سقوط آزاد دلار آزاد؟ | روز جدید

سقوط آزاد دلار آزاد؟  |  روز جدید

دنیای اقتصاد: نرخ دلار آزاد نسبت به روزهای پایانی فروردین 14 درصد کاهش داشته است. دیروز پشتوانه کانال 58 هزار تومان شکسته شد به طوری که دلار بازار در میانه کانال 57 قرار گرفت. تحلیلگران معتقدند یک سری عوامل سیاسی و اقتصادی در افت سریالی اخیر موثر است.

میکائیل زین الدین: معامله گران بازار ارز تهران یک روز دیگر با افت مواجه شدند. دلار آزاد دیروز در نیمه اول کانال 57 هزار تومان فروخته شد. اختلاف پیک قیمت هفته های گذشته با سرعت روز قبل حدود 14 درصد محاسبه شده است. به نظر می‌رسد افزایش درآمدهای نفتی در کنار سیگنال‌های مثبت سیاسی در خصوص مذاکرات هسته‌ای، بار کاهشی قابل توجهی را در بازار ایجاد کرده است. بررسی های «دنیای اقتصاد» از هسته مرکزی بازار ارز تهران نشان می دهد که خریدار در بازار وجود ندارد و دلالان ارز نیز خالی می فروشند. برخی از فعالان بازار مقصد احتمالی قبض آمریکا را کانالی 55 هزار تومانی اعلام می کنند.

پشتوانه های بازار ارز یکی پس از دیگری شکسته می شود. در حالی که قیمت آزاد دلار در بازار هفته گذشته در کانال قیمتی 58 هزار تومان معامله می شد، دیروز نرخ این ارز به نصف کانال 57 رسید. بررسی روند معاملات نشان می دهد که فعالیت دلار فردا نیز عصر دیروز کاهش یافت و در نتیجه فرصت خروج از کانال 57 وجود داشت. بسیاری از فعالان بازار معاملات خود را متوقف کرده اند و بسیاری دیگر با نزدیک شدن نرخ به اعدادی که با این ارز خریداری کرده اند، دارایی های خود را می فروشند.

در همین حال، برخی دیگر از فعالان معاملات آتی به روند نزولی پیوند می زنند و فروش کوتاهی می کنند. فروش کوتاه مدت فرآیندی است که در آن افراد با چشم انداز نزولی از یک شاخص معامله شده، آن را در سطوح قیمتی پایین تر معامله می کنند و از کاهش قیمت آن سود می برند. عدم ورود خریداران به بازار نشان دهنده کاهش توقعات است. با مثبت تلقی برخی اخبار سیاسی، معامله گران معتقدند چشم انداز سیاست خارجی کشور مثبت است. برخی از تحلیلگران سیاسی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی را رابط ایران و آمریکا می دانند.

روز گذشته «دنیای اقتصاد» در گزارشی تحلیلی به نقل از روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: در شرایطی که ترس از لحظه دلخراش هسته ای بر جهان سایه افکنده است، رافائل گروسی تمایل دارد میان غرب و ایران میانجیگری کند. و روسیه.” از سوی دیگر، رسانه آکسیوس در مطلبی که اخیرا منتشر کرده، از مذاکرات ایران و آمریکا در عمان خبر داده است. این رسانه خارجی به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد: آمریکا و ایران هفته گذشته در عمان برای جلوگیری از تشدید تنش ها در خاورمیانه «مذاکرات غیرمستقیم» برگزار کردند. برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه به همراه آبرام پیلی، سرپرست نماینده ویژه آمریکا در ایران، از طرف آمریکا در این رایزنی شرکت کردند. اما مشخص نیست چه کسی از طرف ایران در این مذاکرات شرکت کرده است.»

به گفته کارشناسان بازار ارز، خبر مذکور تاثیر بسزایی در تغییر رویکرد معامله گران داشت. البته اینها تنها نیروهای کاهش دهنده در بازار نیستند. بانک مرکزی بارها اعلام کرده است که کاهش نوسانات بازار ارز را در دستور کار مستقیم خود قرار داده است و آمارهای منتشر شده از درآمدهای نفتی نشان می دهد که دست بازارساز برای کنترل بازار ارز پر است. اگر اخبار سیاسی مثبت با افزایش عرضه از سوی بازارساز همراه باشد، این امر اثر نزولی قوی تری بر بازار ایجاد می کند که برخی تحلیلگران بر این باورند که ناشی از شرایط فعلی بازار است.

مقصد احتمالی شاخص ارز

دیروز شنبه نهم اردیبهشت ماه بازار ارز تهران شاهد کاهش محسوس دما بود. قیمت آزاد به دلار عصر دیروز با هزار تومان تخفیف نسبت به آخرین نرخ روز پنجشنبه 57 هزار و 400 تومان فروخته شد. بازار فردای این ارز نیز در محدوده 57 هزار و 250 تا 57 هزار و 400 تومان افزایش یافت. برخی فعالان بازار معتقدند گذر آسان دلار از حمایت 58 و 59 هزار تومانی می تواند به حضور این ارز در کانال 55 هزار تومانی منجر شود. البته این افراد معتقدند در صورت بازگشت خریداران به بازار، روند نزولی متوقف می شود و بازار رالی می شود. علاوه بر دلار، نرخ سایر شاخص ها در بازار ارز نیز در روز گذشته کاهش یافت. یورو و پوند در مقایسه با نرخ های قبلی 62 هزار و 500 و 72 هزار و 950 تومان به ترتیب 1200 و 1500 تومان معامله می شدند.

یک روز قرمز در بازار طلا

روز گذشته همزمان با کاهش نسبتا محسوس قیمت ها در بازار ارز، قیمت انواع قطعات خانواده سکه طلا نیز کاهش یافت. هر قطعه سکه طلا با طرح جدید شب گذشته در خروجی کانال نزدیک به 40 میلیون تومان با افت قیمت 700 هزار تومانی عرضه شد. سکه نیم و ربع سکه پس از برادر بزرگتر با 500 هزار تومان و 300 هزار تومان کاهش، 23 میلیون و 200 هزار تومان و 14 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد.