیصل، که سفیر سابق عربستان سعودی در آمریکا بود، در حال حاضر هیچ سمت رسمی در کشورش ندارد، اما یکی از معدود شخصیت های ارشد در پادشاهی است که می تواند به طور علنی دیدگاه های خود را در مورد سیاست بیان کند. او فرزند ملک فیصل فقید است که از سال 1979 تا 2001 رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی بود.

عربستان سعودی همچنین به دنبال احیای توافقنامه صلح 2002 است که از اسرائیل خواسته بود از سرزمین های اشغالی از سال 1967 عقب نشینی کند. به گفته ترکی الفیصل، این ابتکار یک «راه حل عادلانه» برای پایان دادن به درگیری چند دهه ای فلسطین و رژیم صهیونیستی است.