دلار 70 هزار تومانی می آید؟

دلار 70 هزار تومانی می آید؟

تحلیل روز شنبه بازار دلار نشان می دهد که شوک بازار ارز در کشور همچنان ادامه دارد. قیمت دلار برای سومین روز متوالی بالای 53 هزار تومان باقی می ماند و ممکن است منتظر سیگنال جدیدی مبنی بر عبور از 300 تومان باقی مانده و ورود مجدد به کانال 54 هزار تومان باشد، رقمی که در ادامه می آید. افزایش تنش های سیاسی در روز پنجشنبه. تنشی که اولین تاثیر آن در بازار ارز با حمله تروریستی ۲۲ دی ماه در کرمان احساس شد و پس از حمله موشکی سپاه به اربیل، سوریه، پاکستان و سپس واکنش پاکستان به آن حمله تشدید شد.

به گزارش اختاز 24، البته تحلیلگران اقتصادی عامل مهم دیگری برای رشد نرخ دلار می دانند و آن افزایش تقاضای ارز است که همواره در ماه های پایانی سال وجود دارد. بر این اساس در دی ماه سال گذشته شاخص ارز حدود 10 درصد رشد داشت. وزیر اقتصاد نیز این رشد را به تعطیلات سال نو چینی نسبت داد. گفته می شود با فرارسیدن سال نو چینی، تقاضا برای حواله های ارزی نیز افزایش یافته و این رشد تقاضا برای حواله، بازار اسکناس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

از علت رشد نرخ دلار که بگذریم، به طور مستمر در اظهارات تحلیلگران اقتصادی می توان احساس کرد که دیر یا زود دلار با شاخص های مهم اقتصادی همگام می شود و ماندن آن در زیر ارزش واقعی چندان همیشگی نخواهد بود. «سجاد بوربور» کارشناس مسائل ارزی معتقد است نرخ فعلی دلار ارزش واقعی آن است. اما آیا این بدان معناست که فنر ارز فشرده کنار گذاشته شده و بانک مرکزی دیگر برتری در بازار ارز ندارد؟

نگاهی به قیمت دلار در سال گذشته

سجاد بوربور در پاسخ به این سوال یادآور می شود که ارز در سال 1402 چه پتانسیل رشدی داشت و آیا اصلاً فنر فشرده شده است؟ وی با مقایسه سیاست های ارزی سال جاری و سال گذشته 1401 توضیح داد: سال گذشته دلار حدود 25 هزار تومان بود در حالی که ارزش ذاتی دلار 35 هزار تومان برآورد شده بود و پیش بینی می شد تا پایان به 42 هزار تومان برسد. از سال. به عبارت دیگر قیمت اعلام شده کمتر از ارزش و نسبت به ارزش واقعی و پیش بینی ها بسیار بالاتر بوده است، یعنی فاصله عجیبی وجود دارد.

به گفته وی، در نهایت وقتی به 1402 رسیدیم، دلار در سال گذشته بیشترین رشد را داشت و 50 هزار تومان بود. بنابراین با اندازه گیری میزان رشد نقدینگی که از طریق بررسی بودجه کشور به آن رسیدیم، پیش بینی شد که دلار حدود 60 هزار تومان باشد. اکنون به ماه یازدهم (بهمن) رسیده ایم که دلار به حدود 53 یا 54 هزار تومان رسیده است. یعنی در جایی که ارزش واقعی دلار است، به عبارتی قیمت و ارزش دلار در حال حاضر تفاوتی ندارد.

پیش بینی قیمت دلار

بنابراین به گفته این کارشناس دیگر فنر فشرده وجود ندارد و تا پایان سال اگر شرایط مساوی باشد دلار به 60 هزار تومان می رسد.بوربور در این باره توضیح می دهد: نقدینگی کل کشور می شود. حدود 8 هزار و 200 تا پایان سال به هزار میلیارد تومان می رسد و با رشد اقتصادی ناپایدار 3.5 تا 4 درصد، دلار را بین 58 تا 60 هزار تومان می بینم. مگر اینکه اتفاق خاصی بیفتد که در این صورت دلار تا 70 هزار تومان جهش می کند.

بانک مرکزی اصلاً انگشتی در بازار ندارد!

بانک مرکزی از ابتدای سال جاری با اقداماتی مانند دستکاری ارز از افزایش قیمت دلار جلوگیری کرده و این تصور را ایجاد می کند که همه چیز تحت کنترل خود است. پیش از این فردین آقابزوری، تحلیلگر بازار مالی، روش مدیریتی بانک مرکزی را امنیتی توصیف کرده بود که پس از آن اگرچه دلار روی کاغذ 50 هزار تومان می شود، اما واقعیت های اقتصاد نشان می دهد که دلار حتی در نرخ های بالاتر از 60 هزار تومان نیز تغییر می کند. این را می توان در مبادله کالاهای مصرفی مشاهده کرد.

سجاد بوربور نیز در این باره توضیح می دهد: بانک مرکزی ظاهراً به بازار دیکته کرده که در بازار ارز برتری داشته باشد، اما واقعیت این نیست. به گزارش علم اقتصاد، وقتی دارایی های خارجی بانک مرکزی که ردپایی از آن در ترازنامه این بانک وجود دارد، 20 درصد کاهش یافته است، یعنی عملا به بازار ارز سرازیر شده است. به صورت اسکناس یا حواله فرقی نمی کند. وقتی چنین مقدار ارز وارد اقتصاد می شود، می بینیم که دلار به زیر 50 هزار تومان نرفته است. این بدان معنی است که حتی با قیمت های بالاتر نیز تقاضا داشت. از این منظر می توان دریافت که بانک مرکزی دست بالا را نداشته یا بهتر است بگوییم دستی نداشته است، اما از طریق اخبار به اقتصاد این تصور منتقل می شود که بانک مرکزی فعال است، اما این واقعیت نیست