مهمترین مساله در بازآفرینی شهری، نجات جان شهروندان است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت نوسازی شهری کشور:

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور گفت: مهمترین موضوع در بازآفرینی شهری حفظ جان مردم و شهروندانی است که نگران سقف بالای سر خود هستند. به هر حال دور از انتظار نیست که به شهرهای کشورمان از جمله قزوین برگردیم. ما با زلزله های شدید مواجه هستیم و روند احیای شهری باید تسریع شود.

به گزارش خبرگزاری موج قزوین

محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران در دیدار با استانداران و شهرداران استان قزوین که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، گفت: راهبرد اصلی دولت سیزدهم این است. برای تسریع در نوسازی مسکن و در نتیجه مسیرهای موجود در بیایید این جاده را آسفالت کنیم.

وی با انتقاد از روند نوسازی در نواحی بازآفرینی شهری استان قزوین تاکید کرد: از 170 هزار واحدی که در بافت های تخریب شده کشور ساخته می شود، سهم این استان تنها 2 هزار واحد است که بسیار ناچیز و در وضعیت مطلوبی نیست. .

وی ادامه داد: این در حالی است که شهر تهران در زمینه نوسازی مسکن بسیار موفق عمل کرده است به طوری که در مدت مشابه 2.5 برابر تعداد پروانه های ساختمانی افزایش یافته است، در حالی که این میزان نیست. مورد در شهری مانند قزوین نامرئی است.

به گفته وی، تخفیف 50 درصدی هزینه صدور پروانه ساختمانی به صاحبان بافت های فرسوده موضوع بسیار مهمی است که باید برای ترغیب مردم به کار مورد توجه جدی قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری کشور ادامه داد: مهمترین موضوع در بازآفرینی شهری حفظ جان مردم و شهروندانی است که دغدغه سقف بالای سر خود را دارند. اما دور از انتظار نیست که دوباره در شهرهای کشورمان از جمله قزوین با زلزله های شدید مواجه شویم.» و باید روند بازسازی شهری را تسریع کنیم.

عیانی با اشاره به اینکه در حفظ آثار تاریخی نباید جان انسان ها مد نظر قرار گیرد، گفت: همه ما خواهان حفظ آثار تاریخی هستیم اما بسته تشویقی بافت تاریخی بسیار مهم است و باید به سرعت تهیه و تدوین شود تا اینگونه نشود. نقض قوانین میراث فرهنگی نه، ما می توانیم تعمیر را انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز نگرانی رئیس جمهور برای همراهی بانک ها در این زمینه، یادآور شد: 80 فقره وام بانکی برای بازآفرینی شهری اعطا شده است که باید در قالب نهضت ملی مسکن هزینه شود، بنابراین اگر بانک همراه نیست، یک نامه سریع بنویسید تا مشکل را از طریق مرکز پیگیری کنید.

این مسئول افزود: در برنامه هفتم توسعه همچنین مقرر شد تمامی امتیازات لازم درج شده در نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده نیز اعمال شود و شهرداران نیز موظف به صدور مجوز تکمیل کار در بافت فرسوده شدند. زمینه در مدت سه ماه

عیانی تصریح کرد: چشم انداز شهرداران کشور باید این باشد که به جای توسعه شهری و افزایش وسعت شهرها برای نوسازی بافت های فرسوده تلاش کنند زیرا امکانات و زیرساخت های مورد نیاز مردم در این مناطق فراهم است.



آیا این خبر مفید بود؟